אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
התחדשות עירונית: מה בין "פינוי בינוי" לתמ"א 38/2 צלם: רמי זרנגר

התחדשות עירונית: מה בין "פינוי בינוי" לתמ"א 38/2

שתי התוכניות הנפוצות לביצוע התחדשות עירונית עלולות לבלבל את הדיירים, המעוניינים לשפץ, להגדיל ולהרחיב את דירותיהם ולשפר את איכות החיים. כך תכריעו איזו אפשרות מתאימה ביותר לצרכים שלכם

07.01.2015, 12:58 | גיא יקותיאל
"התחדשות עירונית" הוא שם כולל לכל אותם פרויקטים שמטרתם חידוש סביבת המגורים וניצול משאבי הקרקע לצורך הגדלת מספר יחידות הדיור ושיפור איכות המגורים. הצורות הנפוצות ביותר של התחדשות עירונית בישראל הן פרויקטים של פינוי בינוי, ובשנים האחרונות גם פרויקטים לפי תמ"א 38.

בעלי בתים רבים מעוניינים לבצע פרויקט של הריסת הבניין בו הם גרים ובניית בניין חדש וחדיש תחתיו, ומוצאים עצמם מתלבטים בין האפשרות של ביצוע פרויקט "פינוי בינוי" או פרויקט לפי תיקון 2 לתמ"א 38 (המכונה לעיתים גם "פינוי בינוי קטן").

תמ"א 38 בבניין בראשון לציון (ארכיון), צילום: עמית שעל תמ"א 38 בבניין בראשון לציון (ארכיון) | צילום: עמית שעל תמ"א 38 בבניין בראשון לציון (ארכיון), צילום: עמית שעל

איזו תוכנית חלה במקרה שלכם?

בעוד שתחום ה"פינוי בינוי" מוסדר במספר חוקים (חוק התכנון והבנייה, חוק בינוי ופינוי של אזורי שיקום, חוק פינוי ובינוי (פיצויים), ועוד), פרויקט בנייה והריסה לפי תמ"א 38 שואב את כוחו מתוכנית מתאר ארצית, ויישומו מוסדר במספר מצומצם של הוראות חוק נוספות.

על מנת שמתחם מסוים יוכרז כמתאים לפרויקט "פינוי בינוי" עליו להכיל לפחות 24 יחידות דיור. לעומת זאת, תמ"א 38 חל על כל מבנה שההיתר לבנייתו הוצא לפני 1980 ומצריך חיזוק מפני רעידות אדמה, ואשר על פי תוכנית בניין העיר (תב"ע) הקיימת, ניתן לבנות במקומו מבנה בן 400 מ"ר לפחות.

תוך כמה זמן תקבלו את הדירה החדשה?

ישנו גם הבדל בהליכי התכנון של כל אחת מהתוכניות: על מנת לקיים פרויקט פינוי בינוי יש צורך בהוצאת תב"ע חדשה המתאימה למתחם הספציפי – הליך שיכול לקחת שנים רבות (כ-5-10 שנים לפחות) וזאת עוד טרם התחלת הבנייה. לעומת זאת, תמ"א 38 הינה תוכנית קיימת ולכן כל שצריך לעשות הוא לבקש היתר בנייה – עניין של כ-12-24 חודשים.

עם זאת, ראוי לציין, כי לעיתים יזמי תמ"א 38/2 מבקשים לשמור לעצמם את הזכות ליזום תב"ע חדשה גם במקרה של פרויקט תמ"א כדי להגדיל את זכויות הבנייה במגרש ואת רווחיות הפרויקט. יש לשים לב לכך בעת ההתקשרות עם היזם.

ההבדלים האמורים בהחלט משפיעים על משך הזמן המשוער לביצוע כל אחת מהתכניות: משכו המשוער של פרויקט פינוי בינוי ארוך בצורה ניכרת מפרויקט תמ"א 38/2 ויכול לקחת שנים רבות, בדרך כלל גם למעלה מעשור.

לעומת זאת, ואף שעדיין לא הושלמו פרויקטים רבים של תמ"א 38/2, ככלל, סיומם לא אמור לקחת זמן רב ומוערך בסביבות 3-4 שנים מרגע ההתקשרות הראשונית ועד סיום הפרויקט ומסירת הדירות החדשות לדיירים (למעט במקרים בהם היזם מבקש לאשר תב"ע חדשה, כמוסבר לעיל, דבר הצפוי להאריך את משך הפרויקט בצורה ניכרת).

כמה כסף?

הבדל נוסף עוסק בתמורה (המרבית) המתקבלת בכל אחת מהתוכניות: בעלי דירות במתחם פינוי בינוי זכאים לקבל יחידת מגורים חלופית ותמורה כספית נוספת אשר שוויים המצרפי מגיע עד ל-150% משווי הדירה הנוכחית; בעלי דירות הנזקקים לטיפול סעודי או בני 60 ומעלה זכאים לקבל את מלוא התמורה בכסף, ובלבד שירכשו תוך 12 חודשים זכות למגורים בבית אבות.

לעומתם, בעלי דירות בפרויקט תמ"א 38/2 זכאים לקבל דירה שתהיה גדולה בלא יותר מ- 25 מ"ר מדירתם הנוכחית, ובתוספת מרפסת שמש. כמו כן, הם זכאים לקבל חניות ומחסנים.

בשני המקרים זכאים בעלי הדירות לקבל גם דמי שכירות בתקופת הפרויקט וכיסוי הוצאות נוספות (כדוגמת הוצאות הובלה ועורך דין).

הרוב הדרוש

על מנת להוציא אל הפועל פרויקט פינוי בינוי יש צורך בהסכמה של כלל בעלי הזכויות במתחם. ההתמודדות עם בעלי זכויות המסרבים לביצוע התוכנית מצריכה פנייה לביהמ"ש בתביעה נזיקית כנגדם. ואולם חשוב לדעת, שנכון להיום, ביהמ"ש אינו מוסמך לחייב את המתנגדים להשתתף בפרויקט, וסמכותו מוגבלת לחיובם בפיצוי כספי ליתר בעלי הזכויות במתחם.

בפרויקטים תמ"א 38/2 די בהסכמה של 80% מבעלי הזכויות על מנת לפנות בתביעה אל המפקח על הבתים המשותפים, אשר בניגוד לביהמ"ש, מוסמך לחייב את המתנגדים להשתתף בפרויקט. הדבר ייעשה בפועל ע"י הסמכה של צד שלישי (בד"כ בא כוח הדיירים) לחתום בשם המתנגדים על המסמכים הדרושים להוצאת הפרויקט אל הפועל.

לסיכום, קיימים הבדלים רבים בין שני סוגי הפרויקטים המובאים לעיל והמלצתנו לבעלי הבתים היא לבחון היטב איזו מהאפשרויות היא המתאימה ביותר לצורכיהם, לרבות בהיבטי התמורה ומשך זמן פרויקט.

המאמר באדיבות אתר המשפט הישראלי פסקדין

* עו"ד גיא יקותיאל מייצג דיירים ויזמים בפרויקטים של פינוי בינוי ולפי תמ"א 38, חבר בפורום קניין ומקרקעין של לשכת עורכי הדין וחבר בוועדה לענייני תמ"א 38.

 

** המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמור.

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
יזמים לא מעוניינים שהדיירים ידעו מה זכויותיהן
תמורה נאותה נקבעה ע"פ תקן שמאים 21. בפםרויקט תמ"א 38.2 המגרש הריק לאחר הריסה זכאי לקבל את סל התמורות (כפול מס יחידות הדיור אשר יוקמו עליו ) לפי תמ"א 38 על כל תיקוניה כולל תיקון 4 למי שימתין עד אישור התיקון . יחד עם זאת יש לזכור שהרשות המקומית יכולה לא לאשר את כל הזכויות משיקולים של צפיפות, כבישים צרים,היתכנות מי תהום קרוב לפני הקרקע .. הדייר חייב לדרוש בהתקשרות שהיזם יבטיח לו תוספת 25 המטרים יחסית לשטח רצפת (!!) הדירה המקורית .חייבים לחדד ולא לתת ליזם יכולת לפרשנות מה זה שטח דירה ( טאבו ? או עירייה, או שטח בלטות ) יזמים נוטים ליחצן שחוסר כלכליות של פרויקט נובע מחמדנות הדיירים כאשר בפועל זה נובע מחמדנות היזמים עצמם כי את התמורה לדייר קבע כבר תקן 21 של השמאים כתמורה סבירה .
אבנר גולן  |  18.07.15
2.
ראש עירית פ'ת מתנגד. ומעוניין שהתושבים יגורו בבתים מתפוררים
ראש העיר אמר בערוץ 10 בחדשות בתאריך 4 4-1-1 שהוא לא רוצה פינוי בינוי ותמא 38 רק בגלל שהוא לא יקבל כסף על הפרויקטים .ועל בנית משרדים כן יקבל על כן הוא מסרב לפרויקטים ואנכנו התושבים חיים בבתים שעומדים לפול יש בית אחד ברחוב העצמון 4 שעמודים קרסו וראש העיר מתנגד לפרויקטים ודרש מהדירים לשפץ בעלום של עשרות אלפי שח מכסף שאין להם בבתים גרים אנשים במצב כלכלי לא טוב ואין להם כסף וראש העיר רוצה לקבוע שהבית לא ראוי למגורים .יש בפתח תקוה מאות דירות במצב הזה שהעמודים עומדים ליפול .בטון ובלוקים נופלים מהבניין והברזלים מבצבצים וראש העיר חי את חייו טוב מאוד והתושבים סובלים .ראש העיר מתנהג כמו דיקטטור ולא ראוי להיות ראש עיר בבקשה תפרסמו את תגובתי ואם אתם יכולים גם תעשו חקירה בכלכליסט
כנסו בבקשה , פתח תקוה  |  07.01.15