צילום: שאטרסטוק
עד ארבע משרות חדשות בשנה - מי רוצה להיות מנהל אחריות תאגידית?
מסתבר שהרבה מאוד אנשים רוצים ליצור השפעה חברתית חיובית מתוך ארגון עסקי, אבל היום מועסקים בתפקיד בישראל כ-150 אנשים בלבד; "הצמיחה במשרות בשנים הקרובות תהיה בעשרות ולא באלפים"
10.06.2014, 15:22 | מעין מנלה
יש מעט מאוד מקצועות שהיצע המשרות שלהם בשוק הישראלי כל כך קטן כמו מנהלי אחריות תאגידית. היום מועסקים כ-150 אנשים בלבד במשרה חלקית עד מלאה בתפקיד, אך הביקוש מצד מועמדים רק הולך וגדל. יש הרבה יותר אנשים שרוצים להשתלב בתפקיד ממשרות שנתפתחות, למעשה, בכל שנה נפתחות רק בין שתיים לארבע משרות חדשות. אם כך, מה הופך את התפקיד הזה לנחשק כל כך?
"מה שמאוד אטרקטיבי בתפקיד הוא שאתה נמצא בתוך ארגון עסקי עם תפקיד שההגדרה שלו היא להגדיל או ליצור השפעה חברתית חיובית", אומר מומו מהדב, מנכ"ל ארגון מעלה. מצד אחד הם מנהלים את התרומה לקהילה, ומאפשרים להעביר כספים לעשייה חברתית ומצד שני הם מניעים תהליכים של חיזוק הצד החברתי והסביבתי באירגון עצמו, כמו למשל קליטת עובדים עם מוגבלויות או שמירה על הסביבה. "הבסיס של התפקיד הוא להניע עשייה חיובית שיושבת גם על תשתית ערכית", אומר מהדב. כמו כן, מדובר בתפקיד ניהולי, לפעמים בדרגת סמנכ"ל אך בדרך כלל בדרגה של תפקיד מטה אשר מדווח לסמנכ"ל, והתגמול הוא בהתאם לדרגת הבכירות. עבור אנשים מהמגזר החברתי מדובר בהזדמנות לקבל משכורת גבוהה יותר מאשר בעמותות וכן לייצר השפעה חברתית מתוך המגזר העסקי.
התפקיד, מנהל אחריות תאגידית הוא חדש יחסית ומיעוט המשרות נובע גם מכך שהוא תפקיד מתפתח ומשתנה וגם מכיוון שהוא רלוונטי בעיקר עבור חברות גדולות. "הרבה מאוד חברות לא הבינו את האחריות שלהן מעבר לעמידה בתקנים, כלומר למה הן צריכות לנהוג באחריות ואיך זה משרת אותן מבחינה עסקית. בנוסף, חברות שמבינות את זה עדיין לא רואות חשיבות בהעסקת אדם במשרה הזו", אומרת שירלי קנטור, יועצת לאחריות תאגידית.
ניהול האחריות התאגידית צמח מתוך ניהול קשרי קהילה והוא ממשיך להתגבש ולהתרחב. "זה התחיל עם דגש על ניהול התרומות לקהילה ולאט לאט התפתח גם להנעת תהליכים בתוך הארגון ופעילות עסקית עם השפעה חברתית חיובית", אומר מהדב. מי שיכול להעסיק היום מנהלי אחריות תאגידית בתור תפקיד נפרד הן בעיקר החברות הגדולות, אם מדובר על כ-300 חברות כאלו במשק הישראלי, הרי שהצמיחה במספר המשרות צפויה להיות הדרגתית וקטנה.
קראו עוד בכלכליסט
מי יכול להיות מנהל אחריות תאגידית?
לניהול אחריות תאגידית יש שני צירי פעולה, הראשון הוא צמצום השפעות שליליות כגון מסרים פוגעניים בפרסום, זיהום סביבתי או יחס שלילי לעובדים; הציר השני הוא יצירת השפעה חיובית באמצעות פעילות החברה כמו המוצרים, או הדרך בה מעסיקים אנשים או הקמפיינים כדי לקדם ערכים חיוביים שיסייעו לחברה. על מנת להצליח לעשות את התפקיד לאדם שעושה אותו חייב להיות ידע נרחב לגבי הפעילות העסקית של החברה. בנוסף צריכה להיות נגישות גבוהה לדרגי ההנהלה וגם לשטח על מנת להניע תהליכי שינוי.
הכישורים הדרושים לתפקיד הם ראשית הבנת אופן הפעולה העסקי. "גישה חברתית נטו בלי הבנה איך עסק עובד, שמטרתו היא קודם כל להרוויח כסף, לא תתאים", אומר מהדב. בנוסף, מאוד חשוב לדעת להניע שינויים לטווח ארוך, לגרום לאנשים לשנות התנהגות. כמו כן, דרושה הבנה של העולם החברתי בישראל, להיות מסוגל להיות שר החוץ של הארגון בנושאים האלו. ניתן להבין מהכישורים הדרושים למילוי תפקיד הניהול התאגידי בחברה שזה תפקיד שדורש ניסיון ולכן לרוב ממלאים אותו אנשים שקודמו מתוך האירגון, מנהלים מארגונים אחרים או כאלו ששימשו כיועצים חיצוניים בתחום. "כמעט תמיד לוקחים אנשים בעלי ניסיון מעשי בעבודה לתפקיד, מאוד קשה למלאו כתפקיד ראשון. זה מורכב להיות בסיטואציה שבה אחד ממרכיבי התפקיד הוא חוסר ההגדרה", אומר מהדב.
לא התפרסמו תגובות לכתיבת תגובה