אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פיליפ מוריס - הספונסר השקט הכי משפיע בעולם הספורט צילום: בלומברג

פיליפ מוריס - הספונסר השקט הכי משפיע בעולם הספורט

חברת הטבק הנסחרת הגדולה בעולם חידשה את התמיכה שלה בקבוצת פרארי המשתתפת בפורמולה 1 לשלוש שנים נוספות - זאת על אף שלפי חוקי הפרסום, היא לא הורשתה להציג את מותג הסיגריות מרלבורו על מכוניות מאז 2007

17.05.2015, 13:07 | שירות כלכליסט

חברת פיליפ מוריס מקיימת את אחד מחוזי הספונסרשיפ השקטים ביותר בעולם הספורט. חברת הטבק הנסחרת הגדולה בעולם חידשה את התמיכה שלה בקבוצת פרארי המשתתפת בפורמולה 1 לשלוש שנים נוספות זאת על אף שלפי חוקי הפרסום, היא לא הורשתה להציג את מותג הסיגריות מרלבורו על מכוניות מאז 2007.

קראו עוד בכלכליסט

יצרניות הסיגריות היו בעבר הספונסריות העיקריות בספורט, כששלוש חברות הוציאו ב-2001 יותר מ-750 מיליון דולר על תחרות מרוצי המכוניות הפופולרית ביותר בעולם, אולם אז השתנו החוקים ונאסר על פרסום על גבי המכוניות. אף שאסור למותגי הסיגריות להופיע על המכוניות, בפרארי כללו ריבוע בצבעי לבן ואדום על המכוניות, שמזכיר חפיסת סיגריות של מרלבורו.

"שיתופי פעולה הם לא מדוברים ולא מקודמים, אך הם קיימים", הגיב מארק ג'נקינס, מרצה לאסטרטגיה עסקית באוניברסיטת קרנפילד בבריטניה, שכתב ב-2010 מקרה מבחן על הקבוצה.

לדבריו, מערכת היחסים בין הקבוצה והספונסרית היא כל כך קרובה שב-1996 פרארי שינתה את הצבע של מכוניות המרוץ כדי להתאים למרלבורו.

פרארי בפורמולה 1, צילום: איי אף פי פרארי בפורמולה 1 | צילום: איי אף פי פרארי בפורמולה 1, צילום: איי אף פי

פיליפ מוריס, יצרנית הסיגריות היחידה ששמרה על הקשרים עם הפורמולה 1, האריכה את החוזה עד 2018 בפגישת דירקטוריון שנערכה לפני יותר משנה מבלי להכריז על כך באופן פומבי, כך לדבריו של מנהל הקבוצה מאוריציו אריוונבנה.

ג'נקינס מציין כי החברה הניו יורקית, שמקדמת את הקשרים בכמה חנויות דיוטי פרי וברחובות של מונאקו, לא עושה רעש רב בנוגע לספונסרשיפ, וזאת על מנת להימנע מקריאות מצד מתנגדי הטבק. המרוץ הבא, הגרנד פרי של מונאקו יתקיים ב-24 במאי.

פיליפ מוריס אישרו את הארכת החוזה מעבר ל-2015, אך לא פירטו את התנאים הפיננסיים. במגזין ספורטס פרו דיווחו ב-2011, כי לפי החוזה הנוכחי משלמת החברה 160 מיליון דולר בשנה.

דוברת של פיליפ מוריס בשוויץ מסרה שפרארי היא שבוחרת את הצבעים. ההסכם מאפשר לצרכנים ולשותפים עסקיים לבקר במפעלים של פרארי ולצפות במרוצים, הוסיפה.

אולם, הקשרים עמוקים יותר מצבע. סרג'יו מרקונה, מנכ"ל פיאט קרייזלר, החברה האם של פיאט, מרוויח 320 אלף דולר בשנה כדירקטור חיצוני בפיליפ מוריס, ובבעלותו מניות החברה בשווי של 5.2 מיליון דולר. הוא מעשן סיגריות מוראטי, מותג אחר שבבעלות פיליפ מוריס.

בספטמבר, קיימו בפיליפ מוריס ישיבת דירקטוריון במטה של קבוצת פרארי באיטליה, כך דיווח העיתון לה רפובליקה. אריוובנה עצמו מונה בנובמבר לתפקיד לאחר שעבד בפיליפ מוריס, שם עבד כמנהל שיווק.

האיסור של הנציבות האירופית על פרסום חברות טבק בספורט נכנס לתוקף ב-2005. באזורים כמו סין ומונאקו אפשרו לפרארי לפרסם את מרלבורו עד 2007.

עם זאת, אריוובנה אומר כי גם לפני האיסור, בפיליפ מוריס לא נהגו לפרסם את הסידור. הארכה קודמת של החוזה פורסמה בהודעה לעיתונות שכללה משפט אחד בלבד.

פיליפ מוריס עברה מהענקת חסות למקלרן, שהנהגים שלה כללו את איירטון סנה, לפרארי ומיכאל שומאכר ב-1996. ג'נקינס מציין כי תמונות ארכיון של הנהגים האלה וסרטי מרוצים כמו "סנה" שיצא ב-2010 ו-Rush מ-2013 מעניקים לאוהדים תזכורת נוספת לחיבור של מרלבורו עם הפורמולה 1.

"העובדה שנאלצו להסיר את המותג אינה אומרת שאנשים לא רואים את הקישור", הוא אומר.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות