אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קמפיין מוצלח - פחות

קמפיין מוצלח - פחות

קמפיין פרסומי להעסקת אזרחים ותיקים רק מחזק את הדעות הקדומות. העובדה שהמדינה מסרבת להעסיקם שולחת מסר חד הרבה יותר

08.07.2015, 11:10 | מעין מנלה
פחות. קמפיין חדש פונה למעסיקים ומסביר להם שאם יעסיקו אזרחים ותיקים יקבלו פחות. פחות היעדרויות ואיחורים, פחות זגזוגים בין עבודות ופחות סיבות לצאת מוקדם. הקמפיין, של המשרד לאזרחים ותיקים ועמותת והדרת הוא כמובן אירוני ונועד לעודד מעסיקים להיחלץ מדעותיהם הקדומות על אנשים בגיל הפרישה וכן לעודד את האזרחים הוותיקים לחפש עבודה. הבעיה היא שהאירוניה במקרה הזה אינה עובדת. מה שנשאר מהקמפיין, מה שמודגש הוא ה'פחות'. קצת כמו להגיד לאנשים אל תחשבו על פיל ורוד, הדעות הקדומות שהוא נועד להפריך רק מועצמות.

קראו עוד בכלכליסט

הייתרונות של העסקת אזרחים ותיקים לפי הקמפיין נוגעים בעיקר ליציבות והאמינות שלהם כעובדים אך לא לניסיון שצברו, ליידע והכישורים. משתמע מכך שאם תעסיק אזרח ותיק הוא יגיע לעבודה אבל הוא לא בהכרח יידע לבצע אותה. בעמותת והדרת מודעים לבעייתיות בקמפיין אך החליטו להשתמש באירוניה כדי להשיג תשומת לב. אכן, בעיית התעסוקה של אזרחים ותיקים ראויה לתשומת לב.

בישראל יש כ-850 אלף תושבים מעל גיל 65 ולפי תחזיות הלמ"ס מספר זה צפוי להכפיל את עצמו ואף יותר עד סוף 2034. מחקר שפרסם מכון ירושלים לחקר השווקים ב-2012 מצא המשק הישראלי מפסיד כ-6.4 מיליארד שקל בשנה עקב אי שילוב מבוגרים בשוק התעסוקה. לפי המחקר שנכתב על ידי זאב גולן וקרן הררי שליש מבני ה-65 פלוס שאינם עובדים הם כשירים לעבודה. מרבית האזרחים הוותיקים שאינם מועסקים (80%) טוענים שאינם עובדים בשל גילם או בגלל שהגיעו לגמלאות. עם זאת, סקר שערכה חברת הפניקס מצא ש-70% מאלו שהגיעו לגיל פרישה היו מעוניינים להמשיך לעבוד. בפועל, רק כ-12% מבני ה-65 ומעלה מועסקים.

תמונה מתוך הקמפיין של עמותת והדרת והמשרד לאזרחים ותיקים תמונה מתוך הקמפיין של עמותת והדרת והמשרד לאזרחים ותיקים תמונה מתוך הקמפיין של עמותת והדרת והמשרד לאזרחים ותיקים

בישראל, בה כבר בגיל 45 עובדים נחשבים "מבוגרים", עובדים שמגיעים לגיל פרישה נתקלים בחומות גילנות כמעט בצורות. לפי עמותת והדרת מעסיקים פשוט לא חוזרים אליהם כאשר הם שולחים קורות חיים. שירות "דרוש ניסיון" שאליו מוביל למעשה הקמפיין נועד לסייע לאזרחים ותיקים (נשים בגיל 62 וגברים בגיל 67 ומעלה) למצוא עבודה. זהו פורטל תעסוקה והעמותה מספקת באמצעותו שירות השמה לאזרחים ותיקים. הם יכולים לשלוח קורות חיים למשרות והעמותה מעבירה אותם למעסיקים במידה והמועמד עומד בדרישות המשרה. בכל מקרה העמותה מקפידה ליידע את המועמד גם אם לא התקבל. בשנתיים בהן קיים השירות מתבצעות בממוצע כ-10 השמות של אזרחים ותיקים בכל שבוע.

המשרות שניתן למצוא בפורטל "דרוש ניסיון" נעות בין עבודות שאינן דורשות כישורים מיוחדים או ניסיון כמו עבודות אדמיניסטרטיביות, מוקדנים או פועלי ייצור ועד משרות שדורשות הכשרה מקצועית, ידע וניסיון כמו כלכלנים, לבורנטיים או עובדים סוציאליים. במציאות בה לעובדים מבוגרים כמעט בלתי אפשרי למצוא עבודה, הפורטל הזה הוא נקודת אור, גם אם חלק גדול מהמשרות המפורסמות הן חלקיות או בשכר נמוך. לפי נתוני הלמ"ס, השכר הממוצע של עובדים מבוגרים הוא נמוך בכ-25% מזה של עובדים צעירים יותר. עצם ההצהרה של מעסיקים המפרסמים בפורטל, שהם מוכנים להעסיק עובדים בני 65 פלוס היא חיובית. חבל רק שהמעסיק הגדול במשק, המדינה, לא מוכן להצהיר הצהרה דומה. באופן אירוני, במשרד לאזרחים ותיקים, לא יכולים אזרחים ותיקים למצוא עבודה.

הפעלת פורטל דרושים והעלאת הסוגיה לסדר היום הציבורי באמצעות קמפיין, גם אם לא מאוד מוצלח, הם צעדים בכיוון הנכון אך ממש לא מספיקים. כדי לעודד העסקת אזרחים ותיקים למרות הדעות הקדומות , המדינה צריכה לספק תמריצים למעסיקים. רק אם הנוף במקומות העבודה ישתנה, והעובדים בישראל יתרגלו לראות אזרחים ותיקים במקום העבודה יהיה מקום לשינוי חברתי ותפיסתי אמיתי. עדיף היה אם במקום להשקיע בקמפיינים שירות המדינה היה מעסיק אזרחים ותיקים בשורותיו. אפשר לפרט עד מחר עד כמה עובדים ותיקים הם עובדים מצוינים אך העובדה שהמדינה מסרבת להעסיקם שולחת מסר חד הרבה יותר מכל קמפיין פרסומי.

תגיות