אפל תחשוף בשבוע הבא שירות מוזיקה בסטרימינג
שנתיים לאחר השקת iTunes Radio, שמשמיע מוזיקה בחלוקה לז'אנרים, מרחיבה אפל את פעילותה בתחום: השירות החדש עתיד להתבסס על פלטפורמת המוזיקה המקוונת של beats ולגבות עשרה דולר לחודש מהמשתמשים
קראו עוד בכלכליסט
לאפל יש למעשה כבר שני שירותי מוזיקה בסטרימינג. הראשון, iTunes Radio, הושק לפני כשנתיים. מדובר בשירות חינמי ומוגבל שאינו מאפשר למשתמש להאזין לאיזה שיר שהוא רוצה אלא מציע תחנות שונות לפי ז'אנרים או אמנים שבהן השירים נבחרים אוטומטית. השירות השני, Beats Music, הושק על ידי חברת אוזניות הפרימיום ביטס לפני שנה וחצי ונמצא בבעלות אפל מאז שזו רכשה אותה לפני שנה בשלושה מיליארד דולר.
שירות זה הינו בתשלום, דומה באופיו לספוטיפיי ומאפשר למשתמשים להאזין בסטרימינג לאיזה שיר שהם רוצים מתוך ספרייה של 20 מיליון שירים וכן להוריד את השירים לשמיעה לא מקוונת בלתי מוגבלת, כל עוד הם משלמים את דמי המנוי החודשיים. עם זאת, אפל לא השקיעה ממש בקידום שירות זה ולא הפכה אותו לחלק מרכזי במערכות ההפעלה שלה.
ככל הנראה שהשירות שתציג אפל בשבוע הבא יתבסס על זה של ביטס, אם כי יעבור בוודאי מיתוג מחדש משמעותי. מקורות בעלי ידע בנושא אמרו לוול סטריט ג'ורנל שהחברה עתידה לגבות דמי מנוי חודשיים של עשרה דולר ושאין בכוונתה להציע שירות חינמי נתמך פרסומות כפי שעושה ספוטיפיי אלא להציע להאזנה חינמית רק מספק מוגבל של שירים. עם זאת, שירות iTunes Radio יעבור שדרוג משמעותי וישולבו בו ערוצים בעריכת גורמים בעלי שם בתחום.
קניבליזציה לאייטיונס
בכירים בתעשיית המוזיקה אמרו לעיתון שהשקת השירות החדש צפויה להוות אבן דרך בהיסטוריה של המוזיקה בסטרימינג, ויכולה להעביר את הטכנולוגיה משלב המאמצים המוקדמים לשלב המיינסטרים. אמנם שירותים קיימים זוכים לפופולריות שירותים קיימים זוכים אמנם כבר כיום לפופולריות רבה, לספוטיפיי, שמחזיק בכ-86% משוק הסטרימינג, יש יותר מ-60 מיליון משתמשים, 15 מיליון מהם מנויים בתשלום, ואולם לאפל יש מאות מיליוני חשבונות משתמשים עם כרטיסי אשראי שאותם היא יכולה לדחוף אגרסיבית להשתמש בשירות החדש שלה.
לצורך כך, אומרים מקורות בעלי היכרות עם אפל, החברה מוכנה לבצע קניבליזציה לחנות המוזיקה של iTunes. באמצעות אייטיונס אפל אמנם שולטת ב-80% עד 85% משוק מכירות המוזיקה הדיגיטליות, אך שוק זה סובל בשנים האחרונות מקיפאון ואף דועך כתוצאה ממעבר הולך וגדל של משתמשים לשירותי סטרימינג.
המהלך שאפל צפויה לקדם זהה לסיבה שבגינה יותר יותר משתמשים מעדיפים לשכור מוזיקה במקום לקנות אותה: היא צפויה להגיד לצרכנים שרוכשים מדי חודש אלבומים או שירים ב-10 דולר או יותר שתמורת 10 דולר בלבד הם יכולים לזכות בגישה למוזיקה ללא הגבלה (וזאת, כמובן, מבלי לציין שבמודל זה הם נהנים מגישה למוזיקה רק כל עוד הם משלמים לחברה).
אף שאפל צפויה להכריז על השירות בשבוע הבא היא עוד לא השלימה את העסקאות עם שלוש חברות התקליטים הגדולות - יוניברסל מיוזיק, וורנר מיוזיק וסוני מיוזיק. לפי הערכות בתעשייה העסקאות ייסגרו בקרוב ולא סביר שהחברה תעכב את השקת השירות.
3 תגובות לכתיבת תגובה