אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הזירה הטכנולוגית: נקודת ההשקה המבטיחה של אמזון ואטיוניטי צילום: בלומברג

הזירה הטכנולוגית: נקודת ההשקה המבטיחה של אמזון ואטיוניטי

בעוד השוני בין ענקית המסחר לספקית פתרונות זמינות המידע הקטנה מישראל גדול, נקודת המפנה שלהן זהה. הבחירה במחשוב ענן הקפיצה את אמזון לשווי של 246 מיליארד דולר והסירה מעל אטיוניטי את האיום הקיומי

29.07.2015, 14:46 | שלומי כהן

קווי הדמיון בין ענקית המסחר אמזון (AMZN) ואטיוניטי (ATTU) הקטנה מכפר סבא רבים מהמצופה. שתי החברות היו קרובות להיעלמות לפני כמה שנים, אך בשבוע שעבר המניות שלהן שברו שיאים. מנוע הצמיחה העיקרי של שתיהן כיום הוא תחום מחשוב ענן, ההכנסות שלהן עולות מרבעון לרבעון, אך הרווחיות בינתיים נמוכה. ולבסוף, בשתיהן עומדים בראש מנכ"לים כריזמטיים בעלי חזון ונחישות. נתחיל דווקא בענקית.

קראו עוד בכלכליסט

מהכנסות של 2.7 מיליארד דולר ל־110 מיליארד דולר

בסוף 2001 אמזון, שהתמקדה עדיין רק במכירת ספרים, נסחרה סביב 6 דולר (מתואם לספליטים) בנאסד"ק, והיו שאף הימרו על היעלמותה מהמפה בדומה להרבה חברות אינטרנט אחרות שנמחקו. ג'ף בזוס, מייסד ומנכ"ל החברה, סגר את 2000 עם מכירות של 2.7 מיליארד דולר והפסד של 1.4 מיליארד דולר. כיום מניית אמזון כבר הגיעה ל־530 דולר והחברה נסחרת לפי שווי של 246 מיליארד דולר. אמזון, שעכשיו כבר מוכרת כל דבר שנכנס לקופסה או שמועבר דרך האינטרנט, שרדה והגיעה לשיאים רק בגלל החזון, העקשנות והניהול של בזוס. את 2015 בזוס יסגור עם מכירות של 110 מיליארד דולר, אבל עם רווח זעום של כ־0.5% מהמכירות, שרובו ככולו יגיע מהחטיבה לשירותי ענן ותשתיות מחשוב (AWS).

חטיבת AWS הוקמה לפני עשור כשבזוס הבין שיש לו עודפי תשתיות מחשוב שניתן להחכירן לאחרים לפי שימוש. ענקיות ה־IT כמו מיקרוסופט (MSFT), גוגל (GOOG) ויבמ הבינו רק אחרי תקופת זמן ארוכה את המהלך שעשה "מוכר הספרים", והיום שלושתן ורבים אחרים רודפים אחרי AWS שמובילה בענן הציבורי.

את ההלם הגדול חטפה יבמ (IBMׂ) לפני כשנתיים, כאשר סוכנות הביון האמריקאית ה־CIA העדיפה את אמזון להקמת הענן של הסוכנות בעלות של 600 מיליון דולר. בתחילת השנה היתה זאת וול סטריט שהופתעה, כאשר לבזוס "נשבר" ממחיר המניה הנמוך, והוא החליט לחשוף את נתוני החטיבה שאותה שמר כל השנים על אש קטנה עם מינימום פרטים. אמזון הודיעה על כוונה לחשוף את החטיבה בינואר, ומאז המניה שלה זינקה ב־90%. הכנסות החברה ברבעון השני הסתכמו ב־23.2 מיליארד דולר — צמיחה שנתית של 20%. הרווח התפעולי עמד על 2%, ואמזון עקפה רבעון שלישי רצוף את ציפיות השוק. חטיבת AWS דיווחה על מכירות של 1.8 מיליארד דולר, זינוק של 81% לעומת הרבעון המקביל וכמעט פי 1.5 מהרבעון הקודם. הרווח התפעולי גם עקף את תחזיות השוק ועמד על 21.4%.

בזכות חטיבת הענן, אמזון גם עברה לרווח נקי של 464 מיליון דולר — 19 סנט למניה לעומת צפי להפסד של 14 סנט למניה. בתגובה לתוצאות, זינקה המניה של אמזון ב־11% והגיעה לשיא כל הזמנים בשישי האחרון.

רכישת RepliWeb העלתה את אטיוניטי על הגל

כמו שבזוס יודע למכור כל דבר שנכנס לתוך קופסה, מנכ"ל אטיוניטי שמעון אלון, שבשישי ראה לראשונה את החברה שלו חוצה את השווי של רבע מיליארד דולר, אמר פעם שהוא יודע לארוז נכון תוכנות ולמכור אותן. דרכו של אלון במכירת תוכנות החלה לפני 18 שנה, כאשר היזם רון צוקרמן הציע לו לנהל חברת תוכנה כושלת בשם פרייסיס. שש שנים לאחר מכן אלון הצליח להביא למכירת פרייסיס ב־600 מיליון דולר. במשבר 2008 שוב נקרא אלון על ידי צוקרמן להציל חברת תוכנה והפעם זו היתה אטיוניטי, שפיתחה מוצר להעברת דטה מבסיס מידע אחד לאחר.

במאי 2009 הוביל אלון גיוס זכויות מהבעלים והציבור במחיר מניה של 48 סנט (מתואם לספליט), וכך הציל את אטיוניטי מכינוס נכסים. נקודת המפנה בגורלה של החברה התרחש בסוף 2010. מיקרוסופט הזמינה כלי תוכנה מאטיוניטי בהיקף של 9 מיליון דולר על פני חמש שנים, ועם החתימה שילמה מיקרוסופט מקדמה של 3.8 מיליון דולר שהיתה אז כמו חמצן לחולה אנוש. אלון וצוותו התלבטו בין סגירת חוב של 2 מיליון דולר לקרן פלנוס והסרה סופית של איום קיומי לבין רכישה אסטרטגית של חברה שתיתן אופק עסקי. הפור נפל על רכישה.

בסוף 2011 אטיוניטי נכנסה להימור גדול כאשר רכשה את RepliWeb הישראלית, שפיתחה תוכנה להעברת קבצים אל הענן ובין מרכזי אחסון, ב־7.8 מיליון דולר במטרה לחדור לשוק של מחשוב הענן שהיה אז ממש בחיתוליו. ב־2012 חטיבת הענן של אמזון היתה בין הראשונות להמליץ על הכלים של אטיוניטי, וב־2015 היא חתמה עם אטיוניטי על חוזה רב־שנתי של עד 10 מיליון דולר.

לאחר מכן אטיוניטי ביצעה רכישות נוספות של חברות קטנות בתחומי הענן וביג דאטה. למימון הרכישות ביצעה אטיוניטי לפני שנתיים וחצי גיוס מוצלח של 20 מיליון דולר במחיר מניה של 7 דולר, וערב פרסום התוצאות ביום חמישי האחרון הוציאה החברה תשקיף מדף לגיוס נוסף של עד 50 מיליון דולר.

לרוב מניות מתרסקות עם פרסום תשקיפי מדף בהיקפים גדולים יחסית, אך התוצאות החזקות ברבעון השני של השנה הזניקו את מניית אטיוניטי ביום שישי האחרון ב־7% ל־15.37 דולר, מחיר שיא של 15 השנים האחרונות. הכנסות החברה ברבעון השני זינקו ב־49% והסתכמו ב־12.5 מיליון דולר. הרווח הנקי עמד על 1.1 מיליון דולר לעומת הפסד של 400 אלף דולר ברבעון המקביל ושיעור הרווח התפעולי היה 11%.

הכותב הוא יועץ ומשקיע בני"ע שונים

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות