אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
וייבר בונה על מכירת פיצ'רים במשחקים צילום: Howard Sayer

וייבר בונה על מכירת פיצ'רים במשחקים

שנה לאחר שנרכשה בידי רקוטן היפנית תמורת 900 מיליון דולר, אפליקציית הצ'ט מבני ברק נדרשת להצדיק את המחיר שלה. הכיוון המסתמן הוא מכירת טובין וירטואלי במשחקים לסמארטפון: פיצ'רים בתשלום שיאפשרו לשחקנים להתקדם במשחק

12.01.2015, 11:14 | אסף גלעד ועמרי מילמן

לאחר שנה של ירח דבש ופעילות חינמית שנועדה להגדיל את תפוצתה, אפליקציית הצ'ט החינמית וייבר נדרשת להצדיק את מכירתה ב־900 מיליון דולר לענקית המסחר האלקטרוני רקוטן ולייצר הכנסות. החברה שממוקמת באיזור התעשייה בבני ברק, שקלה בשנים האחרונות מבחר מודלים עסקיים כמו מכירת דקות שיחה או סטיקרים, אך ירידת מחירי הסלולר והחיבור לרשת בכל אסיה מחייבת אותה למצב עצמה יותר כפלטפורמה של שירותים, ופחות כאפליקציית שיחות. כתוצאה מכך, וייבר בחרה ללכת בעקבות מתחרותיה האסייתיות ולבסס את המודל העסקי שלה על משחקים לסמארטפון המאפשרים גם קנייה של טובין וירטואלי.

קראו עוד בכלכליסט

בפברואר אשתקד רקוטן הפתיעה את השוק כשהחליטה להוציא מכיסה סכום עצום כדי לרכוש אפליקציית צ'ט שרק החלה את שלביה הראשונים בייצור הכנסות. אבל הרכישה שהגיעה כמה ימים לאחר מכן, במסגרתה פייסבוק רכשה את וואטסאפ תמורת 19 מיליארד דולר (באוקטובר האחרון היא כבר היתה שווה 22 מיליארד דולר) שמה את הדברים בפרופורציה. כיום ישנן 4 שחקניות משמעותיות באסיה: WeChat הסינית, Line היפנית, KakaoTalk הקוריאנית ווייבר הישראלית־יפנית.

התקווה נמצאת בחיקוי של קנדי קראש התקווה נמצאת בחיקוי של קנדי קראש התקווה נמצאת בחיקוי של קנדי קראש

וייבר מספקת לרקוטן כיום 449 מיליון משתמשים, מהם 209 מיליון פעילים, שלא רק משוחחים באמצעותה בווידיאו, בטקסט ובקול, אלא גם מבצעים באמצעותה קניות של טובין וירטואלי ומשחקים באמצעותה במשחקים. הישג נאה לאפליקציה ישראלית. לשם השוואה, וואטסאפ מדווחת על 600 מיליון משתמשים פעילים בחודש, ופייסבוק מסנג'ר חצתה את רף 500 מיליון המשתמשים.

וייבר היא הצעצוע של הירושי מיקטני, מנכ"ל רקוטן ואדריכל הרכישה מהשנה שעברה. מיליוני המשתמשים שלה אמורים להיות הדבק שמחבר בין שלל הרכישות שהוא ביצע בשנים האחרונות: נוסף על וייבר הוא רכש גם את חברת הקופונים האמריקאית Ebates במיליארד דולר; מניות באפליקציית שיתוף התמונות המעוצבת פינטרסט, ותוכנת הספרים הדיגטליים קובו המתחרה בקינדל של אמזון תמורת 315 מיליון דולר.

 

האימפריה של רקוטן מחזיקה כיום במגוון רב של שירותים מקוונים: אתרי מסחר אלקטרוני, חנויות ספרים דיגיטליות, קופונים, אתרי ווידאו ושירותים פיננסיים ביפן ומחוצה לה. "קנינו את כל הנקודות, ומתחנו ביניהם קו ויצרנו סביבה עצמאית", אמר מיקטני לפיננשל טיימס לפני מספר שבועות, "עכשיו יהיה לנו קל יותר עם אחת האפליקציות החזקות בעולם. התשובה לשאלה אם נצליח להדביק את כל אלה יחד תלויה בדרך בה נשלב את המנויים שלנו עם וייבר. הרכישה שלה מאפשרת לנו להגיע לרמות אחרות של מספרי משתמשים".

מיקיטני הוסיף, כי בעוד שהמתחרות וויצ'ט וליין פופולריות במזרח אסיה, אף אחת מהן לא יכולה להתחרות בתפוצה הגלובלית של וייבר והתהדר בכך שלאף אחת מהן אין סל של מוצרים משלימים שכולל נוסף על משחקים גם ספרים, וידאו ופלטפורמות מסחר אלקטרוני.

השקה רכה בישראל, בלרוס, אוקראינה, סינגפור ומלזיה

בשנה שחלפה מהרכישה, Viber לא הפכה ליפנית יותר או מזוהה יותר עם רקוטן. החברה שימרה את עצמאותה, גייסה עשרות עובדים והפכה למתחרה חזקה יותר של אפליקציות הצ'ט הגדולות וואטסאפ, פייסבוק מסנג'ר ושל האפליקציות האסייתיות. לאחרונה הסתיימה עבודת ההכנה על האסטרטגיה החדשה, ובימים אלה וייבר משיקה בישראל ובארבע מדינות נוספות חבילת משחקי מובייל.

טלמון מרקו, מנכ"ל ומייסד וייבר, צילום: Howard Sayer טלמון מרקו, מנכ"ל ומייסד וייבר | צילום: Howard Sayer טלמון מרקו, מנכ"ל ומייסד וייבר, צילום: Howard Sayer

החבילה כוללת בשלושה משחקים שיופצו למנויי האייפון והאנדרואיד של וייבר בישראל, בלרוס, אוקראינה, סינגפור ומלזיה: משחק הקזינו Wild Luck שפותח על ידי פלייטיקה הישראלית; Viber Candy Mania, משחק תואם קנדי קראש, והמשחק Viber Pop. שני האחרונים כוללים דמויות השאובות מתוך הסטיקרים המקוריים של וייבר. על פי וייבר, החברה לא מתכוונת להציף את משתמשיה במשחקים, לפחות לא לפי דברי המנכ"ל טלמון מרקו שהצהיר בתקשורת כי "המטרה היא לא להציג מאות משחקים אלא מבחר קטן. וייבר תשאר כפי שהיא".

יישומי המשחקים מכילים פיסת קוד תוכנה (Viber API) שמאפשרת להם להתממשק עם אפליקציית וייבר. בצורה זו, יכולים שחקנים להזמין למשחק אנשי קשר מווייבר, להשוות עמם תוצאות, להעניק להם מתנות וירטואליות ולראות באילו משחקים הם משחקים. זאת בדומה לחיבור של פייסבוק עם משחקים חברתיים (Facebook Connect).

בצורה זו, מקווים בווייבר לייצר הכנסות גדולות, לפחות כמו קקאו טוק, שהפכה לרווחית לאחר השקת פלטפורמת המשחקים שלה, או ליין היפנית שהכניסה 192 מיליון דולר ברבעון השלישי בלבד של 2014, בעיקר הודות למשחקים.

"החיים שלנו לא ממש השתנו, פרט לכך שאני נוסע יותר"

בראיון שהעניק באוגוסט לעיתון ההודי "ביזנס סטנדרט", תיאר מרקו את המתרחש בחברה מאז רכישתה: "החיים שלנו לא השתנו, אולי יוצא לי לנסוע הרבה יותר, וזה כיף, אבל באופן כללי ההתנהלות היומיומית שלנו לא השתנתה". לדבריו, "אנחנו ממשיכים להריץ את וייבר כחברה עצמאית. אני חושב שזה חשוב מפני שרקוטן היא חברה שזזה מאוד מהר ביחס לחברה גדולה. הם מאפשרים לווייבר להמשיך לרוץ כחברה צעירה, כמו סטארט־אפ קטן. זה מאפשר לי להגיע לפגישה ולהגיד שאני נתמך על ידי חברה שמוכרת במיליארד דולר".

וייבר לא משלמת מיסים בישראל

חרף הגאווה הישראלית והמשרדים בבני ברק, וייבר היא רשמית חברה קפריסאית. החברה רשומה בקפריסין. כך שהכנסותיה אינן חייבות במס ישראלי.

הרישום והעברת הפעילות הם כלי נוח לחברות הייטק שמעוניינות לצמצם את שיעורי המס שהן משלמות. בעוד שבישראל מס החברות עומד על 26.5%, והוא יכול לרדת מתוקף החוק לעידוד השקעות הון עד ל־9%, בקפריסין המס עומד על 12.5% ועם הטבות יכול לרדת אפילו עד 0%.

מנגד, האקזיט שביצעה וייבר אשתקד דווקא היה אמור לייצר הכנסות למדינת ישראל, משום שתשלומי המס במכירה נקבעים לפי בעלי המניות. עם זאת, לא ידוע אם מס כזה אכן שולם בפועל. רשות המסים לא מנדבת מידע בנושא כי החוק אוסר עליה, מה שמאפשר לה לסגור עסקאות שונות עם החברות עבור שומותיהן.

כל עוד יחולקו הרווחים ממכירת החברה לרקוטן היפנית כדיבידנד או אם תפורק החברה הקפריסאית ורווחיה יתחלקו בין בעלי המניות, בעלי המניות אמורים לשלם מס של 27%–32% על רווחיהם. מספר מומחים העריכו כי המדינה אכן דרשה מהם לשלם את המס, אך ייתכן כי התשלום נדחה עד לתשלומי הדיבידנד בפועל.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות