אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"לאתגר את ההגדרה של מהו מוזיאון" צילום: אוראל כהן

"לאתגר את ההגדרה של מהו מוזיאון"

תערוכת הווידיאו ארט הגדולה ביותר בארץ תיפתח היום במוזיאון תל אביב. רותי דירקטור, האוצרת, מסבירה למה וידיאו הוא תחום האמנות הכי רוחני - וחתרני

30.03.2015, 10:14 | רעות ברנע

את פני הקהל שיגיע לבקר בתערוכה "Turn On" שנפתחת היום במוזיאון תל אביב (כניסה: 50 שקל) תקבל מרינה אברמוביץ' רכובה על סוס. זו לא תהיה האמנית עצמה, אבל זה הכי קרוב שאפשר. "אברמוביץ' היא איקונית", מסבירה רותי דירקטור, אוצרת התערוכה שמכהנת גם כאוצרת לאמנות עכשווית במוזיאון. "היא הצליחה להביא תחום שולי כמו פרפורמנס לקדמת הבמה. בעבודה הזאת, 'גיבור', היא עושה פרפורמנס וגם וידיאו. רק העבודה הזאת מאתגרת את ההגדרה של מהו מוזיאון במאה ה־21".

זו התערוכה הגדולה ביותר שהוקדשה לווידיאו ארט במוזיאון, וכנראה גם בארץ בכלל, והיא כוללת 22 עבודות של 17 אמנים בינלאומיים. "שני התחומים שהכי מעניינים אותי היום באמנות העכשווית הם וידיאו ומיצג", אומרת דירקטור, "כי הם חותרים באופן מתוחכם מתחת למאפייני המוזיאון המודרני. אנחנו רגילים לעמוד מול משהו נייח, והם דורשים מאיתנו סוג צפייה אחר".

“להרוס, היא אמרה” של מוניקה בוטויצ’יני. “נשים מתפקדות כאמני הווידיאו הכי טובים היום”, צילום: אוראל כהן “להרוס, היא אמרה” של מוניקה בוטויצ’יני. “נשים מתפקדות כאמני הווידיאו הכי טובים היום” | צילום: אוראל כהן “להרוס, היא אמרה” של מוניקה בוטויצ’יני. “נשים מתפקדות כאמני הווידיאו הכי טובים היום”, צילום: אוראל כהן

עבודות וידיאו ארט מצריכות גם יותר סבלנות. לצפות בעבודה במשך 20 דקות זה די תובעני, לא?

"וידיאו ארט הוא מדיום סופר־תובעני. זה משהו בהתניה של צופה המוזיאון שחייב להשתנות".

איך משנים את זה?

"הופכים את הצפייה לחווייתית ואפקטיבית. ההקרנה גדולה, יש מערכת סאונד עוטפת. הצופה מוקף מכל כיוון בדימוי ובקול, ואז זה כובש".

מהצפייה בעבודות התערוכה מתעוררת תחושה מלחיצה. ב"פיגוע התאבדות" של הצרפתייה מתילדה טר היינה, למשל, האמנית מפוצצת בובה בדמותה על רקע קריינות העוסקת בפיגועי התאבדות שנעשו בידי נשים. "ניסיתי לבחור עבודות שיש בהן משהו מטריד, כי זה העולם שבו אנו חיים", דירקטור מספרת. "מעבר לזה, יותר ממחצית העבודות נעשו בידי נשים שמתפקדות כאמני הווידיאו הכי טובים היום".

מה ההסבר לכך?

"וידיאו זה תחום שאין לו היסטוריה ארוכה. הוא התחיל בסוף שנות השישים עם המהפכה הפמיניסטית, ונשים נכנסו אליו בטבעיות כמו גברים".

מה בעצם אתה מקבל כשאתה רוכש עבודת וידיאו?

"זה יכול להיות קובץ או לינק. זה בעצם כלום, כמו שהתערוכה הזאת היא כלום עד שמדליקים אותה. על כן גם שמה 'Turn On'. העובדה שאין בווידיאו ארט שום דבר חומרי הופכת אותו למאוד רוחני. זה מדיום שהוא כולו אור".

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

2.
קשקשת אוצרותית
לא יכול להתעלם מהניסיון של האוצרת להצדיק נושא תערוכה באופן כה תמוהה. דירקטור אומרת שבווידיאו ארט אין שום דבר חומרי ושהוא מאוד רוחני. זה מדיום שכולו אור. תחילה היא כנראה מבדילה בין רוחני לבין מאוד רוחני. לכאורה המאוד הופך אותו למשהו שהוא יותר מרוחני. מעבר לעובדה שלא כל כך פשוט להגדיר מהי רוחניות, בחירתה קושרת בין עניין טכני לבין רוחניות. על פי הלוגיקה של דבריה ניתן לומר שספר הכתוב על גבי נייר, שהוא חומרי, אינו יכול להיות בעל מטען רוחני, אלא אם נקרין אותו על מסך באמצעות מכשיר אלקטרוני, ורק אז הוא יהפוך להיות רוחני. גם כל סרטי הקולנוע הופכים באותו הגיון להיות מאוד רוחניים, מעצם היותם ניתנים להדלקה ולכיבוי, ושהם מוקרנים באמצעות אור. האם זה באמת רוחניות? אני לא יודע לומר בוודאות מה זה רוחניות, אבל אני כן יכול לומר שבני אדם עוסקים בנושאים רוחניים בכל מיני צורות ואמצעים ולא כל מכשיר שניתן לכבוי והדלקה שיוצר אור (כמו מנורה) הופך להיות רוחני. קירקגור אמר על הרוחניות שאין עדות לגביה והיא (הרוחניות) עדות לעצמה.
מריו  |  01.04.15
1.
לא שייך למוזיאון לאומנות
כשאני נכנסת למוזיאון לאומנות אני נכנסת למקדש- אני בא לחוות חוויה רגשית מאומנות הצבע, מרישום, מפיסול ומאפשרת לעצמי להתרשם מכל עבודה לפי הקצב שלי בדממה גמורה. הקרנות של ווידאו ארט שייכות לבתי קולנוע , אם הייתי רוצה לצפות בהם הייתי הולכת לשם . מעדיפה הפרדה בין מוזיאון לאומנות המציג אומנות לניסיונות לחנך קהל באותה מסגרת לווידאו ארט- נראה שעוד לא בטוחים לאן לשייך את התחום .
טליה  |  30.03.15