אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חברות הביטוח מאיצות את שיווק ביטוחי הבריאות רגע לפני יישום מסקנות ועדת גרמן צילום: אוראל כהן

חברות הביטוח מאיצות את שיווק ביטוחי הבריאות רגע לפני יישום מסקנות ועדת גרמן

ועדת גרמן רוצה לצמצם את היקף הרכישה של ביטוחי בריאות פרטיים, וחברות הביטוח הראל, הפניקס ומנורה קראו לסוכנים להזדרז ולשווק ביטוחים כאלה. השיטה: הצגה חלקית של הרפורמה, שמראה פגיעה בציבור

29.07.2014, 07:16 | רחלי בינדמן ושאול אמסטרדמסקי

חברות הביטוח הגדולות שמרו על שקט תעשייתי בשבועות האחרונים, לאחר פרסום מסקנות ועדת גרמן לחיזוק מערכת הבריאות הציבורית. גם בדו"חות הכספיים שלהן התייחסו החברות להמלצות גרמן באופן כללי, וטענו כי מוקדם עוד לכמת את השלכותיהן.

כעת מתברר כי מתחת לפני השטח מסקנות הוועדה בהחלט מציפות חשש בקרב חברות הביטוח. החברות הפיצו בשבועות האחרונים לסוכנים שמוכרים את ביטוחי הבריאות שלהן עלונים ומצגות שמציגים את היתרונות, לכאורה, של רכישת ביטוח לפני שהרפורמה של ועדת גרמן תיכנס לתוקף.

ההמלצות של ועדת גרמן נועדו לחזק את מערכת הבריאות הציבורית באופן שיעודד את הציבור להעדיף אותה על פני המערכת הפרטית. או לכל הפחות לא לקנות ביטוח כפול, כפי שקורה היום עבור 2 מיליון ישראלים שרוכשים גם ביטוח משלים מקופת החולים וגם ביטוח פרטי מחברת הביטוח, שמעניקים אותו כיסוי.

לשם כך המליצה ועדת גרמן להכריח את חברות הביטוח וקופות החולים למכור ביטוח זהה לבחירת רופא. כך התחרות תהיה, בעצם, בעיקר על המחיר ובשוליים גם על הרופאים עצמם. על ידי הגברת השקיפות כצעד משלים, בוועדה מקווים שהציבור יבחין כי הוא אינו זקוק לשני ביטוחים, ויוותר על אחד מהם, מה שעשוי לפגוע ברווח של חברות הביטוח.

חדר ניתוח (ארכיון), צילום: אוראל כהן חדר ניתוח (ארכיון) | צילום: אוראל כהן חדר ניתוח (ארכיון), צילום: אוראל כהן

הראל מזהירה: "יש חלון זמן קצר לרכוש כיסוי"

פרשנות ביטוחי הבריאות: להזין את הפחד תעשיית ההפחדה של ביטוחי הבריאות מבית חברות הביטוח ממשיכה להפחיד. התירוץ התורן: ההמלצות של ועדת גרמן שצפויות לשנות את שוק הביטוחים באופן בלתי הפיך. הסיסמה: שעון החול הולך ואוזל שאול אמסטרדמסקי, 6 תגובותלכתבה המלאה

לידי "כלכליסט" הגיע מסמך שהפיצה הראל, החברה הגדולה בתחום ביטוחי הבריאות, לסוכנים שלה, ימים ספורים לאחר פרסום המסקנות ביוני האחרון. במסמך כתוב באותיות מודגשות כי "ישנו חלון זמן קצר של כמה חודשים לכל אזרח שלא קיימת ברשותו פוליסה פרטית, לטובת רכישת כיסוי לניתוחים פרטיים במתכונת הקיימת". במילים אחרות, הראל קוראת לסוכנים להזדרז ולהשתמש במסקנות גרמן הקרבות דווקא כדי לשכנע את הציבור למהר ולהצטייד בפוליסות הביטוח הקיימות.

גם כלל ביטוח מיהרה לתמרץ את הסוכנים שלה למכור ביטוחי בריאות. במייל שנשלח לסוכנים נכתב: "חברים יקרים, לאור ועדת גרמן, זה הזמן לפנות בכל דרך אפשרית ללקוחותיכם ולתת להם הזדמנות להצטרף למדיכלל פרימיום (ביטוח בריאות פרטי של כלל) לפני שההזדמנות הזו תיסגר בפניהם. החובה שלכם היא להציע!".

הפניקס מבטיחה: חופש בחירה רק למי שירכוש היום

הפניקס שלחה עלון לסוכני הביטוח שמשווקים את הביטוחים שלה תחת הכותרת המאיימת "הזמן הולך ואוזל". בעלון נכתב כי "ועדת גרמן לחיזוק מערכת הבריאות הציבורית פרסמה לאחרונה את המלצותיה. מי שירכוש ביטוח בריאות פרטי עוד היום ולפני יישום ההמלצות ייהנה מחופש בחירה רחב ומביטחון אמיתי ברפואה פרטית לו ולמשפחתו".

הפניקס מציגה בעלון השוואה בין המצב כיום לבין המצב הצפוי לאחר יישום ההמלצות. החברה ממנפת לכאורה את מסקנות ועדת גרמן כדי לעודד את ציבור המבוטחים למהר ולהצטרף לביטוחי הבריאות שלה, כאילו המצב שלאחר יישום המסקנות יביא לכך שהביטוחים יהיו פחות טובים.

בפועל, הצגת הדברים מנופחת במקרה הטוב. כך למשל, לפי הפניקס, לאחר הרפורמה לא תהיה בחירה חופשית של מנתחים לניתוח פרטי, בעוד בפועל הציבור יוכל להמשיך ולבחור רופא באופן פרטי לביצוע ניתוח, או לקבל ייעוץ לפני ניתוח על ידי הפעלת הביטוח הפרטי של חברת הביטוח או הביטוח המשלים של קופת החולים. ההבדל היחיד הוא שלא יהיה ניתן לקבל החזר כספי עבור ניתוח שבוצע בידי רופאים שלא נמצאים ברשימות הספקים הקבועות של חברות הביטוח וקופות החולים - ומדובר בקבוצה קטנה מאוד של רופאים.

הפניקס מציינת כי אחרי הרפורמה עלות הביטוח ותנאיו לא יהיו ידועים מראש, משום שהציבור יצטרך לחדש את הביטוח בכל כמה שנים. מה שהפניקס שכחה לציין הוא כי במצב החדש הביטוחים אמורים להיות זולים יותר, בדיוק מכיוון שמדובר בביטוחים לתקופות קצרות יותר.

גם חברת הביטוח מנורה, שחקנית קטנה יחסית בתחום ביטוחי הבריאות, שלחה מצגת לסוכני הביטוח שלה. המצגת זכתה לכותרת "כשמדובר ביקיריך אתה רוצה לקבל את הכי טוב שיש!", והיא נועדה לשווק מסלול ביטוחי שנקרא "ניתוחים VIP". מנורה ציינה כי מסלול זה מציע מחיר השקה מיוחד עם הנחה של 30% ממחיר המחירון בשנה הראשונה ו־20% בשנה השנייה.

מתחת לתמונה של מכונית סוסיתא ישנה מסכמת מנורה כי "ועדת גרמן עומדת להחזיר את כולנו אחורה בזמן עם כיסוי אחיד ללא יכולת בחירה. בעולם כזה, רק מי שברשותו ביטוח בריאות פרטי מהשקל הראשון יוכל ליהנות מרפואה פרטית אמיתית!".

חברות הביטוח הראל, הפניקס ומנורה בחרו שלא להגיב.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

2 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

2.
חשוב לדעת
אמנם חלק מהמידע המצויין בכתבה נכון, אך חשוב לזכור את המצב השני שיכול לקרות: מוזכרת האפשרות שמכיוון שהביטוח הינו לתקופה קצרה תהייה אפשרות להוזיל את הפרמיה. באמת???? באמת נראה לכם שלאחר מספר שנים שהביטוח יבוא לסיומו (יותר נכון תקופת הביטוח הקצרה תבוא לסיומה) חברת הביטוח תחליט להוריד את הפרמיה? הרי ברור לכולם שתהייה עליה בפרמיה ולא הורדה. ולמי שביטוח זה מזכיר ביטוח קולקטיבי, הוא לא טועה. היום אמנם משלמים קצת יותר על ביטוח פרטי אך הוא לתקופה בלתי מוגבלת. ובינינו, כמה אנשים ישכחו שהביטוח שלהם עתיד להסתיים לאחר מספר שנים ולא יחדשו אותו? התשובה, לא מעט! כמו כן, ההתחייבות של חברת הביטוח מבחינת תנאי הפוליסה תהא לאותה תקופת ביטוח קצרה ובכל מספר שנים תהייה לה את האפשרות לדון מחדש בתנאי הפוליסה, מכאן שיכולים להיות שינויים. כמו כן, וועדת גרמן כשלה לדון בנושא זה מכיוון ששכחה שהיום כבר קיימת פוליסת ניתוחים משלימת שב"ן (משלימה את הוצאות הניתוחים שאינם מכוסים על ידי קופות החולים). אז במקום לגרום לבלבול רב יותר עם כל סוגי הפוליסות השונים הקיימים היא באה ומוסיפה עוד אחד, כך שאם היום מבוטח היה רוכש פוליסה אחת מלאה, הוא יצטרך אחת דרך קופת חולים אם ירצה, אחת להשתלות וקטסטרופות נוספות ועוד אחת לניתוחים. נקודה חשובה נוספת: מניסיון, רוב הרופאים המומחים אמנם עובדים עם קופות החולים וחברות הביטוח, אך לא עם קופת החולים של המבוטח. דהיינו, יכול להיות מקרה שהמבוטח שייך לקופת חולים מכבי, אך בפועל הרופא בהסכם עם כללית או עם חברת ביטוח אחת, על כן יהיה עליו לשלם מחיר מלא ולקבל החזר מחברת הביטוח. לסיכום: במקום להקים מערך הסברה מסודר שיסביר לכולם את ההבדלים בין קופות החולים לבין הביטוחים הפרטיים בכל הקשר לכפל וכו' באים וטורפים את הקלפים לרעת המבוטחים וגורמים לבלבול רב עוד יותר.
לירון , תל אביב  |  29.07.14