אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פתח מחשב, יש משחק: כך הפכו הגיימרים לספורטאים החדשים

פתח מחשב, יש משחק: כך הפכו הגיימרים לספורטאים החדשים

השידורים החיים של אתר הווידאו טוויץ', אותו רכשה אמזון במיליארד דולר, שינו את כל מה שידע העולם על גיימרים; הטיפוס שמתבודד במרתף של ההורים הוחלף בכוכבי על שמקבלים מיליוני דולרים בזכות יכולתם לפצח משחקי מחשב במקצועיות. כך צבר גם הספורט הדיגיטלי אוהדים שדבוקים למסך

31.08.2014, 12:28 | הראל עילם

ליגות הספורט הגדולות בארצות הברית גילו בשנה האחרונה שליגה אחרת לגמרי מתחרה בהן, וגם מנצחת. 32 מיליון אנשים צפו בשידור חי באירוע הגמר של אליפות העולם ב-League of Legends, שנערך באוקטובר האחרון בלוס אנג'לס.

קראו עוד בכלכליסט

משחק המחשב הפופולרי משך יותר צופים מגמר ליגת הבייסבול וממשחק הכדורסל שהכריע מי תהיה אלופת ה-NBA באותה שנה. האליפות הקרובה ב-League of Legends, שתיערך בעוד חודשיים בקוריאה, צפויה למשוך צופים רבים אפילו יותר.

המשחק League of Legends המשחק League of Legends המשחק League of Legends

הגולשים עקבו אחר הגיימרים המוכשרים באמצעות פלטפורמת הווידאו טוויץ' (twitch.tv), שמאפשרת לשחקנים בכל העולם להקרין בשידור חי את משחק המחשב שרץ על המסך שלהם. בשבוע שעבר הפכה טוויץ' לרכישה הגדולה בתולדות אמזון, שהודיעה כי תקנה אותה במיליארד דולר. רבים מעולם לא שמעו על האתר, או הניחו שצפייה במשחקי מחשב היא תופעה שולית. ואולם, טוויץ' מחזיקה בכמעט מחצית מתעבורת השידורים החיים ברשת בארה"ב, הרבה יותר מערוץ הספורט ESPN או ערוץ ההיאבקות WWE, ונמצאת במגמת צמיחה מתמדת. איך נוצר קהל נאמן ופעיל כל כך לצפייה מרחוק במשחקי מחשב? למה הוא נהנה מזה?

"המיעוט הכי גדול בתעשיית המדיה"

"משחקים זה מדיום יוצא דופן, ששונה מקולנוע, מוזיקה, או סדרות טלוויזיה", מסביר ל"כלכליסט" מעצב המשחקים שלו מורן. "יש פלח ענק באוכלוסייה שלא מבין במשחקי מחשב ולא מתחבר אליהם, בעוד עבור אחרים זה חלק מהותי מהחיים. זה כמו אוסטרליה - משחקים הם יבשת זרה, המיעוט הכי גדול שקיים בתעשיית המדיה".

התוצאה היא הפופולריות הגדולה של טוויץ' בקרב קהל משתמשים מצומצם יחסית. בשנה שחלפה נכנסו לאתר בממוצע 45 מיליון גולשים בחודש, ורובם השקיעו יותר מ-80 שעות חודשיות בצפייה במשחקים. הקונסולות העדכניות בשוק, סוני פלייסטיישן 4 ומיקרוסופט XBOX ONE , כוללות אפשרות לשדר משחקים לטוויץ' בלחיצה אחת.

טוויץ' השכילה להשתמש במאפיינים הייחודים שלה כדי ליצור מערכת שונה מאתרי וידאו רגילים כמו יוטיוב. חדרי צ'ט מאפשרים לצופים להגיב על המתרחש במשחקים, וחשוב יותר - לדבר עם השחקן שמקרין את השידורים ומדבר על המתרחש במשחק. בכך סייעה טוויץ' להפוך את הגיימר מדמות שמסתתרת במרתף ההורים לכוכב על עם מעריצים. לגיימרים הטובים בעולם יש מאות אלפי עוקבים ברשתות החברתיות, מספרים שיעוררו קנאה בקרב לא מעט ספורטאים.

"שידורי משחקים זה מופע לכל דבר"

לרוב חברות המשחקים הגדולות יש ערוץ טוויץ' רשמי, שבו הן חושפות משחקים חדשים. עבור גיימרים רבים, האתר הפך למקום להכיר בו משחקים לפני שהם יוצאים לשוק, וכך להחליט אם לקנות אותם. עבור אחרים זאת הזדמנות ללמוד טכניקות מהשחקנים הטובים בעולם, ואולי אף לחדור לתעשייה המכונה "ספורט דיגיטלי".

אחד משלושת ערוצי הטוויץ' הפופולריים בעולם הוא MaSsanSC. יש לו קרוב למאה אלף עוקבים קבועים, והוא מתמקד במשחק הקלפים Hearthstone מבית חברת בליזארד, שאחראית ללהיטים כמו וורקראפט, סטארקראפט ודיאבלו. אור פרי, שותף בערוץ ומנהל השיווק בחברת ההייטק DeJaga, אמר ל"כלכליסט" שמבחינת הצופים הגיימרים הפופולריים הפכו מזמן לכוכבים. "ב'אח הגדול' לוקחים אנשים עם שלוש נקודות אייקיו והם הופכים להיות סלבס", אומר פרי, "כאן יש אנשים אינטליגנטיים שחולקים את התחביב שלך. הם מתלהבים, מלמדים, צועקים, מקללים. זה מופע לכל דבר. מנגד, לא כל אחד יכול להיות כוכב ואי אפשר להסתתר. אם תפסת משחק גרוע, כולם יידעו".

אוהבים לשחק, אוהבים לצפות במשחקים. גיימרים אוהבים לשחק, אוהבים לצפות במשחקים. גיימרים אוהבים לשחק, אוהבים לצפות במשחקים. גיימרים

המעמד והכסף מושכים לא מעט קהלים לנסות את מזלם כשדרני טוויץ', משדרני ספורט מקצועיים ועד לכוכבות פורנו לשעבר. גיימרים אחרים צברו מעריצים בזכות האישיות שלהם, סגנון הדיבור וכמובן - יכולתם לסיים משחקים מורכבים במהירות אדירה.

4 מיליון דולר בשנה מגיימינג מקצועי

בדומה ליוטיוב, טוויץ' מאפשרת למפעילי הערוצים להתפרנס מהתחביב שלהם: ערוצים פופולריים במיוחד, כמו זה שפרי שותף בו, מכניסים באמצעותה עשרות ומאות אלפי דולרים מדי חודש. הגיימר השבדי פליקס קג'לברג, המכנה עצמו PewDiePie, מכניס מדי שנה כ-4 מיליון דולר מהשידורים החיים שלו. בניגוד לאתר הווידאו של גוגל, שנשען על חלוקת הכנסה מפרסומות, טוויץ' מציעה דרכים מגוונות בהרבה להגדיל את שורת הרווח; הפרסום מהווה ברוב הערוצים פחות משליש מההכנסות.

פליקס קג פליקס קג'לברג (מימין) ואור פרי פליקס קג

אם ערוץ מציע תכנים ושידורים חיים באיכות גבוהה, טוויץ' מאפשרת לו להציע תוכנית מינויים. תמורת 5 דולר בחודש מוזמנים הגולשים להיחשף לתכנים מיוחדים, וההכנסות מתחלקות לרוב שווה בשווה בין טוויץ' למפעילי הערוץ. ואולם, הסכומים הגדולים באמת מתקבלים מגולשים שרוצים לקחת חלק בשידורים, ומוכנים לשלם כדי שהסטטוס שלהם יוצג בפני כל הצופים. כמות המסרים שיכולה להופיע במהלך כל שידור מוגבלת, מה שיוצר תחרות בין גיימרים עשירים. פרי מספר על ריבים ידידותיים בין אוליגרכים רוסים ואילי נפט סעודים, שיכולים להשקיע אלפי דולרים בפרסום בדיחה לא משעשעת אחת. בערוצים הפופולריים היקף התרומות הללו מגיע ליותר מ-20 אלף דולר בחודש.

בנוסף יכולים הערוצים לגייס חסויות מחברות חומרה ולקבל עמלות מהפניית משתמשים לחנויות משחקים. הגיימרים הטובים ביותר מגויסים גם לקבוצות מקצועיות של ספורטאים דיגיטליים - שנותנות להם משכורת קבועה וסיכוי לזכות בפרסים שסכומם הכולל מגיע למיליוני דולרים בתחרויות רשמיות, דוגמת אליפות העולם ב-League of Legends. גם טוויץ' דואגת להרחיב בהדרגה את מקורות ההכנסה, ומשדרת כעת גם מסיבות עיתונאים של חברות משחקים, ואפילו הופעות חיות.

"טוויץ' פשוט יצרה מוצר מצוין", אומר דורון ניר, בכיר בתעשיית המשחקים הישראלית. "אין עוד הרבה חברות טכנולוגיה כל כך טובות בשוק. אני בכלל לא בטוח שאמזון קנתה אותה בשביל קהילת הגיימינג, אלא כי השידורים החיים שלה הם הדור הבא של הווידאו ברשת, אחרי יוטיוב".

זה מפתיע שאתר שמשדר משחקי מחשב הצליח כל כך?

"בסופו של דבר, אדם שאוהב בישול רוצה לראות תוכניות בישול", משיב ניר. "אז למה שגיימר לא ירצה לראות תוכנית גיימינג?".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות