אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יעל גרמן: "ליצמן יבין שאין חיזוק של הציבורי בלי ריסון של הפרטי" צילום: נמרוד גליקמן

יעל גרמן: "ליצמן יבין שאין חיזוק של הציבורי בלי ריסון של הפרטי"

ליצמן, המועמד המוביל לתפקיד שר הבריאות, אמר בחודש האחרון כי הוא נחוש שלא ליישם את רוב המסקנות של ועדת גרמן; השרה לשעבר: "זו לא הוועדה של יעל גרמן. זו ועדה שניטרה את הבעיות של מערכת הבריאות, ונתנה פתרון כולל שמספק אמצעים ששזורים זה בזה"

25.03.2015, 22:36 | מיקי פלד

חזרת ח"כ יעקב ליצמן לתפקיד סגן שר הבריאות עשויה לסמן את סופן של חלק ממסקנות ועדת גרמן, שבראשה עמדה השרה לשעבר יעל גרמן.

קראו עוד בכלכליסט

ליצמן אמר בחודש האחרון כי הוא נחוש שלא ליישם את רוב המסקנות, היות שלדעתו הגבלת מערכת הבריאות הפרטית היא לא הפתרון למצוקות מערכת הבריאות הציבורית. ליצמן תומך בהכנסת השר"פ לבתי החולים הציבוריים והוא צפוי לקדם גם את הרפורמה בביטוח הסיעודי, אותה ניסה להעביר בכהונתו הקודמת כסגן שר הבריאות.

בשיחה עם "כלכליסט" תוקפת גרמן את האמירות של ליצמן, ואומרת כי "רק אם יטפלו גם בנושא הביטוחים וגם בנושא ריסון המערכת הפרטית, ובמקביל יחזקו את המערכת הציבורית, נוכל להבריא את המערכת. אני חושבת שליצמן חכם והוא יבין שהמסקנות לא קשורות לגרמן אלא למערכת הבריאות. הוא עצמו יכול רק להרוויח אם יביא את המסקנות הללו ליישום. זו לא הוועדה של יעל גרמן. זו ועדה שניטרה את הבעיות של מערכת הבריאות, ונתנה פתרון כולל שמספק אמצעים ששזורים זה בזה".

השר"פ יזכה להתנגדות

לדברי גרמן, ליצמן מתנגד למסקנות כי מבחינתו הפתרון הוא הכנסת שר"פ (האפשרות לבחור את המנתח באופן פרטי גם בבית חולים ציבורי): "ליצמן מאמין בשר"פ בזמן שהוועדה הגיעה למסקנה ששר"פ יגדיל את מגמת ההוצאה הפרטית". למרות התמיכה של ליצמן בשר"פ, ספק אם התוכנית הזו תצא לפועל. מלבד ההתנגדות של רבים במערכת הבריאות, התנגדות עיקשת לשר"פ נמצאת באוצר, וגם השר המיועד משה כחלון מתנגד.

ועדת גרמן (ארכיון), צילום: עמית שעל ועדת גרמן (ארכיון) | צילום: עמית שעל ועדת גרמן (ארכיון), צילום: עמית שעל

במקביל, לדברי גרמן, המלחמה המרכזית שליצמן יצטרך לנהל היא על שימור התקציבים למערכת הבריאות שתוכננו בתקציב 2015, שלא אושר בשל פירוק הממשלה: "יותר חשוב שליצמן יילחם על התקציב שהצלחנו להשיג, עם תוספת של 4 מיליארד שקל בתקציב 2015 לשורת נושאים (בהם גם תקציבים שהם חלק מהטייס האוטומטי - מ"פ). לכן קודם כל הוא צריך לדאוג שלא יקצצו".

אין הרבה חיבה בין ליצמן לגרמן והשניים הירבו להתנגש בכנסת הקודמת, אך גרמן מקווה שליצמן יבצע לפחות שלוש מסקנות מהדו"ח של הוועדה שעמדה בראשה. "דבר ראשון הוא הרשות לבתי החולים הממשלתיים, שאמורה להוציא את הניהול שלהם מידי משרד הבריאות - צעד שיאפשר למשרד להתמקד בהיותו רגולטור. דבר שני, צריך ללכת עם הרפורמה

בביטוחי בריאות, לפרק את הביטוחים לרכיבים שונים, וכך לאפשר לציבור להבין שיש ביטוחים פרטיים שלעולם לא ישתמשו בהם".

"המגמה הליברלית תיפגע"

 

לבסוף טוענת גרמן שליצמן ייבחן גם ביכולתו להזרים תקציבים לפתרון מצוקת האשפוז במערכת הציבורית, כפי שלטענתה היא התכוונה לעשות אם היתה נשארת בתפקיד. היא עוקצת את ליצמן, שמתנגד למיסוי מיוחד על בתי החולים הפרטיים, ואומרת כי "אי־אפשר לבצע מהלך כזה מבלי לרסן את המערכת הפרטית. כל זמן שיש במערכת הציבורית הגבלות של הסכמים מול קופות החולים והסכמים קיבוציים, אין סיכוי להחזיר למערכת הציבורית את הרופאים שהלכו למערכת הפרטית".

עוד נושא שמדאיג את גרמן הוא האפשרות שליצמן יפסיק את המגמה הליברלית שאפיינה את כהונתה. גרמן קידמה נושאים כמו איסור טיפולי המרה, הקלה על ניתוחי שינוי מין, וקידום הצעת החוק שתאפשר לזוגות חד־מיניים לבצע הליך פונדקאות בארץ.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
לאנשים אין מושג איך המערכת עובדת
אני רופא ומכיר את המערכת עשרות שנים. המערכת הפרטית עובדת יותר יעיל מסיבה אחת מרכזית - שם הכנסה של צוות קשורה באופן ישיר עם כמות ואיכות של העבודה שהם עושים. במערכת ממשלתית ההכנסה של רופא קשורה לרוב במערכת יחסים עם הבוס. כך השיאני שכר בקנה מידה ארצי יכולים להיות רופאים בכירים שעובדים בפועל שעות ספורות בשבוע וכאשר הם פורשים לגמלאות אותה עבודה ובאיכות הרבה יותר טובה עושה רופא פשוט בשליש או חצי משרה. לגבי קיצור טורים ועבודה אחה"צ - לא ניתן להעביר פעילות מבתי חולים פרטיים לציבוריים בגלל מגבלות קשות שעושים בתי חולים ציבוריים בעצמם לעבודה הזאת - וזה בגלל יכולת שלהם לחתום על חוזים מול קופות חולים וסיפור של CAPPING שבגללו לבית חולים אין שום עיניין להגדיל את כמות הניתוחים המבוצעים מעבר לגבול מסויים. לכן חדרי ניתוח ומכונים נשארים ריקים.
אלכס , צפון  |  30.03.15
4.
3 צודק, מכוני ה-MRI בבתי החולים הם אחת הקומבינות המושחתות של מערכת הבריאות
משרד הבריאות, שנשלט ע"י מנהלי בתי חולים בעבר ובעתיד, מקפיד לתת רישיונות MRI כמעט אך ורק לבתי חולים כדי לאנוס את הציבור הרחב להגיע לבצע את הבדיקה האמבולטורית הזו בבתי החולים ולא במכונים של קופות החולים וגורמים אחרים, זו דרך לספק דרך כל מכשיר MRI הכנסה מובטחת של כמה עשרות מיליוני שקלים בשנה לבתי החולים. וכשהדבר נעשה ישירות לקרנות המחקרים/תאגידי הבריאות אזי בכלל זו חגיגת שחיתות שלמה של בכירי בתי החולים שעושים בכסף כרצונם.
כלכלן  |  26.03.15
3.
בניגוד למה שכתב מגיב 1, גם בבתי"ח הממשלתיים המכונות עובדות 24 שעות
ביממה. אני כותב זאת כעובד המערכת. חדרי הניתוח ומיכשור הרפואי (CT' MRI וכד') עובדים כל הזמן, לחלוטין לא בין 9 ל-4. לשם כך הוקם בכל בי"ח ממשלתי תאגיד בריאות שמפעיל את המערכת מעבר לשעות הפעילות הרגילות. הפעילות היא סביב השעון. מבלי לצדד באחת מהשיטות, צריך להבין שמטרת הכנסת השר"פ היא הכנסת כסף למערכת ושמירת הרופאים המומחים בשירות הציבורי כדי שלא יעברו לרפואה הפרטית. ניצול מקסימלי של המשאבים הרפואיים מבוצע גם כיום ללא השר"פ.
גלעד , ירושלים  |  26.03.15
1.
אין לאפשר שר"פ בבתי החולים הציבוריים. בנוסף - כדי לקצר את התורים חייבים
לדאוג שהמכונות בבתי החולים לפעלו 24 שעות ביממה. בבתי החולים הפרטיים, המכונות, וחדרי הניתוח פועלים 24 שעות ביממה. בבתי החולים הממשלתיים, המכונות, וחדרי הניתוח פועלים משעה 9 בבוקר ועד שעה 4 אחרה"צ. כלומר - יותר משני שלישים מהסמן הציוד עומד ללא שימוש. אם יפעילו את המכונות ואת חדרי הניתוח 24 שעות ביממה, בתוך חודשיים יעלמו התורים, וכל טיפול יהיה מיידי.
26.03.15