אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שווי המכוניות במאזן חברות הליסינג עלול להתכווץ צילום: גלעד קוולרציק

שווי המכוניות במאזן חברות הליסינג עלול להתכווץ

מהלך הפחתה חריף במחירון לוי יצחק לחודש יוני עלול לחתוך עשרות מיליוני שקלים משווי ציי הרכב של חברות הליסינג. לדברי יצחק, הורדת מחירים דרמטית מצד יבואנים והצעת מכונית רבות למכירה מצד חברות ליסינג הובילו להפחתה

16.06.2015, 08:34 | ליאור גוטמן

שווי ציי הרכב של חברות הליסינג עלול להיחתך בעשרות מיליוני שקלים - כך על פי הערכות בענף התחבורה. הסיבה המרכזית היא מהלך הפחתה חריף במחירון לוי יצחק לחודש יוני בשיעור ממוצע של כ־3%. חברות הליסינג משערכות את ציי הרכב שלהן בין היתר לפי מחירון לוי יצחק, המשמש בנצ'מרק לענף הרכב, ועל כן כל ירידה במחירון הרכבים המשומשים מפחיתה את התמורה שהן יכולות לקבל עבור הרכבים שהן מייעדות למכירה.

קראו עוד בכלכליסט

בנוסף, הרכבים המשועבדים לבעלי אגרות החוב, כמו גם למערכת הבנקים, צמודים גם הם למחירון לוי יצחק כך שכל הפחתה בשוויים (בהנחה שאלו נכללות בשנתונים שאכן ספגו ירידת ערך) מייצרת ירידה בערך הבטוחות.

בשיחה עם "כלכליסט" מסביר לוי יצחק שישנן מספר סיבות להפחתות היוצאות דופן שהחיל החודש: "יבואנים הורידו מחירים, חלק מהם הורידו עשרות אלפי שקלים, וזה השפיע", הוא אומר. "מצד שני, חברות הליסינג הציעו למכירה אלפי מכוניות ובמקביל נכנסו מכוניות זולות לשוק. כשמישהו קונה רכב ב־50 אלף שקל זה משפיע על שאר המחירים".

לטענת לוי, המהלך האחרון שלו גורם לכך שהוא בקושי מגיע "לגרד" את ההנחות שנותנים כולם. ממוצע ההפחתות הוא 3%, גם לגבי מכוניות חדשות יחסית, בעלות ותק של 2–5 שנים, כולל קוריאניות ויפניות. לשאלה כיצד המהלך שלו ישפיע על שווי הצי של חברות הליסינג סירב לוי להתייחס. "תפקידי לעשות סקר שוק ואני לא יכול להיות מנותק. אני יודע דבר אחד - זאת ההערכה שלנו והיא כוללת כלי רכב קוריאניים ויפניים. אחד משפיע על השני. אם רכב קטן עולה 60 אלף שקל, מי ישלם 120 אלף על מכונית משפחתית?" אמר.

אילוסטרציה, צילום: יריב כץ אילוסטרציה | צילום: יריב כץ אילוסטרציה, צילום: יריב כץ

בענף עוד לא מעכלים

על פניו, ענף הרכב המוסדי עוד לא עיכל את המהלך של לוי ונכון לאתמול חברות הליסינג הציבוריות המחויבות בדיווח לבורסה - שלמה אחזקות בעלת הזיכיון של שלמה Sixt, אלבר, קרדן רכב בעלת זיכיון אוויס ואלדן - לא דיווחו על כל השפעה או בדיקה שהן עורכות בעקבותיו. שווי צי הרכב של שלמה Sixt מוערך ב־4.7 מיליארד שקל לפי דו"חות החברה, באלבר כ־2.5 מיליארד שקל, אצל אלדן השווי מוערך ב־2.2 מיליארד שקל ואצל קרדן בכ־2 מיליארד שקל.

ירידה חריגה, גם אם מדובר בחודש אחד בשווי המחירון של לוי יצחק, וודאי אם היא מתמשכת על פני חודשים נוספים, עלולה לייצר לחברות הליסינג הפסדים שיצטרכו לבוא לידי ביטוי בדו"חות הכספיים. בכירים בחברות שעמם שוחח "כלכליסט" ציינו כי כל עוד מדובר בירידה נקודתית החברות לא צפויות לבצע הפחתות חריגות. "ירידת ערך בשווי המכוניות הן היום־יום של חברות הליסינג. גם אם מדובר בירידה חריגה של חודש אחד אין סיבה לבהלה. אם זה יימשך בחודשים הבאים - זה כבר ידרוש התייחסות אחרת".

בכיר אחר בענף אמר ל"כלכליסט" כי "אין למהלך כל השפעה על שווי הרכוש מכמה סיבות. הראשונה היא שחברות הליסינג לא מממשות מחר בבוקר את הנכס ולכן ההשפעה על שווי הצי תמדד רק ביום המכירה בפועל. שנית, ההשפעה היא יחסית מתונה כיוון שלוי יצחק בכל מקרה מפחית מדי חודש את שווי המכוניות ב־0.5%–1.5%, כך שגם אם החודש יש נקודתית הפחתה חריגה היא מתקזזת. שלישית, מחירון לוי יצחק הוא אולי עוגן תמחירי אבל בטח לא תנ"ך וברוב המקרים מחיר המחירון לא משקף בכלל את השווי האמיתי של המכירה בפועל". ירידת שווי השוק של כלי הרכב לעומת עלותם המופחתת בספרי החברות עלולה לחייב אותן לבצע הפחתה של הנכסים ועד לרמה של יכולת בחינת החזרי החברות.

מאוויס נמסר: עדכון המחירים מתרחש באופן תדיר בתקופה זו של אמצע השנה ואנו מבצעים את ההתאמות הנדרשות. ראוי לציין כי בשנים קודמות ירידת המחירים התאזנה בהמשך השנה

משלמה Sixt, מאלבר ומקשר־רנט־א־קאר לא נמסרו תגובות.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

56 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

55.
האיש הזה חייב למיליוני כסף
השיטה עובדת ככה עושה יד אחת עם חברות הלסינג שיש להם מלאי גדול של רכבים (למשל מזדה3)המחירים שומר על מחיר גבוהה .ברגע שנשארים שאריות של רכבים פתאום המחיר צונח דרמטית וכך מי שאוכל אותה זה הציבור הרחב.יש לבדוק את הנושא ולעמיד לדין את האשמים.וכמובן לחלת את רכושם
רפי  |  20.06.15
53.
אתם מבינים למה אתם משלמים על מאזדה 1500 סמ"ק 130 אלף ולא 100 אלף??
כדי לשמור על חברות הליסינג ע"י ייקור המכוניות כך שחברות הליסינג לא יפסידו הרבה כסף כתוצאה מירידת ערך יד שנייה. לכן יבואני הרכב מפילים על הצרכן הפרטי תוספת של עוד כ25 אחוז מעבר למס שהמדינה לוקחת, פלוס הרווח שלהם. ולקינוח הם שודדים אתכם במחירי החלפים והטיפולים במוסך. מאות אחוזי רווח על חלפים. היבואנים וחבריהם שנים מפמפמים לכם שמחיר רכב חדש יקר בגלל המס הגבוה. שנים הם צוחקים עליכם. מוכרים לכם משפחטומטיות ב130 אלף כאשר מחירם הריאלי כ90-100 אלף. מוכרים לכם סופר מיני קטנות כמו מאזדה 2, טויוטה יאריס, סוויפט וכו', קרוב ל110 אלף שח (עכשיו הביאו מאזדה 2 חדשה ב115 אלף הזויים), כאשר מחירים הריאלי לא יותר מ80 אלף. ההוכחה לכך היא שחברות הליסינג מוכרות לכם רכב חדש אפס ק"מ בכמעט 30 אחוז פחות מהיבואן הרשמי. הצרכן הישראלי הוא הצרכן הכי פראייר תמים עלוב ומסכן בעולם. דופקים אתכם גם במחירי הרכב וגם בנדלן, ואתם כמו כבשים לשחיטה רצים ומשלמים כל סכום הזוי ששלטון ההון דורש ממכם.
תתעוררו כבר  |  18.06.15
52.
רמי לוי קובע מחירון- החברות קובעות מכירה לפיו, כי המכירון מתאים להם,
תבינו, המחירון של לוי, הוא מונופול בדיוק כמו של יבואני הרכב -והליסינג, הוא-והם, פשוט דואגים למחירון גבוה,ושלוי לא יגיד ויזבל אחרת, המחירון שלו נעשה בהתאם להיבואנים,וסוחרי הרכב למינהם, ואם היה באמת מחירון אחר, נניח של משרד התחבורה ,או האוצר(שגובה מיסים גבוהים ) מחירי המכוניות ,היו לפי מחיר היצרן, עלויות,יבוא,מיסים, רווח , - ועו'ד, כמו הערכה של שמאי רכב, עם פיקוח של המדינה.המחירים היו נמוכים בהרבה, אבל זה לא יקרה, מחירי המכוניות המשפחתיות התייקרו, (אם אנו מחשיבים את עלויות השכלולים,והתוספים לרכב) מחירי הביטוח,החלפים,הטיפולים (שכמובן מחויבים למוסכי הסדר,שקשורות לחברה המייבאת), אם מדובר כאן שווי ,ורווח של החברות, הרווחים הם עצומים, במיוחד כאשר אין התחרות בין היבואנים, שכל יבואן הוא בלעדי ,לכמה סוגי כלי רכב, וכאשר ההמיסים הגבוהים שהמדינה גובה עליהם, לא תפריע להם, מיסים גבוהים יותר-== מחיר =גבוה יותר ,
שימי  |  18.06.15
לכל התגובות