אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
א'־ב' של החיים

א'־ב' של החיים

ליעל מן יש חיבה מיוחדת לטיפוגרפיה ולפיצ'פקעס, שאותה הפכה לעיסוק: היא יוצרת אותיות שקופות ומכניסה לתוכן חפצים שמייצגים את חייו של המקבל

17.06.2014, 09:11 | יעל סובינסקי

"מאז ומתמיד נמשכתי לפיצ'פקעס, לאותיות ולטיפוגרפיה", מספרת המעצבת יעל מן. "בחוג לתקשורת חזותית בבית הספר לעיצוב פרסונס בניו יורק למדתי שלכל אות יש אנרגיה משלה ולכל פונט אופי, ומאז התחלתי לחקור את הנושא ולראות אותיות בכל מקום שהלכתי אליו".

מן (42), שעבדה כמה שנים בתחום הטלוויזיה, חיפשה דרך לשלב את הטיפוגרפיה בחייה, ולאחר הרבה התלבטויות, היא מספרת, "הבנתי שהייעוד שלי הוא להתמקד ביצירה שמורכבת מאותיות ומחפצים - שתי התשוקות הגדולות בחיים שלי".

את שתי האהבות שלה החלה מן לשלב לפני כשנה ביצירת אותיות גדולות מפרספקס, שאותן היא ממלאת בחפצים מיניאטוריים, המייצגים את האדם שבעבורו היא נוצרת. "אני לוקחת את האות הראשונה בשמו וממלאת אותה בחפצים המייצגים רגעים ואהבות בחייו בהתבסס על תחקיר שאני עורכת. את התוצאה הסופית אני מאירה, וכך הופכת האות לשיקוף ההוויה של האדם שהיא מייצגת".

יעל מן: לאדם אחד, שהוא טיפוס ביתי מאוד ואוהב אוכל, שמתי תמונות של הילדים שלו ומיניאטורות של מאכלים שהוא אוהב" יעל מן: לאדם אחד, שהוא טיפוס ביתי מאוד ואוהב אוכל, שמתי תמונות של הילדים שלו ומיניאטורות של מאכלים שהוא אוהב" יעל מן: לאדם אחד, שהוא טיפוס ביתי מאוד ואוהב אוכל, שמתי תמונות של הילדים שלו ומיניאטורות של מאכלים שהוא אוהב"

3,000 שקל לאות

מן מרבה להשתמש בשיחה במילים כמו "הוויה", "נשמה", "אור" ו"אהבה", וכשנשאלת למחירה של "נשמה" אמנותית שכזו, נוקבת בסכום 3,000 שקל לאות שגודלה 25x25 ס"מ.

במהלך השיחה היא מזכירה שמות של דמויות ידועות יותר ופחות שבעבורן יצרה אותיות: יעל בר זוהר, גיא זוארץ, קרן מור ואחרים. "למריומה מבית השאנטי, שהיא חברה שלי, הענקתי אות במתנה, ובה שמתי מצפן כי היא מראה את הדרך לילדים אבודים, מגן דוד כסמל לישראליות וסמל Peace כי היא נותנת לילדים שלווה. לשלומי גבאי, מנכ"ל איקאה לשעבר, הענקתי במתנה את האותיות של איקאה מפרספקס, ואותן מילאתי בדימויים וחפצים שאמורים לשקף את החברה".

העבודה על כל אות נמשכת כחודש, ומן נוהגת ללקט את החפצים המיניאטוריים בחו"ל ובשוקי פשפשים בארץ. התוצאה, כך היא מדווחת, מפתיעה מאוד את המקבל. "הוא מגלה אט אט עוד ועוד פרטים, שכל אחד מהם מייצג חלק מחייו. לאדם אחד, שהוא טיפוס ביתי מאוד ואוהב אוכל, שמתי תמונות של הילדים שלו ומיניאטורות של מאכלים שהוא אוהב, שהזמנתי מאמנית יפנית. ללקוח אחר שמתי פסלון מיניאטורי של דמות היושבת על ברכי אדם אחר, סיטואציה שמזכירה לו את הביטחון שהרגיש כשישב על ברכי אביו".

תערוכה במינכן

האם זה גימיק או טרמפ על טרנד האותיות השחוק? מן מתעקשת שלא. "האותיות שקיימות היום בשוק שטחיות מאוד ונטולות אופי, רק יוצרים מהן מילים או שמות של אנשים. אני לוקחת את זה הלאה ומכניסה לתוך האות את הנשמה של האדם שיקבל אותה". למרות זאת, היא החלה בייצור של אותיות פשוטות יותר, ללא חפצים בתוכן, שיהיו אגרטל או כלי שימושי. "זה קו חדש שלי, שמיועד לאנשים שאין להם תקציב לאותיות שלי. את אלה אני יכולה למכור במחירים נמוכים הרבה יותר".

קו אחר שלה הוא אותיות פרספקס מוארות, שעליהן חורטת מן ידנית אלמנטים של צמיחה, תאריכים, שמות משמעותיים וציטוטים שמתאימים לאווירה. "את האות הראשונה פרסמתי בפייסבוק שלי, וזו היתה ה־Y שלי. התגובה היתה מפתיעה, ומשם זה עבר מפה לאוזן". בספטמבר הקרוב תציג מן את האותיות שלה בתערוכת האמנות Art & About במינכן, שאורגנה במטרה להציג ולקדם אמנים ישראלים בחו"ל. "אני רוצה להפיץ את האותיות, וזו השליחות שלי", היא אומרת.

תגיות