אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סלקום רוצה לגייס לקוחות מהר לפני שהשוק יהפוך לצפוף צילום: נמרוד גליקמן

ניתוח כלכליסט

סלקום רוצה לגייס לקוחות מהר לפני שהשוק יהפוך לצפוף

סלקום השיקה אתמול חבילת טריפל במחיר נמוך מההערכות. עם איכות קו טלפון פחותה מזו של הוט ובזק וחבילת טלוויזיה אטרקטיבית פחות מזו של המתחרות, מדובר במוצר שכרגע מנצח בגדול בקטגוריית המחיר - 149 שקל לחודש בשנה הראשונה

14.05.2015, 08:43 | אופיר דור

סלקום הפתיעה אתמול (ד') את שוק התקשורת כאשר הכריזה על מחיר אגרסיבי במיוחד לחבילת הטריפל שלה — 149 שקל לחודש בשנה הראשונה ו־169 שקל לאחר מכן. החבילה של סלקום כוללת טלפון ביתי, תשתית וספק אינטרנט במהירות 40 מגה ואת שירות הטלוויזיה החדש של החברה שנמצא במגמת התרחבות.

למעשה, הופכת סלקום לקבוצת התקשורת הראשונה בשוק שמשיקה טריפל אמיתי. ב־HOT הלקוח נדרש לקנות בנפרד את ספק האינטרנט, ועל קבוצת בזק אוסר משרד התקשורת למכור טלוויזיה של yes ביחד עם אינטרנט וטלפון קווי בחבילה אחת. היתרון של סלקום הוא בכך שהחבילה החדשה מציעה את כל שירותי התקשורת הביתיים במחיר אחד ובחשבונית אחת. "כלכליסט" מגיש את השאלות העולות לקראת שיווק חבילת הטריפל שצפוי להתחיל בשבוע הבא.

קראו עוד בכלכליסט

האם במחיר כזה הטלוויזיה של סלקום יכולה לתת קרב צמוד למתחרים?

 

במסיבת העיתונאים אתמול ציינה סלקום כי לקוחות משלמים כיום כ־439 שקל בממוצע עבור שירותי תקשורת ביתית, ולכן החבילה שלה מהווה חיסכון של 3,500 שקל בשנה. אולם צריך להסתכל על האמירה הזו בצורה ביקורתית: החבילה של סלקום אמנם זולה מאוד, אך המרכיב העיקרי שלה — הטלוויזיה — אינו בר־השוואה עדיין למוצר של HOT ו־yes. החבילות של החברות המתחרות כוללות עשרות ערוצים ומגוון גדול יותר של סרטים וסדרות בעיקר בקטגוריות של ספורט והפקות ישראליות מקוריות. בכל מקרה ניכר שבסלקום מנסים להרחיב את היצע התכנים שלהם ומתכננים להוסיף בחודשים הקרובים עשרות ערוצים בנוסף לספריית ה־VOD הקיימת, הראשונים שבהם יהיו נשיונל ג'יאוגרפיק וערוץ 9.

 

האם הטריפל רווחי לסלקום?

 

הערכות בשוק התקשורת היו כי חבילת הטריפל של סלקום תוצע במחיר של 160–200 שקל ומכאן ההפתעה הגדולה. עד עכשיו הציעה סלקום את שירות הטלוויזיה שלה ב־99 שקל וחבילה משולבת של ספק ותשתית אינטרנט במהירות 40 מגה תמורת 89 שקל, כך שסלקום נותנת הנחה של 40 שקל למי שמצטרף לטריפל ומוסיפה טלפון קווי ללא תוספת תשלום.

בסלקום הדגישו בשיחות סגורות אתמול כי מבחינתם חבילת הטריפל רווחית החל מהלקוח הראשון. קשה לבדוק את האמירה הזאת כרגע, אך אפשר להעריך שהרווחיות אינה המטרה הראשונה של סלקום בשלב הזה. המטרה המרכזית של המחיר האגרסיבי היא השגת נתח שוק גדול בצורה מהירה. סלקום מבינה היטב כי בשנה הקרובה צפויות עוד שחקניות להיכנס לשוק הטלוויזיה, כמו פרטנר וגולן טלקום, ומעוניינת לנצל את יתרון הראשוניות שלה עד תום ולהגדיל את מספר המנויים במהירות. לצורך זה מוכנה החברה גם להסתפק ברווחיות נמוכה. מדובר באסטרטגיה דומה לזו שמיישמות גולן טלקום ו־HOT mobile בשוק הסלולר. בשוק התקשורת היו גם מי שטענו כי סלקום טעתה כאשר יצאה עם מחיר כה נמוך. לדברי בכיר באחת החברות המתחרות, "הם לוקחים פה סיכון מאוד גדול". ייתכן שבסלקום מזהים כי המחיר של שירותי אינטרנט נמצא בצניחה כאשר 018 אקספון השיקה שלשום ספק ותשתית עד 100 מגה ב־69 שקל לחודש.

הטלוויזיה של סלקום הטלוויזיה של סלקום הטלוויזיה של סלקום

האם הטלוויזיה של סלקום מצליחה למשוך לקוחות מהמתחרות עד כה?

 

סלקום הודיעה אתמול כי הגיעה למספר מכובד מאוד של מנויי טלוויזיה בתוך 4.5 חודשים מההשקה — כ־30 אלף. לפי נתונים שהציג המנכ"ל ניר שטרן, 36% ממנויי הטלוויזיה של סלקום הגיעו מ־HOT, 34% מ־yes , 14% השתמשו קודם לכן בעידן פלוס ועוד 16% לא היו מנויים לשירות טלוויזיה כלשהו. נתונים אלו הקפיצו את HOT ו־yes שטענו כי הם אינם נכונים. ב־HOT ו־yes מצהירים כי הנטישה של לקוחות לסלקום אינה גבוהה כל כך. לדבריהן, סלקום פונה בעיקר ללקוחות שהיו מנויים לעידן פלוס או שלא שילמו כלל על טלוויזיה. דו"חות HOT שהתפרסמו שלשום אינם נותנים תשובה מלאה לכך. החברה אמנם איבדה 7,000 מנויים ברבעון הראשון, שבו נכנסה סלקום לתחרות, אך צמצמה את הנטישה ביחס לרבעון קודם כשעמדה על 9,000 מנויים.

האם הטלפון הקווי של סלקום מספיק איכותי?

 

קו הטלפון שמציעה סלקום בטריפל פועל על רשת האינטרנט הפתוחה, בדומה לאפליקציות כמו סקייפ. האיכות של קו הטלפון הזה אינה מקבילה למוצר של HOT ובוודאי לא של בזק. רפורמת השוק הסיטונאי מחייבת את בזק לאפשר למתחרות כמו סלקום למכור גם את הטלפון הקווי שלה, אך בזק מתנגדת וטוענת כי אינה יכולה לאפשר זאת טכנולוגית.

כיצד יגיבו המתחרות ואיך המהלך נתפס בשוק ההון?

 

מאז כניסת סלקום לשוק הטלוויזיה הגבירו HOT ו־yes את כמות המבצעים שלהן, ולקוחות שמאיימים לעזוב יכולים לזכות להנחות משמעותיות במסגרת תהליך שימור לקוחות. אין ספק שמגמה זו תלך ותתגבר כעת לאחר שסלקום יצאה בתוכנית טריפל מוזלת. ההערכה היא ש־HOT תנסה במקביל לשוב ולתקוף את סלקום בשוק הסלולר כדי לגרום לה לרכז מאמצים שם. למרות ההשקה המוצלחת, מניית סלקום ירדה אתמול ב־2%, בדומה למניית פרטנר, כאשר מדד תל אביב־100 עלה ב־1%. בשוק ההון, כך נראה, רואים דווקא את הסכנות במהלך של סלקום בטווח הקצר ומעריכים שהמחיר האגרסיבי יכול להוביל להחרפת מלחמת מחירים באינטרנט ובסלולר. הצלחת המהלך תבוא לידי ביטוי רק בתוצאות בטווח הארוך. מניית בזק ירדה ב־0.2% אך יש להביא בחשבון כי המניה ירדה בימים האחרונים כהכנה להשקה ושאתמול היה היום הקובע לתשלום דיבידנד של בזק. בפסגות מיהרו והודיעו כי הם מפחיתים את ההמלצה למניית בזק מהחזק למכירה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

2 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

2.
עסק רשום בישראל שמעביר תכני טלויזיה על תשתית שנמצאת בארץ חייב להיות כפוף לחוק
כל המבצע לשירות הטלוויזיה החדש של סלקום עשוי לכאורה ללא רשיון ומנוגד לחוק !! כל עסק רשום בישראל שמעביר תכני טלויזיה (סדרות/סרטים) ====== על תשתית שנמצאת בארץ ===== צריך להיות כפוף לחוק !!!!!! שר התקשורת הקודם גלעד ארדן מינה בפברואר 2014 ועדה ציבורית בראשות פרופ' עמית שכטר, כדי לבחון אילו מחויבויות רגולטוריות צריך להחיל על מפעילי שירות טלוויזיה על גבי האינטרנט. הוועדה ממתינה עם הגשת המלצותיה עד למינוי שר תקשורת חדש . במקביל, גם יו"ר מועצת הכבלים והלוויין ד"ר יפעת בן חי־שגב, הרגולטור שאמור לפקח על שידורי סלקום, החלה בבחינת הנושא אך איננה קונסת את סלקום ו/או מבקשת להפסיק שיווק הטריפל ומאפשרת לסלקום לשווק הטריפל ללא כל הפרעה גם ואם עדיין אין כל החלטה בדבר מחויבויות רגולטוריות שצריך להחיל על מפעילי שירות טלוויזיה על גבי האינטרנט כדוגמת סלקום !! יש כאן התנהלות שמאפשרת לחברה מסחרית סלקום לשווק מוצר תקשורת תוך ניצול "פירצה" בהתנהלות חובבנית של משרד התקשורת/הרגולטור ללא כל קנס ודרישה לעצור שיווק טריפל זה שביסודו מבוסס על הפרת החוק בישראל !! מציאות חסרת תקדים שבו המדינה מחליטה "לפטם" חברות מסחריות /שחקנים קטנים לא להשקיע לפחות 10 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים וגם לא לעמוד באותן מחויבויות שמוטלות כיום על HOT ו־yes, שנדרשות להשקיע 8% מההכנסות שלהן בהפקות מקור ולהוביל את שוק הטלויזה לשיווק מוצרי נחות וחסר כל ערך מוסף לצרכנים? יו"ר מועצת הכבלים והלוויין ד"ר יפעת בן חי־שגב, הרגולטור שאמור לפקח על שידורי סלקום עסוקה במתן קנסות לחברות הוט ויס תוך העלמת עין מהקרקס שמתחולל כאן בתחרות שניפתח בשוק הטלויזה - שערוריה. יו"ר מועצת הכבלים והלוויין ד"ר יפעת בן חי־שגב, הרגולטור שאמור לפקח על שידורי כלל חברות הכבלים בישראל נותנת את ידה להעניק הטבות ינוקא לחברות תקשורת החסינות מהחוק תוך מתן אישור לאי־החלת חובות רגולטוריים על שחקנים חדשים ???? בחסות משרד התקשורת והתעלמות מועצת הכבלים והלווין והרגולטור מקבלים שחקנים חדשים בישראל "רוח גבית " לשווק טלויזיה "חאפרית" שתביא להכחדת תוכניות הסוגה העילית לרווחת הצרכנים בתחום הטלויזה/כבלים ותפגע באיכות הצפיה גם במודל מבוסס תשתית אינטרנט !!! החרפת מלחמת מחירים באינטרנט ובסלולר מצעידה את ישראל צעד אחר צעד אל מדינת העולם השלישי בתשתיותיה - ההשקעות בתשתיות בתחום הסלולר והתקשורת הואטו כבר והנזקים להפיכת מדינה עם תשתיות ישנות ומיושנות - למדינה שבה הוק הסיטונאי מושרש בניגוד לאירופה שבו בוטל - מובילה את ישראל לתהום בלתי הפיך שאת הנזקים הצרכנים ישלמו וגם האזרחים בכיס לאור קריסת חברות תקשורת וסלולר שצפוי להיות כאן. אליך כבוד שר התקשורת ומבקר המדינה .
מדינת פיטום שרלטנים ונוכלים  |  14.05.15
1.
סלקום משיקה טריפל אמיתי ??? חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח
סלקום לא ביקשה (וגם לא קיבלה) רישיון ל-2 סוגי שירותים, שהיא מפעילה כעת בו זמנית. תזכורת: בישראל עפ"י חוק אסור לספק שום שירות תקשורת ללא רישיון שירות טלוויזיה על האינטרנט ??. סלקום לוקחת ערוצים חינמיים מכל הבא ליד ומעבירה אותם על רשת האינטרנט ללקוחות, וגובה על זה כסף ממש לא קטן (99 ₪ לחודש). זה "שירות תקשורת" כהגדרת החוק הדורש רישיון. איזה סוג רישיון? אין רישיון כזה על המדף... החוק לזה טרם עודכן. אולם, יכלו להוציא לסלקום רישיון זמני! יתרה מכך, סלקום לוקחת שירות ממשלתי חינמי המופץ ע"י "הרשות השנייה" (גוף ממשלתי סטוטורי) וממומן ע"י משלמי המיסים, וגובה עליו כסף מלקוחותיה. בהחלט שזה די ברור, שזה מעורר שאלות כבדות של חוקיות, שלא בוררו עד תום: הכיצד חברה פרטית לוקחת שירות ממשלתי חינמי וגובה על זה כסף מלקוחותיה? שירותי VOD על האינטרנט הקווי ??? גם כאן אין ספקות וחוסר בהירות חוקית. לזה יש רישיון ממועצת הכבלים והלוויין, וגם כאן סלקום לא ביקשה ולא קיבלה רישיון !! מעניין מה עומד מאחורי כוונת משרד התקשורת להטיל על קבוצת הוט כמיליון ש"ח קנס על איזה פגם שטותי ברישום טכני במסמכי החברה ??להטיל קנסות על הוט על חריגות פעוטות ערך, שלא גרמו לנזק לאיש?? מה משרד עושה משרד התקשורת גם עם הפרות חוק ורישיונות שגורמות נזק למאות אלפים ואולי למיליונים, למשל בעניין של גולן טלקום שמחמם מנועים לצאת לתחרות בשוק הפס הרחב/הטלויזה גם תוך ניצול עוד פירצה ורוח גבית של חסינות ממשרד התקשורת? פורסם בתקשורת, שהוגשה תלונה של גולן טלקום וסלקום [לממונה על ההגבלים העסקיים] נגד חברת ענני תקשורת על הפרת חוק כביכול, בעניין מכירת ערוצי טלוויזיה לסלקום ולגולן בעתיד ... פשוט שערוירה. למה יש חברות תקשורת עם חסינות מהחוק ?? כל עסק רשום בישראל שמעביר תכני טלויזיה (סדרות/סרטים) על תשתית שנמצאת בארץ צריך להיות כפוף לחוק. ומה בדיוק חוסכים אנחנו הצרכנים במעבר לסלקום ??? נאאאאאדה !!!!!!!! אחרי שנה, המחיר עולה ב-20 שקל, ועומד על 169 שקל לחודש. שדרוג מהירות מ-40 מגה ל-100 מגה - תוספת של 20 שקל לחודש. כלומר 169 שקל לחודש במשך שנה ואחרי שנה: 189 שקל לחודש. הצרכנים שלא יתקינו לבד - יידרשו לשלם מחיר התקנה: -התקנת טכנאי לטלוויזיה: 150 שקל חד פעמי -עלות טכנאי להתקנת טלפון - 150 שקל חד פעמי יש מחיר לממיר שני, ככל הנראה 29 שקל לחודש סלקום מצהירה שהטלפון הביתי הוא ללא הגבלה, אך הוא כן מוגבל !!!!! עד ל-3,600 דקות. בטלפון הקווי אין שיחות לחו"ל במסגרת הטריפל !!!!!!!!!!!!!!!! החבילה מתאימה רק ללקוחות שיש להם בבית תשתית בזק. לקוחות HOT צריכים להתנתק מחברת הכבלים ואז סלקום יחברו אותם לתשתית בזק. אין לנו ראוטר? ניתן לשאול מסלקום אחד ב-10 שקלים לחודש !!!!!!!!!!!! עלאאק טריפל ........ה"טלוויזיה" של סלקום זה בעיקר ערוצי עידן פלוס ותוכן VOD (אמנם חדש, אבל אבל זאת ספרייה). והמתניידים לסלקום והמתנתקים מקו נייח של בזק בבית יצטרכו להיות עם תקשורת בכלללל הבית הניתנים על גבי האינטרנט. כלומר: אם יש תקלת אינטרנט - אין טלוויזיה, אין טלפון ואין אינטרנט. !!!!!!!!!!!!!!!!!!! זה טריפל זה ?? חחחחחחחחחחחחחח
בוזגלו לא פראייר , דימונה  |  14.05.15