אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סלינגר לאלטשולר: אל תתנו מתנות לסוכנים צילום: נמרוד גליקמן

סלינגר לאלטשולר: אל תתנו מתנות לסוכנים

משרד האוצר תוקף את המבצע החדש של אלטשולר שחם לפתות סוכני ביטוח לשווק קופות גמל שלו תמורת חבילות נופש. האוצר: "אינטרסים של המבוטח והסוכן אינם עולים בקנה אחד"

20.10.2014, 07:01 | רחלי בינדמן

"הפרקטיקה של תגמול סוכנים באמצעות פרסים ומתנות היא פסולה . טוב היה לו חברות היו נמנעות משיווק מסוג זה"". במילים אלו הגיב משרד האוצר על הפרסום ב"כלכליסט" על כך שבית ההשקעות אלטשולר שחם ממשיך לפתות סוכני ביטוח לגייס לקוחות לקופות הגמל וקרנות ההשתלמות שלו באמצעות מבצעים. בית ההשקעות מבטיח בפרסומיו שהזוכים יטוסו לטיול מפנק בחו"ל, ייהנו מספורט אקסטרים ומהופעות של קניה ווסט, דיוויד גואטה וקים קרדשיאן.

קראו עוד בכלכליסט

אין זו הפעם הראשונה שבה משתמשות חברות גמל במודל המבצעים, כאלו הכוללים חבילות נופש בחו"ל. זאת כדי לעודד סוכני ביטוח לשווק את מרכולתן - מוצרי פנסיה לציבור הרחב. אלא שהמבצע של אלטשולר שחם ששווק דרך סרטון וידיאו הכולל תמונות ויזואליות ציוריות של חופי ים זהובים, הגיע חודש לאחר שהמפקחת על הביטוח דורית סלינגר הוציאה טיוטת חקיקה חדשה שמבקשת לשים סוף למתנות לסוכני הביטוח.

גילעד אלטשולר , צילום: עמית שעל גילעד אלטשולר | צילום: עמית שעל גילעד אלטשולר , צילום: עמית שעל

פועלים בין הטיפות

 

באוצר הגיבו לפרסום של בית ההשקעות בצורה חמורה כשהוסיפו כי "פרקטיקה מסוג זה פסולה בעינינו שכן טובת המבוטח וטובת הסוכן אינן עולות בקנה אחד". במשרד האוצר רומזים לכך כי מבצעים מסוג זה מפתים את הסוכנים להעביר לקוחות לקופת גמל של גוף מסוים, לאו דווקא כי דמי הניהול והתשואות הם אטרקטיביים, אלא כי הם רוצים לזכות בצ'ופר המפנק.

באלטשולר לא התרגשו מטיוטת החקיקה שהופץ כאמור רק לפני חודש והפיצו את הסרטון המדובר בכל מקרה. ניתן להניח שהתעלמות בית ההשקעות מטיוטת המשרד נעוצה בניסיון העבר של אלטשולר ממקרה דומה. לפני שלוש שנים פרסם המפקח לשעבר על הביטוח פרופ' עודד שריג טיוטה דומה שקבעה אף היא שיש לאסור תגמול סוכני ביטוח באמצעות פרסים, אך הפיכתה של הטיוטה לחקיקה מחייבת התעכבה.

לחצים שהפעילו סוכני הביטוח הביאו לדחיית החקיקה, עד שהטיוטה התגלגלה לשולחנה של סלינגר שפרסמה בעצמה טיוטה חדשה מרחיקת לכת עוד יותר. סלינגר קבעה בטיוטה כי יש גם לאסור את הנוהג הבעייתי לתגמל סוכנים בעמלה שנגזרת מדמי הניהול שמשלם החוסך באופן שמעודד את הסוכן לשווק מוצרים בדמי ניהול גבוהים. באלטשולר הגיבו לפניית "כלכליסט" כשציינו כי הם "מקווים שהנוסח הסופי של האוצר יוביל להסדרת הפעילות בשוק", ובמילים אחרות, כי מדובר בטיוטה בלבד שלא ברור אם תצא לפועל במתכונתה הנוכחית.

לא ממתינה לחקיקה

 

בניגוד לפרופ' שריג, סלינגר הוכיחה בעבר כי העובדה שרפורמות שהיא מובילה טרם נכנסו לתוקף חקיקתי לא שוללת את הצורך ליישם אותן באופן מיידי. כך, ציפתה סלינגר כי טיוטת חוק שכר הבכירים שפרסם משרד האוצר שלפיה שכר בכירים בגופים פיננסיים לא יעלה על עלות של 3.5 מיליון שקל בשנה, תיאכף באופן מיידי, אף על פי שהיא עדיין בגדר טיוטה. גם את ההוראות שלה שקבעו כי היחס בין שכר הבסיס לבונוסים למנהלים בגופים מוסדיים לא יעלה על 100% ציפתה סלינגר שהגופים המוסדיים יאכפו עוד בטרם נכנסו לתוקף.

סלינגר אף שלחה לגופים המוסדיים, שנמנעו מליישר קו עם הלך הרוח החדש שלה, מכתבים שבהם ביקשה מהם הסברים להתנהלותם. במקרה של חברת הביטוח הפניקס שביקשה להעניק למנכ"ל שלה שכר ובונוס שלא עמדו בהוראות, זומנו הדירקטורים של החברה לסלינגר באופן חריג לשיחת נזיפה.

אף שאין בכוונתה של סלינגר לשנות את דעתה ובשיחות סגורות היא הבהירה כי לא תתקפל בנושא מול לחץ הסוכנים, המפקחת נמנעת מלדרוש אכיפה של רוח החקיקה בטרם תיכנס לתוקף. באוצר הוסיפו בשולי התגובה, זאת לאחר ההבהרה הברורה כי מבחינתם מדובר בפרקטיקה פסולה, כי "טוב היה אילו החברות היו נמנעות משיווק מסוג זה".

משמע, מדובר בציפייה מהחברות, אך לגמרי לא דרישה שאינה משתמעת לשתי פנים. סלינגר בוחרת במקרה הזה לא להפעיל את סמכותה ולהעביר מסרים חדים וברורים לחברות הגמל שיגרמו להן ליישר עמה קו, אלא לנזוף בהן באופן לא מחייב לשפר את התנהלותן.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
תגמול הסוכנים הוא המנוע של התחרות בענף...
לא מובן ההיגיון...מה פסול בתגמול של סוכני ביטוח?? הרי חברות הגמל רודפות אחרי הסוכן שישווק דווקא את מוצריהן וכמה שיותר. זה יוצר מנגנון של שיווק וניוד כספים שבמהלכו מתקיימת התחרות-הן על האיכות (תשואות)והן על העלות (דמי הניהול). ואגב, מה עם התועמלנים הרפואיים??הם דוחפים רופאים למכור תרופות מיותרות ומתוגמלים על כך בנדיבות. וכאן מדובר בחיי אדם...
עמית סוכן ביטוח  |  18.05.15
2.
הבעיה היא עודף הרגולציה שמונעת תחרות ומקדמת כיסתוח ושחיתות - זה לא פותרים עם עוד רגולציה!
ראו איפה עובדים המפקחים הקודמים. צריך לבטל את וב הרגולציה - ולאפשר תחרות. הרגולציה רק יוצרת כסת"ח ושחיתות. אז במקום חופשות ימצאו דרך אחרת לצפר את הסוכנים. למה שהסוכנים יחשבו על טובת הלקוח? הם מלאכים? ברור שהם חושבים על טובתם האישית! צריך תחרות בריאה בין סוכנים (אין!) ובין גופים פנסיונים (אין!).
רגולציה = שחיתות! , חורבות שוק ההון  |  20.10.14