אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שמים אופטימיים: חברות התעופה מתעניינות בקו טיסה לתל אביב למרות המצב

שמים אופטימיים: חברות התעופה מתעניינות בקו טיסה לתל אביב למרות המצב

ההתראות של סוכנות התעופה האירופאית על הסכנה בטיסה לישראל לא הפריעה למנכ"ל חברת התעופה האירית 'ראיינאייר' להכריז על רצונו בקו לתל אביב. בנוסף, חברת לואו קוסט אמריקאית מתעניינת בהפעלת טיסות ארצה. מה הממשלה צריכה לעשות כדי שזה יקרה?

03.08.2014, 15:06 | יוסי פישר

לפני כשבוע עברנו כולנו תקופה קצרה אך אינטנסיבית בה חברות תעופה אירופאיות ואמריקאיות גדולות הודיעו בזו אחר זו על השעיית טיסותיהן לישראל עקב התראות של מינהל התעופה האמריקאי וסוכנות התעופה האירופאית - צעד שהיווה הישג תודעתי לחמאס. עד לעת כתיבת שורות אלה ישנן עדיין מספר קטן של חברות בהן ניתן למנות את קוריאן איירליינס, רויאל גו'רדאניין ואייר סיני שלא חידשו את טיסותיהן. למרות הצעדים החמורים שנקטו בשבוע שעבר כל החברות הזרות, ללא יוצא מן הכלל, רואות בקו שלהן לתל-אביב מרכיב חשוב בפעילותן האזוריות ובחלקן בסך כל פעילותן העולמית. כן, כן - הקו לתל-אביב הוא בעל חשיבות רבה לחברות אלו.

קראו עוד בכלכליסט

דוגמא לחשיבות הקו לתל אביב ניתן למצוא בפעילותן של חברות הלאו-קוסט. לדוגמא, 'איזי ג'ט' הבריטית ו-'וויז אייר' הונגרית, אך פעילותן צמחה באופן משמעותי לקראת חתימת ישראל על הסכמי שמים פתוחים עם האיחוד האירופאי. חברות אלו החלו לפעול בקו לתל אביב לפני מספר שנים לא רב וכיום מפעילה כל חברה 9-10 קווי תעופה ליעדים שונים באירופה. לפני מספר חודשים חגגה איזי ג'ט את הנוסע המיליון על מטוסיה בקווים מת"א.

גם מייקל אולירי רוצה קו לתל אביב

בשבוע שעבר התבטא מנכ"ל ענקית התעופה האירית ראיינאייר, מר מייקל אולירי, בראיון שהעניק לעיתון הבריטי הנפוץ "דיילי טלגרף" על רצונו להפעיל טיסות לתל-אביב .

לחברת ראיינאייר היו 82 מיליון נוסעים בשנת 2013 ואילו הצפי שלה לשנת 2014 עומד על 89 מיליון נוסעים. נושא זה עלה לכותרות בבריטניה עקב ידיעות על כוונתה של חברת ראיינאייר לנסות ולרכוש את חברת הדגל הקפריסאית "סייפרוס איירליינס" ולהגדיל באופן משמעותי את בסיס הפעילות של ראיינאייר בקפריסין. אולירי הסביר בראיון כי האסטרטגיה היא להשתמש בבסיס זה כדי לפתח רשת קווי תעופה למזה"ת וצוטט באומרו: "ישנם מקומות שיהיה מתבקש להוציא אליהם טיסות מקפריסין. מקומות כמו ישראל, לבנון, מצרים ורוסיה" והוסיף כי הוא יכול לראות בעניין זה את החברה שלו הולכת בעקבות חברת הלואו-קוסט איזי ג'ט. 

גם בימים 'רגילים' התבטאות כזו של מר מייקל אולירי חשובה, ועל אחת כמה וכמה בימים אלו. ענקית תעופה דוגמת ראיינאייר, עם כל הבעייתיות שלה (ויש הרבה בעייתיות),

יכולה לפתור באופן חלקי את נושא צמצום הטיסות הזולות של החברות הטורקיות, אם אכן נגיע למצב שבו ישראל תיישם את נושא ההדדיות בקווי התעופה מטורקיה ואליה.

איזי ג איזי ג'ט. ב'ראיינאייר' מעוניינים ללכת אחריה ולהוסיף טיסות למזה"ת איזי ג

האם ישראל תתחדש בחברת לואו-קוסט המפעילה טיסות לארה"ב?

החדשות הטובות לא רק נעצרות רק ב'ראיינאייר'. ממידע שהגיע אלי חברת תעופה אמריקאית בוחנת בימים אלו הפעלת קו טיסות מארה"ב לישראל, זאת בנוסף לארבע החברות שכבר טסות כיום על קו זה. הבשורה הנוספת היא כי מדובר בקו תעופה במתכונת לאו-קוסט - וזוהי כבר בשורה אמיתית לנוסעים.

אז מה ישראל מצידה צריכה לעשות? מה שהיה עליה לעשות כבר לפני זמן רב - לדאוג להקמתו של שדה תעופה בינלאומי שני קרוב למרכזי האוכלוסייה ויעדי התיירות העיקריים.

בדיון שערך השבוע יו"ר וועדת הכלכלה ח"כ פרופ' ברוורמן הוא ציין באופן ברור שקיים מחדל רב שנים וחוצה ממשלות בטיפול בהקמתו של שדה תעופה בינלאומי נוסף בישראל.

עם התקרית הלא נעימה שעברנו ומצד שני העניין של עוד ועוד חברות לטוס לישראל וממנה, אולי הגיע הזמן שהמדינה תחליט כבר. האופציות קיימות על השולחן ונדרשת החלטה וביצוע.

הכותב הוא מנכ"ל חברת Vision Hospitality & Travel

תגיות

3 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
לא הבנתי איזה מסר יש בכתבה
דבר ראשון מומחה תיירות אמור לקבל מידע מעיתונים מקצועיים של הענף ולא מאיזה פליטת פה של מייקל אוריילי ב טלגרף לא מבין איך ראיינאייר תחליף את הטורקים. היא תתחיל לטוס לדרום אפריקה וארהב מקפריסין?בגלל השוק הישראלי אני עוכב אחרי דעותיו של פישר ומבולבל פעם בעד שמיים פתוחים - זה טוב לחברה הירדנית שיוצגה על ידי אי די בי. מצד שני זה רע לישראייר(למרות שהוא כבר לא שם) ראיינאייר לא יטוסו לפה בלי חבילת סיוע של ממשלת ישראל באמצעות רשות שדות התעופה. וזה לא יקרה
מומחה תעופה  |  04.08.14
1.
אין דבר כזה LOW COST ל טווחים ארוכים
כל חברת LOWCOST בעבר שהתחילה פעילות לטווח ארוך( וישראל - ארה"ב זה טווח ארוך מאוד)- נכשלה והפסיקה פעילות ראה LAKER OASIS AIR ASIA X PEOPLE EXPRESS אפילו ישראייר (שהכתב היV ממנהליה )שמיצבה את עצמה כLOWCOST לניו יורק הפסידה 18 מיליון דולר על הקו והפסיקה טיסותיה בעבר חברות שכר צפון אמריקיאות כמו WORLD ו TRANSAT ניסו להתחרות על הקו לישראל ונכשלו חברות הLOW COST שפועלות בתוך ארה"ב כגון SOUTHWEST, SPIRIT ALLIGIANT כלל אנם טסות מחוץ לארה"ב ובטח שאין להם צי מטוסים שיכול להגיע לישראל
חיים  |  04.08.14