אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מגיעות במהירות ל־100 אלף שקל צילום: ללא קרדיט

מגיעות במהירות ל־100 אלף שקל

מכוניות הסופר־מיני שעשו עלייה לישראל בשבועות האחרונים, ובהן יונדאי i20, סקודה פאביה ואופל קורסה, הן אמנם גדולות יותר ומאובזרות יותר ממכוניות המיני המסורתיות, אלא שתג מחיר של 100 אלף שקל אינו מצדיק את שכלולי הדור החדש. כלכליסט מציג את הסיבות לאובדן האטרקטיביות של הקטגוריה, החל מהשינויים במס רכישה ועד המשפחתיות המוזלות

04.05.2015, 08:19 | תומר הדר

שוק הרכב הישראלי קלט בשבועות האחרונים גלי עלייה של מכוניות סופר־מיני, אותן משפחתיות קטנות שמבלות את רוב זמנן בעיר, לרוב כרכב שני במשפחה, כדוגמת רנו קליאו, יונדאי i20, פורד פיאסטה ופולקסווגן פולו. מדובר בדור חדש ומשוכלל של מכוניות מיני, המתאפיין במגדשי טורבו, בתיבות הילוכים מתקדמות ובאבזור שופע. אלא שלסטנדרטים החדשים הללו מוצמד תג מחיר גבוה למדי: על מכונית סופר־מיני חדשה ברמת אבזור סבירה ישלם הצרכן הישראלי 100 אלף שקל לפחות ‑ מחירה של יונדאי i20 החדשה בגרסה אוטומטית הוא 105 אלף שקל, ובגרסה המאובזרת ביותר המחיר מאמיר ל־110 אלף שקל; אופל קורסה אוטומטית חדשה עולה כיום 104 אלף שקל; ואילו סקודה פאביה מגיעה ל־95 אלף שקל, ובגרסה המאובזרת, כזו שמצוידת בארבעה חלונות חשמליים למשל, יש לשלם 100 אלף שקל.

פולקסווגן פולו פולקסווגן פולו פולקסווגן פולו

לפחות בנוגע לדגמים מסוימים של סופר־מיני, מדובר במחיר שהוא גבוה מזה של הדגם הקודם: יונדאי I20 מהדור הקודם, למשל, שהיתה מצוידת גם היא במנוע בנפח 1.4 ליטרים, עלתה כ־96 אלף שקל; והקורסה הקודמת של אופל עלתה 100 אלף שקל. אם יבואני הרכב לא ינקטו מהלכים להורדת מחירי הסופר־מיני, לא מן הנמנע שהקטגוריה תיכחד בעוד שנים לא רבות.

מזהמות יותר מרכבי מיני, ולכן יקרות יותר

יש כמה סיבות להתייקרות נישת הסופר־מיני. ראשית, מכוניות בקטגוריה זו אינן זוכות להנחות משמעותיות על רמות זיהום נמוכות. ב־2009 נכנסה לתוקף רפורמת המס הירוק, שלפיה שיעור מס הקנייה המוטל על רכישת מכונית חדשה ייקבע בהתאם לרמת הזיהום שמנועה מפיק. ממס קנייה של 83% על רכב חדש ינוכו סכומים של עד 15 אלף שקל בהתאם לכמות המזהמים הנפלטים מהמנוע. התוצאה המיידית של המהלך היתה פתיחת שוק הרכב הישראלי למכוניות המיני, שעד אז כמעט ולא יובאו ארצה. מדובר במכוניות קטנות, כגון סוזוקי אלטו או סיטרואן C1, שהודות למנועים זעירים ולתיבות הילוכים ידניות הפגינו רמת זיהום נמוכה וקיבלו הטבות מס מפליגות. למכוניות אלה הוצמד בשעתו מחיר שנע בין 60‑70 אלף שקל, והתוצאה היתה נגיסה משמעותית בשוק הסופר־מיני, מכוניות גדולות יותר שמחיריהן נעו אז סביב ה־90 אלף שקל. לדברי יבואן רכב, מכוניות הסופר־מיני סובלות בחלקן הגדול מציון ירוק לא מבריק. בטח שבהשוואה למכוניות המיני הקטנות. “יש כיום מכוניות מיני זעירות שמקבלות ציון ירוק בדרגה 3, כלומר הן זולות מלכתחילה וגם מקבלות הטבת מס מפליגה. מכוניות סופר־מיני יכולות לנוע בין דרגה 4 לדרגה 7”. תגובתם המיידית של יבואני הסופר־מיני אז היתה לייבא ארצה דגמי סופר־מיני ידניים, ולתמחר אותם ב־70־80 אלף שקל, גבוה רק מעט יותר מדגמי המיני הידניים. מכוניות הסופר־מיני האוטומטיות נקלעו לבעיה: "אין ספק שמכוניות הסופר־מיני האוטומטיות היו הנפגעות העיקריות”, אומר היבואן. “לכל יבואן רכב יש שיקולי מיתוג ותמחור, וכלל האצבע הבלתי כתוב קובע שמכונית סופר־מיני חייבת להיות מתומחרת בכ־%20‑25% מעל למכונית המיני”. לדבריו, כדי להימנע מנגיסה בשוק המכוניות המשפחתיות, מכונית סופר־מיני אוטומטית תהיה מתומחרת בכ־%20‑25% מתחת למחיר של רכב משפחתי. כיום רכב משפחתי עולה כ־130 אלף שקל, ורכב מיני ‑ כ־70 אלף שקל, ומכאן מגיעים לממוצע של 100 אלף שקל על מכונית סופר־מיני, שהיא בפועל מכונית קטנה למדי. “זו החלטה שרירותית של היבואנים”, אומר היבואן, “וברור לכולם שיוקרבו כאן קורבנות. 100 אלף שקל זה סכום מהותי, וגרוע מכך - זה גבול פסיכולוגי. כשאומרים לצרכן לשלם 100 אלף שקל על מכונית קטנה, מאובזרת ככל שתהיה, זה קשה. כשאומרים לצרכן לשלם 96 אלף שקל על מכונית קטנה, קל יותר לעכל את המסר".

סקודה פאביה, צילום: ללא קרדיט סקודה פאביה | צילום: ללא קרדיט סקודה פאביה, צילום: ללא קרדיט

ההצלחה באירופה מעלה את המחיר

מלבד זאת, הפופולריות שהסופר־מיני נהנות ממנה באירופה אינה תומכת בהוזלת הקטגוריה עבור הישראלים. "באירופה הרכבים האלה מאוד פופולריים כי שם אנשים מקפידים לרכוש רכב בהתאם לצורכיהם הספציפיים, ולכן הרכבים האלה מאוד מושקעים מבחינה טכנולוגית - מנועי טורבו ותיבות מתקדמות, דברים שעדיין לא הגיעו אפילו לחלק מן המכוניות המשפחתיות", מסביר אחד היבואנים. "משום שכך מחיר הרכישה גבוה. בנוסף, הפופולריות הגבוהה באירופה בעייתית עבורנו, כי קשה להביא לישראל במחיר תחרותי רכב שהוא פופולרי באירופה. כשיצרן רכב אומר לך שהביקוש בצרפת וגרמניה לדגם מסוים מרקיע שחקים, אין סיבה למכור אותו בזול לישראלים".

הנחות לליסינג וניפוח מחיר לצרכן הפרטי

יבואני הרכב ניצבים בפני בעיה נוספת: כיום מכוניות הסופר־מיני אינן נמכרות רק לצרכנים פרטיים, אלא גם לציי רכב, כלומר לחברות ליסינג והשכרה. אלא שהצרכנים המשניים הללו אינם ממהרים להסתער על המציאה. "כיום מי ששוכר רכב קטן מבקש את מה שהכי זול", מסביר גורם בענף ההשכרה. "מכונית מיני קטנה עולה במחירון הרשמי 60 אלף שקל. מכונית סופר־מיני עולה 100 אלף שקל, ומציעה טיפה יותר מקום, אבזור ותיבה אוטומטית. עבור תייר התיבה האוטומטית לא משחקת תפקיד, רק המחיר. לעומת זאת, מי ששוכר רכב לטיול לא ייקח רכב קטן, ולכן אין סיבה לרכוש רכבים כאלה להשכרה, אלא אם מקבלים הנחה גדולה. בליסינג לוקחים בעיקר רכבים משפחתיים ולא סופר־מיני, וגם כאן נדרשת הנחה גדולה כדי לשכנע חברת ליסינג שתיקח כזה רכב. מטבע הדברים יבואן רכב צריך לייצר מחיר שיהיה גם אטרקטיבי עבור חברת ליסינג וגם ייצר הבדלה ביחס למכוניות המיני הקטנות. וכך המחיר לצרכן הפרטי מתנפח ל־100 אלף שקל".

יונדאי i20 יונדאי i20 יונדאי i20

תחרות מבית: סופר־מיני פחות משוכללות

למכוניות הסופר־מיני המשוכללות והיקרות יש גם תחרות מבית: חדי העין שיבחנו את מודעות הפרסום לקטגוריית הסופר־מיני יגלו שניתן לרכוש מכוניות סופר־מיני בישראל במחירים הנמוכים מ־100אלף שקל. סיאט איביזה אוטומטית למשל בגרסת AM5 נמכרת כיום ב־80 אלף שקל, שכן היא אינה מצוידת בבקרת שיוט או בשליטה לרדיו מגלגל ההגה. עם זאת, היא מצוידת במנוע טורבו ובתיבת הילוכים מתקדמת. שברולט סוניק, בעלת מנוע בנפח 1.4 ליטרים עולה כיום 90 אלף שקל.

רנו קליאו רנו קליאו רנו קליאו

תחרות מבחוץ: משפחתיות זולות

מלבד זאת, הסגמנטים (קבוצות) עוברים היום מגמה של הצטמצמות, כלומר דגמים משפחתיים זולגים אל קטגוריית הסופר־מיני. ניסאן אלמרה המשפחתית לדוגמה עולה 110 אלף שקל, וכוללת מנוע בנפח 1.6 ליטרים, בקרת שיוט ואבזור סביר ‑ כל זאת במחיר שהוא רק כ־5,000 שקל יותר מיונדאי I20 או 6,000 שקל יותר מאופל קורסה. האלמרה, יש להדגיש, היא מכונית שמכוונת בעיקר ללקוחות מוסדיים, כלומר לציי רכב, ואילו מכוניות הסופר־מיני מיועדות יותר לצרכנים פרטיים: "כאשר יבואן רכב מביא רכב לצרכן פרטי, יש פחות התחשבות מבחינת מחיר מאשר מצב בו יבואן רכב מייבא מכונית שמיועדת בעיקר לציי הרכב", מסביר הבכיר בחברת הליסינג: "לחברות הליסינג יש כוח צרכני. לקוחות פרטיים אינם מאוגדים, שווי השימוש לא משנה להם ובסופו של דבר, אם הם צריכים רכב, הם ירכשו אותו".

אופל קורסה, חדשה בישראל - 104 אלף שקלים, צילום: יצרן אופל קורסה, חדשה בישראל - 104 אלף שקלים | צילום: יצרן אופל קורסה, חדשה בישראל - 104 אלף שקלים, צילום: יצרן

הישראלים יתרגלו לשלם הרבה על מכונית קטנה

מה יקרה אם כך לשוק הסופר־מיני? יבואני הרכב שעמם שוחחנו דווקא מגלים אופטימיות, למרות כל הבעיות והקשיים. "מכוניות הסופר־מיני החדשות נרכשות ביוקר כי הן חדשות”, אומר אחד היבואנים, “אבל בהמשך הדרך המכוניות הללו ייכנסו למעגל ההנחות שיבואני הרכב מעניקים ללקוחות, יוצעו למועדוני לקוחות וצרכנות והיבואנים ינקו מלאים”. לדבריו, אפשר שהיבואנים גם יציעו גרסאות ברמת אבזור נמוכה יותר, ובעיקר ‑ הצרכנים צפויים להסתגל למחיר של 100 אלף שקל למכונית קטנה.

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

2.
תרוצים לא משכנעים של היבואנים
טענת יבואנים, שקשה ל"שכנע" את היצרן לספק דגם רכב שנחשב פופולרי באירופה, עלובה ולא משכנעת. נניח שמכונית כמו אופל קורסה או פיאסטה של פורד, זוכות לביקוש ער במדינות כמו צרפת או אנגליה. האם זה מה שימנע מהיצרן, לספק סחורה ליבואן רכב במדינה קטנטונת אי שם בלבנט? האם זה מה שיגרום לאותו יצרן, לתמחר ביתר את אותו דגם ש"סובל" מביקושים ערים באירופה? מהם אלפי יחידות בודדות, לעומת שוק אירופאי שצורך ברבבות? הכתב מציין ובצדק, שכל עניין התמחור תלוי בעיקר בשרירותיות מצד היבואן. יבואני הרכב עדיין לא השתחררו מהתפיסה, שהקונה הפרטי - זה שאינו חבר במועדוני קניות אקסלוסיבים, צריך להתקל בתג מחיר מופרע ולא הגיוני בעליל. חבל שרפורמת זליכה סורסה כמעט לגמרי ובזה הונצח כשל שוק מתמשך, בלי תחרות של ממש בענף הרכב.
אבי  |  04.05.15