אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יום הולדת למארק צוקרברג: הילד בן 30, יש לו 27 מיליארד דולר צילום: בלומברג

יום הולדת למארק צוקרברג: הילד בן 30, יש לו 27 מיליארד דולר

מייסד פייסבוק הגדיר מחדש את האינטרנט ונכנס לרשימה המצומצמת של ענקי הייטק ששינו את העולם עוד בטרם מלאו להם שלושה עשורים. כיצד השתנה הוא עצמו?

14.05.2014, 22:42 | שירות כלכליסט
מייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, חוגג היום 30. לפי נתוני בלומברג, הונו עומד על 27 מיליארד דולר; הוא הצטרף להיכל התהילה של ההייטק ועומד כשווה בין ענקים כסטיב ג'ובס וסטיב ווזניאק, ביל גייטס, לארי פייג' וסרגיי ברין. לכל אלה משותפת העובדה שהצליחו לשנות משמעותית את עולם הטכנולוגיה עוד בטרם מלאו להם 30.

קראו עוד בכלכליסט

ואולם, לטענת Marketwatch, צוקרברג שונה מהותית מיתר הטיטאנים מסיבות רבות; בין היתר, הוא הצליח להשפיע על שווקים גדולים יותר מהר יותר מכל קודמיו. למעשה, ההופעה המהירה שלו תחת אור הזרקורים אף הפכה את דרכו לקשה משמעותית משל כמה מהם.

טייקון בן שלושים. צוקרברג, צילום: בלומברג טייקון בן שלושים. צוקרברג | צילום: בלומברג טייקון בן שלושים. צוקרברג, צילום: בלומברג

לדברי אנליסט IDC קרופורד דל פראט, הסיבה המרכזית לכך היא התקופה בה החלה פעילותה של פייסבוק. "בימים בהם אפל, Dell או גוגל החלו לפעול, לא לכולם היו מחשבים", אמר ל- Marketwatch. "מי שלא היה לקוח של חברות שכאלה, לא הבין מה הן בעצם מוכרות". לעומת זאת, פייסבוק החלה לפעול בעידן בו רוב אוכלוסיית העולם המערבי כבר חוברה לאינטרנט ונהנתה משלל שירותים מקוונים; צוקרברג נכנס לזירה לאחר התפוצצות בועת הדוט-קום והציע לאנשים דרך חדשה לתקשר ביניהם.

פייסבוק לא היתה רעיון יצירתי במיוחד; לדברי דל פראט, העובדה שעקרונית, כל אחד יכל לבנות מסד נתונים שמהווה בסיס לתקשורת בין אנשים, היא שגרמה למריבות בין מפתחיה ולתביעות נגד צוקרברג.

מי המציא את פייסבוק?

שורשי פייסבוק נמצאים ב-2003, עת למד צוקרברג באוניברסיטת הארוורד והפעיל אתר בשם Facemash. האתר הציג תמונות של שתי סטודנטיות בכל פעם - ואיפשר לגולשים לקבוע מי מהן נראית טוב יותר לטעמם. משהורחב ושוכלל השירות, נולדה פייסבוק, שנה לאחר מכן. צוקרברג לא עבד לבד: לצידו היו אדוארדו סברין, דסטין מוסקוביץ', כריס יוז ואנדרו מק'קולום.

מיד לאחר שהתרחבה הרשת החברתית החלו מחלוקות ומלחמות בין המייסדים: בשנים בהן הפכה פייסבוק לתופעה עולמית בילה צוקרברג זמן לא מבוטל בבתי משפט, לאור תביעות שספג משותפיו לשעבר וממפתחים שטענו שגנב מהם רכיבי קוד ורעיונות. בין התובעים נמנו סברין, המשקיע פול סליה, האחים ווינקלבוס - שותפיו לחדר לשעבר ואחרים. בנוסף, כמה משותפיו המוקדמים של צוקרברג התגלו כבעיתיים; שון פארקר למשל, שהשקיע בחברה, סולק ממנה לאחר שנעצר בגין שימוש בקוקאין.

צוקרברג באירוע פייסבוק מ-2008, שנתיים לאחר השקתה לקהל הרחב, צילום: בלומברג צוקרברג באירוע פייסבוק מ-2008, שנתיים לאחר השקתה לקהל הרחב | צילום: בלומברג צוקרברג באירוע פייסבוק מ-2008, שנתיים לאחר השקתה לקהל הרחב, צילום: בלומברג

החברה שניזונה ממידע פרטי

התרחבותה של פייסבוק העמידה את צוקרברג במרכזן של סוגיות קשות לא פחות - בראשן עניין פרטיות המשתמשים. פייסבוק מטבעה ניזונה מפרטיות הגולשים: המידע שמשתפים המשתמשים מנותח ומועבר למפרסמים, על מנת שיוכלו למקד את הפרסום שלהם ולהגדיל את הסיכוי לרכישות. זהו, למעשה, מקור ההכנסה העיקרי של החברה. לפיכך, פייסבוק צריכה להוציא מהמשתמשים כמה שיותר מידע ולאפשר למפרסמים להיחשף אליו בכמה שיותר דרכים.

כדי להבטיח חשיפה מוגברת, שונו תנאי השימוש ברשת החברתית והממשק, בצורה שגורמת למשתמשים לחשוף פוסטים, תמונות ופרטים אישיים לקהל רחב יותר ולחבריהם – לשתף ולהעביר אותו הלאה דרך אפליקציות ושירותים אחרים.

שינויים אלו זכו לקיתונות ביקורת ברשת וגם מקרב רגולטורים וגורמים רשמיים למיניהם. צוקרברג, מצידו, הקפיד לשמור על ארשת פנים תמימה ואופטימית באירועי החברה בכל פעם שנגע בנושא הפרטיות - ואמר שהשינויים נועדו להגן על פרטיות הגולשים ולא לפגוע בה. עד כה, הואשמה פייסבוק בחשיפה מכוונת של מידע על קטינים, בהשקת שירותים שמאפשרים לדעת את מיקומם המדויק של אנשים, בניטור שיחות שמתבצעות בצ'ט שלה ועוד.

איור סאטירי של מנכ"ל פייסבוק, שפורסם לאחר שינוי נהלי הפרטיות באתר לפני שנתיים איור סאטירי של מנכ"ל פייסבוק, שפורסם לאחר שינוי נהלי הפרטיות באתר לפני שנתיים איור סאטירי של מנכ"ל פייסבוק, שפורסם לאחר שינוי נהלי הפרטיות באתר לפני שנתיים

איפה הכסף, מארק?

הטענות נגד הרשת החברתית והעומד בראשה הגיעו לשיאן לפני שנתיים עת הונפקה פייסבוק בנאסד"ק באירוע שנראה כמו מסיבת חברה ופחות כמו מהלך כלכלי משמעותי שבכוחו לאיים על ענקיות אינטרנט כגוגל. צוקרברג עלה על הבמה כשהוא לבוש בסווטשירט האופייני לו, מדגיש את הסגנון העממי שלו - בצורה שלא תאמה במיוחד למאורע, בו צמח הונו האישי בן ליל ל-19 מיליארד דולר.

הביקורת נגד פייסבוק ומייסדה הגיעה לשיאה ברבעון שלאחר ההנפקה, אשר איכזבה את קהל המשקיעים בשל צלילה מהירה בערך המניה. תלונות שהגישו משקיעים נחקרו בידי הרשות לניירות ערך בארה"ב - שגילתה שפייסבוק לא מצליחה להוון את משתמשי המובייל שלה, שעיקר רווחיה טמון בגולשים מארה"ב ואירופה וששיעור המשתמשים הצעירים בה צונח בהתמדה.

צוקרברג באירוע הנפקת פייסבוק, מאי 2012, צילום מסך: Facebook צוקרברג באירוע הנפקת פייסבוק, מאי 2012 | צילום מסך: Facebook צוקרברג באירוע הנפקת פייסבוק, מאי 2012, צילום מסך: Facebook

המשקיעים התלוננו על שהנתונים הללו לא נחשפו לקהל הרחב בטרם הונפקה החברה, בעוד שכמה מהמשקיעים הגדולים - ביניהם בנק ההשקעות מורגן סטנלי שהוביל את ההנפקה, דווקא היו בסוד העניינים והספיקו להזהיר את לקוחותיהם המועדפים.

החברה אמנם חמקה מעונש, אך צוקרברג הודה שאסטרטגיית פייסבוק בזירת המובייל היתה שגויה מיסודה. הוא בנה אותה מחדש במהירות ובתוך רבעונים ספורים הציגה פייסבוק זינוק מרשים בהכנסות מאפליקציות המובייל שלה. החברה אף קפצה קצת מעל לפופיק עם השקת פייסבוק Home, מסך נעילה ייעודי שמשלב את פייסבוק ישירות בממשק מכשירי אנדרואיד. המשתמשים לא אהבו את הרעיון והפרויקט נחשב לכישלון.

הסטודנט הלך, נשאר המנכ"ל

"פייסבוק היא לא 'החברה של מארק צוקרברג'. כן, הוא מנהיג אותה, אבל הוא הרבה יותר פתוח ומוכן ללמוד מאשר מנכ"לים בחברות אחרות", אמר ל-Marketwatch אנליסט Creative Strategies, טים בג'רין. ואולם, ככל הנראה שבהמשך דרכו צפוי מנכ"ל פייסבוק לדמות יותר לאנשים כמו סטיב ג'ובס או ביל גייטס. זאת, משום שכבר לא מדובר בחברה מסחרית שמטרתה לבנות קשרים בין אנשים ולהוון אותם לקיומה, כי אם בענקית רשת שצריכה לתת דין וחשבון למשקיעים, להוון כל פינה בפלטפורמה שלה ולהדוף מתחרות כגוגל.

תנאי השימוש ברשת החברתית והשימוש הליברלי במידע האישי של המשתמשים הם משל למנכ"ל פייסבוק עצמו: אם בתחילה החלה פייסבוק בתור שירות מקוון חביב, שצמח והצליח מעבר למה שצפה וכלל אלמנטים קהילתיים - כמו למשל, היכולת של הגולשים למחות על שינויים בממשק - הרי שעם הזמן הפכה לחברה דורסנית ככל מקבילותיה בתחומי המובייל, החיפוש והתוכנה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות