אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"לוועדים יש זכויות, אבל ל-8 מיליון אזרחי המדינה יש יותר זכויות" צילום: ליאור גוטמן

"לוועדים יש זכויות, אבל ל-8 מיליון אזרחי המדינה יש יותר זכויות"

נתניהו בהנחת אבן הפינה לנמל אשדוד החדש: "זו אבן פינה חשובה לפיתוח כלכלת ישראל וצעד בהורדת יוקר המחייה"; ועד עובדי נמל חיפה השבית את העבודה ברציפים כתגובה

28.10.2014, 11:47 | ליאור גוטמן

"התחרות בענף הספנות בנוייה ממחירי אחזקה, אחסנה ומחיר הגלם. וכשיש תחרות המחיר יורד. אנחנו עושים מהלך היסטורי שלא נעשה פה עשרות שנים. זו אבן פינה חשובה לפיתוח כלכלת ישראל, אשדוד והמסחר עם סין והעולם. זהו צעד חשוב בהפחתת יוקר המחייה בישראל כי הקמת נמל חדש, פעולה ציונית, היא צופה פני עתיד והצורך לחזק את הפעילות הימית נובעת מהעובדה שישראל נושקת לים בתיכון וגם מהעובדה ש-90% מכל הסחורות, חומרי הגלם והמוצרים עוברים דרך הים ולכן היכולת שלנו להוביל בעורקי הסחר מה שיוביל להוזלת מחירי המוצרים" – כך אמר הבוקר (ג) רה"מ בנימין נתניהו. הדברים נאמרו במסגרת טקס הנחת אבן הפינה ל"נמל הדרום", הוא נמל אשדוד החדש.   

קראו עוד בכלכליסט

טקס הנחת אבן הפינה לנמל החדש בהשתתפות נתניהו, כץ ולפיד, צילום: ליאור גוטמן טקס הנחת אבן הפינה לנמל החדש בהשתתפות נתניהו, כץ ולפיד | צילום: ליאור גוטמן טקס הנחת אבן הפינה לנמל החדש בהשתתפות נתניהו, כץ ולפיד, צילום: ליאור גוטמן

בניית נמל אשדוד החדש אמורה להתחיל בסוף השנה ולהסתיים בתחילת העשור הבא, בעלות שנאמדת בכ-3.2 מיליארד שקל. ציינה הארבור הסינית זכתה במכרז לאחר שהציעה את המחיר הנמוך ביותר.

נמל אשדוד החדש צפוי לכלול שני רציפים באורך 1,100 מטר ו-500 מטרים, שיאפשרו עגינה של אוניות שנושאות עד 18 אלף מכולות. בנוסך הפרויקט כולל הארכת שובר הגלים הראשי בכ-600 מטר והקמת שובר גלים משני בארך 1,500 מטר. קיבולת הנמל תהיה כמיליון מכולות.

נתניהו התייחס לוועדים ואמר ש"לוועדים יש לכם זכויות אבל גם ל-8 מיליון אזרחים יש זכויות. אני מאמין שיום יבוא ועורקי הסחר יימשכו עמוק לארצות השכנות, וזה כבר קורה. יש לנו חזון לחבר את נמלי ישראל לאילת ואת חיפה לגדרי הירדן. בעתיד נבנה גשר יבשתי, רכבתי, בין נמל אילת לנמל אשדוד באמצעותו מדינות במזרח כגון סין, יפן והודו יוכלו להגיע לאירופה באמצעותנו", אמר.

כל ההתנגדויות נעלמו

שר התחבורה ישראל כץ, הוא ה'שושבין' הראשי של הרפורמה בנמלים, לא החמיץ את ההזדמנות כדי לנגח את יו"ר ההסתדרות הקודם עופר עיני. "כשעופר עיני רצה להמעיט בסיכויי הרפורמה בנמלים הוא קרא לה רפורמת צ'אבי על שמו של הכלב שלי. עיני אמר לקיץ שנה שעבר שאני החלטתי על הרפורמה כשראיתי את הכלב שלי שוחה במים. אז כבוד לצ'אבי - ככל הידוע לי הרפורמה הזאת היא היחידה שנקראת על שמו של כלב", עקץ כץ.

כץ הבטיח שבקרוב יתקיים טקס דומה בחיפה, זאת לאחר שיבחר שם קבלן ביצוע להקמת נמל דומה. כפי שפורסם ב"כלכליסט", שפיר הנדסה ואשטרום צפויות לזכות במכרז לאחר שהגישו הצעה כספית נמוכה יותר מהמתמודדת השניה, היא קבוצה שמורכבת משיכון ובינוי ויאן-דה-נול הבלגית. "עם שני נמלים חדשים שיוסיפו אלפי מקומות עבודה תהיה אפשרות להוזיל את מחירי המוצרים, מה גם שלשת"פ עם סין יש חשיבות בינלאומית. היום כל ההתנגדויות נעלמו - הספינה יצאה לדרך ואף גורם אינטרסנט לא יחזיק את השאלטר. נדאג לנמלים הקיימים ולא נשאיר אותם ללא אפשרות להתחרות כי הם לא היו מחזיקים מעמד במשחק", סיכם.

שר האוצר יאיר לפיד הוסיף שהקמת הנמל החדש היא השקעה באזרחים. "הרפורמה הזאת היא של ישראל כץ שהוביל אותה והתייצב מול ועדי העובדים. אין גאווה גדולה יותר מהנחת אבן פינה באשדוד, זאת לאחר הקיץ האחרון שתושבי העיר נאלצו להעביר במקלטים. קטר הצמיחה הזה יוריד את יוקר המחיה ויאפשר את הוזלת מחירי המוצרים, וזו התשובה הכי טובה שלנו למה שקרה פה בקיץ", אמר.

שלמה ברימן, מנכ"ל חברת נמלי ישראל שמנהלת את המכרזים, אמר ש"אנו נמשיך בדרכנו ונבטיח כי בסיומו של העשור הנוכחי יוקמו במדינת ישראל שני נמלים חדשים – נמל הדרום כאן באשדוד ונמל המפרץ בחיפה. אין ספק בדבר אחד, כאן הפוטנציאל של מדינת ישראל להפוך למרכז סחר ימי. יחד נפעל כדי לחזק את כלכלת ישראל ולהצעידה קדימה".

"ההנהלה מתעלמת מאיתנו"

ועד עובדי נמל חיפה השבית כתגובה (ג') את העבודה ברציפים. מי שליווה את פעולת ההשבתה, ומגבה את המהלך, הוא יו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי. לטענת ההסתדרות השביתה חוקית מאחר ובין הוועד וההנהלה הוכרז סכסוך עבודה לפני 3 שבועות. השביתה החלה כאמור דקות לפני טקס הנחת אבן הפינה לבניית "נמל הדרום", הוא נמל אשדוד החדש. לטענת ועד העובדים, ההנהלה מתעלמת מהם ונמנעת מדיון בפרטי ההפרטה המתוכננת בנמלים.

לדברי יו"ר ועד עובדי נמל חיפה מאיר תורג'מן, "נראה שישנה יד מכוונת אשר מעוניינת להפוך את נמלי חיפה ואשדוד לנמלים נכים וחסרי פוטנציאל אל מול הנמלים החדשים שיוקמו ,שכן אי אפשר להסביר את התנהגות של נציגי משרדי התחבורה והאוצר, שמצד אחד מריצים במלוא המרץ ועם הרבה משאבים, את הנמלים הפרטיים באשדוד ובחיפה ומאידך, מתעלמים באופן מוחלט ומכוון מהנמלים הקיימים".

לדבריו, בקרב וועדי העובדים בנמל חיפה "יש חשש ממשי כי מטרת המדינה היא לפגוע בביטחון התעסוקתי של העובדים, ובחוסנם הכלכלי של הנמלים הקיימים. שכן במצב עניינים של 'שב ואל תעשה', כפי שנוהגת המדינה, לנמלים הקיימים אין כל סיכוי להתחרות בנמלים שיוקמו", אמר.

תורג'מן התייחס לחשיפת "כלכליסט" הבוקר, לפיה חברת צ'יינה הארבור הסינית, מתכוונת להביא 700 עובדים זרים לישראל לבניית הנמל. "איך מדינת ישראל נותנת את ידה להעסקת 700 עובדים זרים לבניית נמל חדש, בעוד שלחיילים משוחררים אין מקומות עבודה?" תורג'מן אמר "איך שר האוצר יאיר לפיד מסתדר עם העובדה שסיסמת הבחירות שלו הייתה דאגה למעמד הביניים בעוד שהמציאות מראה שדאגתו היא לעובדים הזרים ולעתידו הפוליטי".

מהנהלת הנמל מסרו שהם פנו לבית הדין חעבודה בבקשה להפסיק את השביתה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

10 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

6.
מעניין כמה חיילים משוחררים שלא קרובי משפחה הועסקו בנמל בשנים האחרונות
פתאום ועד הנמל דואג לחיילים המשוחררים.. אתם רוצים לשפר ולשפץ את הנמלים, שכל פועל יתרום 50% מהשכר שלו (הוא עדיין לא ירעב ללחם) ובכסף הזה תעשו מה שאתם רוצים. פשוט מרתיח לשמוע אותם מדברים על מעמד הביניים ועל חוסן תעסוקתי. החגיגה שלכם נגמרה! תספיקו לצייר את עצמכם כקוזאקים נגזלים.
מתעניין  |  28.10.14
לכל התגובות