"לאתגר את ההגדרה של מהו מוזיאון"
תערוכת הווידיאו ארט הגדולה ביותר בארץ תיפתח היום במוזיאון תל אביב. רותי דירקטור, האוצרת, מסבירה למה וידיאו הוא תחום האמנות הכי רוחני - וחתרני
את פני הקהל שיגיע לבקר בתערוכה "Turn On" שנפתחת היום במוזיאון תל אביב (כניסה: 50 שקל) תקבל מרינה אברמוביץ' רכובה על סוס. זו לא תהיה האמנית עצמה, אבל זה הכי קרוב שאפשר. "אברמוביץ' היא איקונית", מסבירה רותי דירקטור, אוצרת התערוכה שמכהנת גם כאוצרת לאמנות עכשווית במוזיאון. "היא הצליחה להביא תחום שולי כמו פרפורמנס לקדמת הבמה. בעבודה הזאת, 'גיבור', היא עושה פרפורמנס וגם וידיאו. רק העבודה הזאת מאתגרת את ההגדרה של מהו מוזיאון במאה ה־21".
זו התערוכה הגדולה ביותר שהוקדשה לווידיאו ארט במוזיאון, וכנראה גם בארץ בכלל, והיא כוללת 22 עבודות של 17 אמנים בינלאומיים. "שני התחומים שהכי מעניינים אותי היום באמנות העכשווית הם וידיאו ומיצג", אומרת דירקטור, "כי הם חותרים באופן מתוחכם מתחת למאפייני המוזיאון המודרני. אנחנו רגילים לעמוד מול משהו נייח, והם דורשים מאיתנו סוג צפייה אחר". עבודות וידיאו ארט מצריכות גם יותר סבלנות. לצפות בעבודה במשך 20 דקות זה די תובעני, לא?"וידיאו ארט הוא מדיום סופר־תובעני. זה משהו בהתניה של צופה המוזיאון שחייב להשתנות".
איך משנים את זה?"הופכים את הצפייה לחווייתית ואפקטיבית. ההקרנה גדולה, יש מערכת סאונד עוטפת. הצופה מוקף מכל כיוון בדימוי ובקול, ואז זה כובש".
מהצפייה בעבודות התערוכה מתעוררת תחושה מלחיצה. ב"פיגוע התאבדות" של הצרפתייה מתילדה טר היינה, למשל, האמנית מפוצצת בובה בדמותה על רקע קריינות העוסקת בפיגועי התאבדות שנעשו בידי נשים. "ניסיתי לבחור עבודות שיש בהן משהו מטריד, כי זה העולם שבו אנו חיים", דירקטור מספרת. "מעבר לזה, יותר ממחצית העבודות נעשו בידי נשים שמתפקדות כאמני הווידיאו הכי טובים היום". מה ההסבר לכך?"וידיאו זה תחום שאין לו היסטוריה ארוכה. הוא התחיל בסוף שנות השישים עם המהפכה הפמיניסטית, ונשים נכנסו אליו בטבעיות כמו גברים".
מה בעצם אתה מקבל כשאתה רוכש עבודת וידיאו?"זה יכול להיות קובץ או לינק. זה בעצם כלום, כמו שהתערוכה הזאת היא כלום עד שמדליקים אותה. על כן גם שמה 'Turn On'. העובדה שאין בווידיאו ארט שום דבר חומרי הופכת אותו למאוד רוחני. זה מדיום שהוא כולו אור".
4 תגובות לכתיבת תגובה