אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בקרוב: ארבעה כבישי אגרה בכניסה לתל אביב צילום: רודי אלמוג

נחשף בכלכליסט

בקרוב: ארבעה כבישי אגרה בכניסה לתל אביב

כפי שנחשף ב"כלכליסט", אחד השוליים של נתיבי איילון יהפוך לכביש אגרה ו-3 נתיבים מהירים נוספים יוקמו באורך כולל של כ־100 ק"מ. במקביל, משרד התחבורה מחפש אפליקציה שתזהה כמה נוסעים יש ברכב

10.09.2014, 19:33 | ליאור גוטמן

משרד התחבורה וחברת נתיבי אילון יפרסמו מחר (יום חמישי) מכרז לפיתוח אפליקציה שתאפשר זיהוי של מספר הנוסעים ברכב. לפי משרד התחבורה בכוונתם לאפשר זיהוי מהיר במקרה בו יש ברכב ארבעה נוסעים או יותר, זאת עבור שימוש נוכחי ועתידי בנתיבים מהירים.

הסיבה: על פי התקנון שמופעל בנתיב המהיר (בכביש שמחבר את נתב"ג לתל אביב) רכב בו יושבים ארבעה נוסעים או יותר פטור מתשלום נסיעה. נכון להיום על בעל הרכב לעצור לביקורת כדי לוודא כמה נוסעים יש ברכב, ובעתיד, כך לפי תפיסת משרד התחבורה, ימצא פתרון טכנולוגי שיאפשר לרכב לנוע בנתיבים ללא ביקורת מוקדמת.  

במשרד התחבורה מחדדים כי "ניתן להציע אפליקציה, המבוססת על זיהוי נוכחות מכשירי טלפון סלולאריים, הנמצאים ברכב, כאשר באחד מהמכשירים ("המאסטר") תוזן לאפליקציה מספרי הטלפון של הנוכחים ברכב. מכשיר "המאסטר" יקבל בחזרה אישור על הפטור מתשלום".

ישרת את כל הנתיבים מסביב לתל אביב

על פי ההערכות, הפתרון הטכנולוגי שיימצא עתיד לשמש גם נתיבים מהירים אחרים שיוקמו בכל הכניסות לתל אביב. כפי שפורסם ב"כלכליסט"

משרד התחבורה וחברת נתיבי איילון מקדמים תוכנית להפוך את אחד השוליים של נתיבי איילון לכביש אגרה, כך שניתן יהיה לחצות את תל אביב ב15 דקות וללא תלות בעומס התנועה. התוכנית המלאה כוללת הקמת שלושה נתיבים מהירים חדשים שלאחר שתושלם סלילתם יקיפו את תל אביב ארבעה כבישי אגרה באורך כולל של כ־100 ק"מ. על פי ההערכות, ההפעלה הרשמית מתוכננת עד אמצע 2017.

כך למשל, בכניסה המזרחית מתוכנן לקום נתיב מהיר לאורך כביש 5 מצומת ירקונים עד לכניסה הצפונית לנתיבי איילון. אורכו של הנתיב צפוי להיות 10 ק"מ. כביש אגרה שני יכלול סלילת נתיב מכיוון צפון, שיחל באזור שפיים ויאפשר התחברות לנתיבי איילון בכניסה לתל אביב ממחלף גלילות. כביש האגרה מכיוון דרום יחל באזור ראשל"צ וגם בו תהיה כניסה לתל אביב.

החלק המרכזי בפרויקט הוא חיבור בין הנתיב הצפוי והדרומי. חיבור זה יאפשר "נתיב מהיר חוצה איילון", שאורכו יהיה 30 ק"מ והוא יאפשר נסיעה רציפה משפיים עד לראשון לציון, תוך שימוש באחד משולי הכביש הנוכחיים.

במסגרת התוכנית יוקמו שלושה חניונים: חניון ראשון יוקם באזור צומת מורשה ויחבר בין החונים שם לאזור רמת החייל הפקוק, השני ככל הנראה יוקם באזור הרצליה והשלישי באזור אצטדיון הכדורגל של ראשון לציון. במאי האחרון אושרה הקמת החניון הראשון.

שר התחבורה, ישראל כץ, ציין כי הנתיב המהיר הביא בשורה לאלפי אזרחים, "הנאלצים להתמודד מידי יום עם אחד מקטעי הדרך העמוסים ביותר בישראל והוא מספק פתרון יעיל ומהיר עבור נהגים המבקשים להגיע במהירות למרכז תל אביב. "הצלחת הנתיב המהיר ושירות ההסעות (שאטלים) הביאו לגידול במספר כלי הרכב, החונים בחניון של הנתיב וכיום הוא מגיע כמעט לתפוסה המקסימלית שלו" סיכם כץ.

   

הנתיב המהיר כיום, צילום: שאול גולן הנתיב המהיר כיום | צילום: שאול גולן הנתיב המהיר כיום, צילום: שאול גולן

תגיות

23 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

21.
היום קל מתמיד למצוא עוד 3 נוסעים ולנסוע חינם בנתיבים מהירים
ל 90% מהאנשים שעובדים בתל אביב, יש ברדיוס 500 מטר ממקום מגוריהם עוד 3 אנשים שנוסעים לתל אביב באותה שעה. אפליקציה פשוטה יכולה לחבר ביניהם אפילו על בסיס מיידי (פותר את בעיות "אבל היום יש לי קניות/פגישה אחרי העבודה"). נוסעי "פול" מקבלים כבר היום נסיעה חינם בנתיבים מהירים + חיסכון אדיר בדלק. המדינה, מאידך, תקבל חיסכון ביבוא דלקים ורכב, חיסכון בזיהום, עליה בתפוקת העובדים בשל צמצום הפקקים, חיסכון בכסף על תשתיות תחבורה ותוספת לכידות חברתית. בעיניי, צריכים לאסור בכלל על כניסת רכבים עם נהג אחד לתל אביב בשעות העומס (למעט תושבים). נשמע לכם הזוי? בצורה כזו או אחרת איסור כזה קיים כבר בסינגפור, לונדון, רומא, שטוקהולם, מילאן, המבורג, מינכן, האג, קופנהגן, פירנצה ועוד ועוד. אין כמעט מטרופולין באירופה שלא דורש תשלום על כניסה ברכב לאזורי המרכז. ככל שהאוכולוסיה עמידה יותר, קשה יותר לגרום לה להשתמש בתחבורה יעילה - וזו הדרך: לקנוס או לאסור כליל. חייבים להיות צעדים משלימים לפיזור טוב יותר של מקומות התעסוקה. למשל: מיסוי כבד על מעסיקים באזור המטרופולין, כך שישתלם להם לעבור לערי הלווין - בשרון, בשפלה, בירושלים וכו'. מס כזה יכול לשמש למענקים לעיריות לווין שימשכו מעסיקים כנ"ל. אפשר לממש זאת כך שלכל עירייה יוקצו מקומות עבודה כמספר התושבים בגיל העבודה. כל מקום עבודה עודף - יעלה לעיריה כסף, כל תושב עודף - יעלה לעירייה כסף. עיריות שיעמדו ביעד של מספר מקומות עבודה קרוב למספר התושבים - יקבלו מענק...
די להתלונן , לשם שינוי כץ צודק  |  11.09.14
לכל התגובות