אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"הנטרף הופך לטורף" צילום: עמית שעל

"הנטרף הופך לטורף"

לרגל 30 שנה לאופרה הישראלית הפך עידו ריקלין את "האדונית והרוכל" של עגנון ו"שיץ" של לוין לדרמה אחת שמספרת על המצב היהודי מהגלות עד היום

11.03.2015, 09:17 | מאיה נחום שחל

כשמנכ"לית האופרה הישראלית חנה מוניץ פנתה לבמאי והמחזאי עידו ריקלין בהצעה לביים ערב המורכב משתי אופרות לרגל חגיגות ה־30 לאופרה הישראלית, הוא התרגש מאוד, אבל גם קינן בו חשש. "היה בי פחד אדיר, אבל עם השנים למדתי שזה כוח מפעיל ששם אותי במקום של דריכות ויצירתיות", הוא אומר, "זה פחד מדרבן".

בבכורה, שתיערך ב־3 ביולי בערב שייקרא "מעגנון עד לוין - טורפים", יככבו שתי יצירות ספרות קנוניות של שניים מאנשי הרוח החשובים שלנו. להפקה המסקרנת גויסו מיטב היוצרים: צרויה להב על הלברית וחיים פרמונט על המוזיקה ל"האדונית והרוכל" מאת ש"י עגנון; ושאול מלצר על עריכת הטקסט ויוני רכטר על המוזיקה ב"שיץ" של חנוך לוין. ינצח איתן שמייסר ויבצעו סולני האופרה.

עידו ריקלין, צילום: עמית שעל עידו ריקלין | צילום: עמית שעל עידו ריקלין, צילום: עמית שעל

מנרדפות לאדנותיות

ריקלין (49) אחראי לכמה מעבודות התיאטרון הטובות שנעשו בשנים האחרונות, אבל בעולם האופרה הוא עדיין חדש. "האתגר היה לקשור בין היצירות. חנה אמרה שהיא לא רוצה שזה יהיה שידוך אקראי, והיה לי אישור ליצור את החיבור הדרמטורגי בין השתיים - זה היה מעניין ומדהים. יוני וחיים הם מוזיקאים מאוד שונים, ואילו הכותבים עברו ממש תהליכים מנוגדים - בעוד צרויה עסקה ביצירת דרמה רחבה מסיפור קצר ודחוס, מולי תמצת מחזה ענק של חנוך ליצירה אופראית אפקטיבית".

אז איך באמת חיברת בין היצירות?

"בחרתי בהקשר ההיסטורי. הטענה הדרמטורגית היא ש'האדונית והרוכל' הוא אלגוריה למצב היהודים באירופה ב־1940. לוין, לעומת זאת, כותב על ישראל של כאן ועכשיו - על פליטים שלא באמת נטועים באדמה שעליה הם חיים. בעצם הדמויות של לוין הן הצאצאים של אותו רוכל, עקורים מאירופה שהגיעו למקום שהם עדיין נוודים בו, אבל בהרבה זיעה וקושי הופכים לאדוני הארץ.

"ההנחה של שתי היצירות זו לצד זו תחת קורת גג של אירוע בימתי אחד גורמת לכך שהרוכל של עגנון הופך במרוצת הערב לאדון אצל לוין, וזה בעיניי המהלך הגדול של שתי האופרות האלו שנצרפות להתרחשות אחת - זיקוק הרגע שבו הנטרף הופך לטורף".

במה שונה אופרה מהצגה?

"באופרה אומרים 'אנחנו אמנות, לא חייבים להיות בידור', זה מוסד שפחות דואג לכמות ההצגות שתימכר. נתנו לי מנדט ללכת עד הסוף עם מה שאני רוצה להגיד וזו תחושה נפלאה. בחלק מהמקומות אפילו דחפו אותי להעמיק".

חזון אמנותי מעמיק

זו הפעם הראשונה שריקלין עובד על חומרים של לוין, אבל החברות עם זהרירה חריפאי עזרה לו להבין את המפתחות למשחק הדמויות של לוין עוד לפני שידע שיביים אותו. "זהרירה יצרה את הדמויות הנשיות הראשונות שלו והיא סיפרה לי המון על איך עשתה את זה - היא מורת הדרך שלי. צריך הבנה מאוד עמוקה של נפש האדם בשביל לשחק לוין - זו כתיבה מורכבת גם כשהיא מתפקדת כקומדיה".

איך זה יתרחש מבחינה טכנית?

"האופרות יתקיימו על אותו סט תפאורה. במערכה הראשונה הוא יהיה היער של האדונית שהולך ונשמד כשהיא גוססת, ועל ההריסות האלה נקים במערכה השנייה את העולם השבור של שיץ - דיברנו על ‘גרניקה' של פיקאסו כהשראה. חורבות ועפר היער האירופי הופכים להריסות שעליהן קמה מדינת ישראל, ולעפר שממנו הגברים ב'שיץ' עושים כסף".

תגיות