האור הנוצרי במשבר בתיירות
התיירים האוונגליסטים לא נרתעים ממשבר ביטחוני וממשיכים להגיע לישראל. כל תייר מוציא בישראל בממוצע 1,900 דולר הרבה יותר מחבריו הנוצרים מהזרמים האחרים. חשוב שנדע את תרומתן לכלכלה המקומית
המשבר בענף התיירות בישראל הפך למציאות עגומה. נתוני הלמ"ס שפורסמו השבוע, חשפו את הצניחה במספר התיירים המגיעים לישראל: בחמשת החודשים הראשונים של 2015 ירד מספרם ב-18% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
מספר התיירים שהגיעו בחודש מאי השנה, כ-313 אלף, היה נמוך בכ-70 אלף לעומת אשתקד. הסיבות לכך מגוונות: המחירים הגבוהים, אפקט מבצע צוק איתן, גל החרם ההולך ומתרחב נגד ישראל. כך או כך, זו מכה קשה לתעשייה המפרנסת למעלה מ-110 אלף בתי אב.
למרות הנתונים הקשים, ניתן להצביע על נקודת אור מעניינת. תחום זה אינו מוכר בדרך כלל לציבור הרחב בישראל והכוונה היא לתיירות האוונגלית. בחודש מאי, שבו היו נתוני המבקרים בישראל נמוכים בהשוואה לשנה החולפת, ביקרו בישראל כ-4,000 תיירים נוצרים-אוונגלים, על מנת להשתתף בכנס שערכה תנועת Empowered21 המאגדת מליוני נוצרים מהזרם הפנטקוסטלי-כריזמטי. התיירים הגיעו מכ-80 מדינות שונות.
לצד כנס זה, מבקרים כל העת נוצרים אוונגלים בני זרמים שונים בכל רחבי ישראל. אחד האירועים התיירותיים המשמעותיים ביותר עבור רבים מהם, היה כנס הנערך בחג הסוכות, שאליו מגיעים כ-5,000 תיירים מדי שנה ביוזמת השגרירות הנוצרית הבינלאומית.
צליינות ותיירות נוצרית הן תופעות עתיקות יומין. במשך מאות שנים הייתה ארץ ישראל מוקד לעלייה לרגל. אך לתיירות האוונגלית מאפיינים ייחודיים, ההופכים אותה למשתלמת לישראל ולכלכלתה.מאות מליונים של אוונגליסטים
על מנת להבין מעט את עולמם של הנוצרים האוונגלים, הבה נשפוך מעט אור על תולדותיהם: בשנת 1517 חל פילוג בכנסייה הקתולית המרכזית, אשר לימים יהיה מוכר כראשית התנועה הפרוטסטנטית. פילוג זה היה יריית הפתיחה בשורה של התפלגויות כנסייתיות, אשר הובילו בתהליך ארוך ומורכב לייסודן של התנועות האוונגליות, אשר מרכזן כיום בצפון אמריקה ומספר המאמינים בהן ברחבי העולם מונה מאות מליונים.
במהלך המאה ה- 18, נוסדו תנועות אוונגליות חדשות בזו אחר זו, ואלו החלו לקרוא מחדש את כתבי הקודש הקדומים ביראת כבוד עצומה, תוך שהן מבטלות לחלוטין את השפעתם של כתבי הכנסייה הקתולית ואת מעמדם של אנשי הדת, כמו גם את מרבית הטקסים הקתוליים.
התנ"ך חזר ותפס מקום של כבוד וסיפורי הברית החדשה שולבו בו כמכלול ספרותי אחד של כתבי קודש המהווים את האתוס של הנצרות הפרוטסטנטית. התנ"ך הנוצרי, או בשמו המקובל ה"ביבליה", הפך לספר מרכזי, יומיומי, שממנו שאבו הנוצרים האוונגליים השראה והנחייה לאורח חייהם.
באופן דומה תפסו סיפורי המקרא והנבואות מקום מרכזי בחייהם של המאמינים החדשים שראו בעם ישראל את העם הנבחר וגרסו שיש להשיבו לארצו, על מנת לקיים את דברי הנביאים לאחרית הימים. מתוך אמונה יוקדת זו, חלה התקרבות של ממש בין הנוצרים האוונגליים לבין התרבות העברית הקדומה וכך החל פרק היסטורי חדש של אהבה והערכה בין הנצרות לבין עם ישראל. הרקע ההיסטורי הזה משמעותי כאשר אנחנו בוחנים את התיירות הנוצרית-אוונגלית של ימינו. התיירים האוונגלים נוטים לבקר בארץ לסיורים בני 12-10 ימים, בהם משאיר המבקר בישראל סוכמים ניכרים, התורמים רבות לכלכלת המדינה ולהעסקתם הישירה של עובדים בענף התיירות. היחס הכלכלי המקובל מציע כי ליצירת מקום עבודה אחד בענף התיירות, נדרשים 15-10 תיירים מפלח זה בשנה (שכן פלח זה מכניס לכלכלת התיירות הכנסה חשובה ומשמעותית מאד).
לא התפרסמו תגובות לכתיבת תגובה