אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לקנות ביטוח במחיר מופקע? צילום: שאטרסטוק

לקנות ביטוח במחיר מופקע?

אנו עומדים לפני רכישת כרטיס טיסה לחו"ל, וחברת התעופה מאפשרת לנו לבחור בין כרטיס זול ללא אפשרות ביטול או שינוי לבין כרטיס שעולה כ־25% יותר, אבל מאפשר שינויים וביטולים. אם התוספת היתה קטנה, נגיד עד 5%, היינו הולכים על זה. אבל במחיר כזה? מה כדאי לעשות? ליהי

02.04.2015, 07:31 | דן אריאלי

ליהי היקרה,

פעם הלכתי לשכור רכב עם חבר כלכלן. כשהציעו לנו ביטוח מקיף יותר תמורת תוספת תשלום החבר אמר להם: "אם אתם מציעים לנו את זה, זה כנראה טוב לכם ורע לנו". ולא שילמנו יותר.

אמנם לא כל מה שטוב לזולת רע לנו, אבל בביטוחים כדאי לברר מראש אם התוספת כדאית. ויש שתי דרכים לעשות זאת.

הראשונה היא חישוב קר: ביטוח שעולה רבע ממחיר הכרטיס ישתלם למי שמבטל בממוצע רבע מהטיסות שלו. למי שמבטל עשירית מהטיסות ישתלם להוסיף עד עשירית מהמחיר, וכך הלאה. אם את לא מבטלת כרונית, אל תשלמי.

הדרך השנייה מתחשבת לא רק בתוחלת הכלכלית אלא גם ב"עלות" של האכזבה האנושית. כלומר אם הבלתי סביר יקרה ותיאלצי לשנות את מועד הטיסה, כמה יכאב לך אובדן הכסף והצורך לקנות כרטיס חדש.

חופשה נעימה יותר היא חופשה שאי אפשר לבטל, צילום: שאטרסטוק חופשה נעימה יותר היא חופשה שאי אפשר לבטל | צילום: שאטרסטוק חופשה נעימה יותר היא חופשה שאי אפשר לבטל, צילום: שאטרסטוק

גם כאן לדעתי הביטוח היקר לא משתלם. לרוב מבטלים טיסות בגלל אירוע קשה ויוצא דופן, כמו מוות או פציעה. במצבים כאלה הכרטיס האבוד הוא הדאגה האחרונה. ברוב התסריטים הביטוח המופרז יכאב יותר מאובדן הכרטיס.

ולשני אלה אני רוצה להוסיף תובנה קטנה מעולם הפסיכולוגיה: במחקר מעניין שנערך לפני כמה שנים בדקו איך מחויבות, גם כפויה, משפיעה על ההנאה שלנו. חוקרים נתנו לסטודנטים לצלם תמונות וביקשו מכל אחד לבחור את התמונה האהובה עליו, כדי שזו תישלח לאנגליה לשבועיים ושם תפותח ותמוסגר. למחצית מהסטודנטים אמרו שהם יוכלו להתחרט בכל רגע ולהחליף את התמונה, ולמחצית השנייה אמרו שלא. כשהתמונות חזרו כל סטודנט התבקש לדרג את מידת האהבה שלו לתמונה. מה לדעתך קרה? מי אהבו את התמונות שלהם יותר?

אלה שלא יכלו להתחרט, משמעותית. עצם היכולת להתחרט, מתברר, מחזקת אצלנו את תחושת הספק לגבי הבחירה שעשינו. אילוץ חיצוני לדבוק בבחירה עוזר לנו להיות שלמים עם עצמנו. במילים אחרות, חופשה נעימה יותר היא חופשה שאי אפשר לבטל.

תגיות

7 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

7.
IATPA ארגון צרכנות תעופה בינלאומי - חשוב מאוד!
אשמח לשתף אתכם באתר צרכנות תעופה שהקמתי ( https://www.iatpa.net/vision-supporters.html). האתר פועל על מנת לסייע לנוסעים בחברות תעופה אשר נתקלו ונתקלים במקרים של אי הגעה /שינוי/ביטול טיסה ומחויבים בתעריפים מוגזמים או ביטול טיסות המשך/חזור, ללא הצדקה חוקית.הצטרפו למאבק שלנו ועזרו לנו להפוך את עולם מחירי כרטיסי הטיסה!
דודי , תל אביב  |  20.01.16
6.
ל3 לא הבנת את החבר
והאמת שפרופסור אריאלי גם לא הסביר. בשוק הביטוח יש כשל שוק טבעי שנפתר רק במקרה וכולם חייבים לעשות ביטוח (ולכן לדוגמא ביטוח הבריאות הוא חובה). בהנחה שהביטוח הוא לא חובה, באופן טבעי יעשו זאת רק האנשים שמשתלם להם דהיינו האלו שמועדים לבצע תאונות ולכן לחברת הביטוח אין ברירה אלא להתייחס לכל אדם ש״מעוניין״ בביטוח כמצהיר על עצמו כאילו הוא מועד לבצע תאונות ולחייבו יותר. ולכן האדם הסטנדרטי נאלץ לשלם יותר מהשווי האמיתי של הביטוח. כלכלה התנהגותית גם קשורה לביטוח אבל ברובד אחר לגמרי.
הכריש  |  05.04.15
3.
בתור כלכלן התנהגותי אני מופתע שאתה מאמין ביעילות מוחלטת בשווקים
"אם אתם מציעים לנו את זה, זה כנראה טוב לכם ורע לנו" - זה לא בהכרח נכון. הכלכלה שלנו מבוססת על כך שכשעושים עסקים בהיקפים גדולים זה חוסך עלויות. כך למשל בייצור. אם אתה יכול להוכיח שזה לא משתלם לך אז זה מצויין והייתי מסכים איתך (ואין שום קשר לפתגם). אבל אם אתה לא יכול להוכיח את זה, אז יוצא שלא משנה מה המחיר שהיו מציעים לך - גם 0 שקלים - היית עדיין יכול להשתמש במשפט "אם אתם מציעים לנו את זה, זה כנראה טוב לכם ורע לנו" ולבטל את העסקה למרות שיש פה רווח ברור. אותו דבר נכון גם לכל מחיר שהוא קטן ממחיר עלות לחברה (באופן כמעט מיידי), וייתכן מאוד שגם למחיר שגבוה מעלות, אך נמוך מהמחיר שזה יעלה לך. כשאתה מתמחר את העלות לך (יחד עם הסיכויים) אנא אל תשכח לכלול את מרכיב הזמן שלך בפנים.
03.04.15
לכל התגובות