אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תקע ושקע לא חוסכים

תקע ושקע לא חוסכים

בזבוז כסף על פרסום ממשלתי מיותר בטלוויזיה הפך להרגל מגונה. הגיע הזמן שיתייחסו לציבור בחוכמה ולא כאל נטל

06.06.2014, 08:17 | שחף מזין

בעת האחרונה, ובהחלט טוב שכך, אנחנו הציבור הרחב הופכים ערים יותר ויותר לנעשה בכספי הציבור, הרי בסופו של יום אנחנו זה הציבור והכספים האלו נוכו משכרינו. בין דיון על הוצאות המים להוצאות הבית והגלידה של משפחת נתניהו מסתתר מול עינינו מחדל תקציבי צורם, ואולי בגלל שהוא בדיוק מול עינינו, ממש בתוך הסלון שלנו, לעיתים קשה להבחין בו.

מי מכם שהזדמן לו לצפות בערוצים המסחריים, ערוץ 2 וערוץ 10 ייתכן ששם לב שבין פרסומות למוצרים ועסקים לפרומואים נמצאות כמה פרסומות שגורמות לצופה להרים גבה. למה הכוונה? לפרסומות של חברות ממשלתיות המספקות שירות שאין לו אלטרנטיבה.

צינור מים. חברת מקורות מסבירה לנו בפריים טיים כמה הם טובים, צילום: cc-by-sa מייקל קורדהי צינור מים. חברת מקורות מסבירה לנו בפריים טיים כמה הם טובים | צילום: cc-by-sa מייקל קורדהי צינור מים. חברת מקורות מסבירה לנו בפריים טיים כמה הם טובים, צילום: cc-by-sa מייקל קורדהי

חברת מקורות לדוגמא מפרסמת בערוצים המסחריים, מסבירה לנו בפריים טיים עד כמה הם טובים וראויים. בעצם הפעולה יש פרדוקס בלתי נסבל, מחיר המים מאמיר מחודש לחודש והנפגעים העיקריים הן השכבות החלשות שעליית המחיר נוגסת חלק גדול יותר מהכנסתן הפנויה ובאופן מפתיע למוביל המים הארצי יש מספיק כסף על מנת לקנות זמן שידור בערוצים המסחריים. אתם רוצים להוכיח לנו שאתם טובים? עשו מעשה, חיסכו את תקציב הפרסומות והשתמשו בכסף להוזלת מחיר המים. במקום לפרסם במיליוני שקלים את שירותי הדת בטלוויזיה תנו שירותי דת ללא אגרות או באופן זמין יותר לכולם.

דוגמא נוספת וצורמת אף יותר היא סדרת הפרסומות של חברת החשמל, יש הפקה, יש בובות תסריטאים וסלב מזדמן. לשם מה? איזה אלטרנטיבה יש לנו? כך או כך את החשמל שלנו נקנה מחברת החשמל, הרי נאלץ לשלם כל תעריף שיוטל עלינו. ואם כך מה ההיגיון בפרסום? הפרסומות אולי משעשעות במידה, אך השעשוע הופך עגום כאשר מפנימים שאת זמן הפרסום משלמים מתוך החשבונות החודשיים שלנו. אגב לפני כשנה, בזמן השלג בירושלים, הפרסום התגלה כלא ממש אמין לצרכנים רבים.

לבזבז תקציב שנתי

ניתן להרחיב עוד על שירותים נטולי אלטרנטיבה המציגים עצמם על גבי מסך הטלוויזיה שלנו, ראינו כבר פרסומים של משרד התמ"ת, של הערוץ הראשון ואפילו של רשות המסים. מצד אחד ניתן לומר שגופים אלו מבקשים להעביר מסר לציבור, לכבות את הדוד, לשלם בזמן, להוריד מחצית המיכל או כל בקשה אחרת שלכאורה מטרתה לייעל או לשפר את המצב. מצד שני מובן כלל ועיקר מדוע חברות אלו, הנמצאות עימנו בקשר תקופתי רציף, בוחרות להשתמש במדיה היקרה ביותר הקיימת כיום ולא להעביר את המסר דרך התכתובת הסדורה שלהן. כולנו בסופו של דבר נפתח את חשבון המים, החשמל או האגרה, יש לכם משהו לומר לנו? התכבדו ורישמו זאת במעטפה שאתם שולחים ותחסכו לנו את מימון זמן המסך.

הפרזנטורים של חברת החשמל, צילום: יוסי וייס הפרזנטורים של חברת החשמל | צילום: יוסי וייס הפרזנטורים של חברת החשמל, צילום: יוסי וייס

קשה לומר מדוע מתרחש הדבר. המאמינים בקונספירציות יטענו שייתכן ויש כאן ריקון של יתרות תקציב גדולות, כדי שתהיה סיבה לבקש עוד. המיואשים יותר יאמרו שכספי הציבור כבר מזמן הפכו הפקר וייתכן שאיש לא עצר לחשוב על השימוש הכל כך מיותר בכסף רב מכיסי הציבור. בין אם המצב נגרם מתוך תכנון מקדים או מתוך אופורטוניזם רגעי יש לשים קץ לדבר. יש להגביל ולפקח על תקציבי הפרסום חברות ממשלתיות ושל מונופולים. גם ככה אנחנו קהל כלוא שלהם, לכל הפחות שייפתחו הגינות בסיסית ולא יגרמו לנו לצפות איך כספי החשבונות שלנו מתבזבזים לנגד עינינו ללא הצדקה וללא תוחלת.

שחף מזין הוא מרצה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה(מל"א)

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



14 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

לכל התגובות