אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
92% מכל רווחי תעשיית הסמארטפונים נחתו בכיסה של אפל

92% מכל רווחי תעשיית הסמארטפונים נחתו בכיסה של אפל

כך טוען דו"ח חדש, המתייחס ליצרניות מובייל ציבוריות ברבעון הראשון של השנה. החברה מקפידה למכור מכשירים יקרים במיוחד בשולי רווח גבוהים, בעוד כמעט כל יתר היצרניות פועלות בהפסד או ללא רווחים. בנוסף, בעלי אייפון נוהגים להוציא יותר כסף על אפליקציות ומדיה

13.07.2015, 11:53 | הראל עילם

אפל תמיד הייתה החברה הרווחית ביותר בשוק המובייל, אך ההשקה המוצלחת של האייפון 6 והאייפון 6 פלוס ביצרה את מעמדה משמעותית: לפי נתוני חברת קאנקורד, 92% מכל רווחי תעשיית הסמארטפונים ברבעון הראשון הגיעו לכיסה של אפל.

קראו עוד בכלכליסט

שיטת החישוב של קאנאקורד משקללת פנימה את הנתונים של עשרות יצרניות סמארטפונים מסביב לעולם שהן חברות פומביות ונסחרות. חלק נכבד מחטיבות הסלולר של החברות הפומביות האלו, כגון מיקרוסופט, נוקיה ולנובו, אינן מייצרות רווח או רשמו הפסד, כך ש-92% של אפל הם מתוך יותר מ-100% אפשריים; סמסונג למשל מדורגת במקום השני אחרי אפל עם 15% מכל רווחי התעשייה. אף חברה אחרת לא רשמה יותר מ-1%.

זה שכבש, זה שכשל: האייפון 6 ולצידו הגלקסי S5, צילום: phoneArena זה שכבש, זה שכשל: האייפון 6 ולצידו הגלקסי S5 | צילום: phoneArena זה שכבש, זה שכשל: האייפון 6 ולצידו הגלקסי S5, צילום: phoneArena

ההבדל המשמעותי בין אפל ובין כל שאר החברות בתעשייה הוא מרשים בהתחשב בכך שאפל מחזיקה רק ב-18% מהמכירות של מכשירי סמארטפונים ברבעון הראשון, לפי נתונים של חברת גרטנר. ואולם, מכשירי אפל הם מוצרי פרימיום שנמכרים במחיר גבוה ועם שולי רווח גבוהים מאוד ביחס לרוב מכשירי האנדרואיד. כמו כן, לקוחות אפל נוהגים להוציא יותר כסף על אפליקציות, מדיה ושירותים מקוונים שונים.

המלכודת הסינית

לפי חברת המחקר סטרטג'י אנליטקס, המחיר לצרכן של מכשיר אנדרואיד ממוצע עמד דאז על 185 דולר לעומת 659 דולר למכשיר אייפון ממוצע. אפל לא רק הגדילה את המכירות שלה ב-43% ברבעון הראשון של 2015 לעומת הרבעון המקביל אשתקד, אלא גם המחיר הממוצע של מכשיר אייפון עלה ב-10% - בזכות ההשקה של פאבלט האייפון 6 פלוס.

ניל מאווסטון, אנליסט בכיר בסטרטג'י אנליטיקס, אמר כי לא מעט יצרניות אנדרואיד "לכודות" בין שוק המכשירים המוזלים, הנשלט על ידי חברות כגון שיאומי וחואווי, ובין שוק מכשירי הפרימיום, הנשלט על ידי אפל. "הסכנה היא שאתה תמצא את עצמך תקוע באמצע", הסביר.

השקת האייפון 6 השקת האייפון 6 השקת האייפון 6

אפל כמעט איבדה את הדומיננטיות בשוק לסמסונג ב-2013. בין 2011 ל-2013, הרווחיות של אפל ירדה בהתמדה בעוד שסמסונג צמחה בעקביות. ברבעון הראשון של 2013, שתי החברות החזיקו כל אחת כמעט 50% מרווחי השוק, עם יתרון זעיר לאפל. רבעון זה היה אחרי השקת האייפון 5 ולפני השקת הגלקסי S4 של סמסונג. בתקופה ההיא, אפל סבלה מביקורת קשה על גודל המסכים של מכשיריה ואילו סמסונג הייתה בשיאה, לפני ההשקה המאכזבת של הגלקסי S5 שנחשב ללא-חדשני ביחס למתחריו.

כיום הפער בין החברות משמעותי ואף גדל כאשר משקללים פנימה את נתוני המכירות של גרטנר. אפל מכרה דאז כ-60 מיליון מכשירים, לעומת 81 מיליון שמכרה סמסונג. זה אומר שאפל יצרה פי 8.3 יותר רווחים מכל מכשיר שמכרה מאשר סמסונג. אחת הסיבות העיקריות לפער ההולך וגדל בין סמסונג ואפל היא ההתחזקות של היצרניות הסיניות הגדולות שמכרסמות לסמסונג בנתח השוק המכשירים המוזלים, ומשאירים אותה להתחרות כמעט לבד מול אפל בשוק הפרימיום.

ומה עם כל היצרניות הפרטיות?

שאר החברות המצויינות באופן ספציפי בדו"ח – נוקיה/מיקרוסופט, לנובו/מוטורולה ובלקברי – לא רשמו רווחים מאז 2013. לנובו, שמחזיקה כיום גם במותג מוטורולה עומדת כיום על הפסדים בשך 1% מרווחי התעשיה, ואילו מיקרוסופט, שמחזיקה בנוקיה, רשמה הפסדים של 4%. ההפסדים של בלקברי נמוכים מ-0.5%.

הדו"ח של קאנאקארד לא משקלל פנימה את הנתונים של חברות פרטיות, ביניהן גם שיאומי הסינית - כיום אחת משתי חברות הסטארט-אפ היקרות בעולם. ההערכות בתעשייה כיום טוענות שיש קרוב לאלף יצרניות סמארטפונים פרטיות ברחבי העולם, רובן יצרניות קטנות ומקומיות, ומחציתן בסין. עם זאת, קאנאקארד מציינת כי רוב המוחלט של החברות האלו פועלות בהפסד, כך שהן לא צפויות להשפיע בצורה מהותית על תוצאות הדו"ח.
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות