אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קורנפלקס או בנקים: על מה כחלון יוותר? צילום: אלכס קולומויסקי

קורנפלקס או בנקים: על מה כחלון יוותר?

חברות המזון, הבנקים, התעשיינים, הרופאים, כיל והלובי החקלאי: כולם מנסים להוציא מחוק ההסדרים רפורמות שמאיימות לפגוע בהם. היועץ המשפטי של הכנסת טוען שהיקף החוק פוגע בחקיקה, ויו"ר ועדת הכספים מזהיר כי החוק גדול מדי. באוצר מתעקשים: הוצאת הרפורמות תחסל אותן

11.08.2015, 06:57 | אורי תובל

שר האוצר משה כחלון וצמרת משרדו עומדים מול לחצים כבדים לצמצם את חוק ההסדרים ולהעביר סעיפים מרכזיים בו להליך חקיקה רגיל. חוק ההסדרים שאושר בשבוע שעבר בקבינט החברתי־כלכלי כולל בתוכו 15 רפורמות, כולן מבניות ולא תקציביות, שמטרתן להגביר את התחרות, לצמצם את הריכוזיות ולהפחית את יוקר המחיה.

קראו עוד בכלכליסט

כחלון ואנשיו עומדים מול לחץ כפול – הן מצד החברות הגדולות שנפגעות מהרפורמות והן מצד הכנסת. במשרד האוצר מדווחים על לחץ רצוף מצד מנהלי החברות ולוביסטים מטעמם על אנשי המשרד ועל חברי כנסת ושרים אחרים. הכנסת מצידה מעוניינת לצמצם את חוק ההסדרים שמעקר את הליך החקיקה הרגיל, ומעביר תיקוני חקיקה רבים בבת אחת ללא ביקורת פרלמנטרית.

היועץ המשפטי של הכנסת איל ינון שלח אתמול מכתב חריף ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, בו הוא מזהיר מכך שהיקפו הגדול של החוק יפגע באופן מהותי בחקיקה. כמו כן נראה שכחלון נמצא במסלול התנגשות עם יו"ר ועדת הכספים משה גפני שאמר אתמול ל"כלכליסט" כי "החוק גדול מדי והוא לא יוכל לעבור במתכונת הזאת".

מתוך הבנה שהחוק פוגע בהליך החקיקה הרגיל, בכל שנה מגיעים האוצר והכנסת לפשרה בנוגע לסעיפים המפוצלים מחוק ההסדרים ומקודמים בהליך נפרד. היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין שבחן את הרפורמות המוצעות, המליץ השנה להותיר את חוק מאגר נתוני אשראי מחוץ לחוק ההסדרים, והוסכם כי הוא יקודם בנפרד.

  ,  צילומים: עמית שעל, טלי מאייר צילומים: עמית שעל, טלי מאייר   ,  צילומים: עמית שעל, טלי מאייר

אולם מעבר לכך, לא נראה שיש באוצר הסכמה לפצל סעיפים נוספים מתוך החוק. "הגענו עם רפורמות מבושלות על דברים גדולים, שעברו ועדות או החלטות קבינט כלכלי-חברתי", אמר גורם בכיר באוצר. "יש בתקציב ובחוק ההסדרים מרכיבים של חלוקה צודקת של שמשאבים, כמו ששינסקי 2, משיכת כספים מקק"ל והתקציב הדיפרנציאלי, לצד רפורמות של הגברת התחרות. אין טעם בפיצול". גורם אחר אמר כי הלחץ לפצל את הרפורמות נועד לאפשר לבעלי עניין להשפיע עליהן ובעצם לרוקן מתוכן את השינויים שכחלון מבקש להשיג בהתאם למצע שלו. "אם הרפורמות יפוצלו, אולי אין טעם לכחלון להישאר בממשלה", אמר.

כולם בוחשים בקלחת

כמעט כל הרפורמות הכלולות בחוק ההסדרים עומדות בפני לחצים חזקים המנסים לסכל אותן. הנהלת כיל נלחמת בעוצמה נגד המלצות ועדת ששינסקי 2 המטילות תמלוג אחיד של 5% וכן מס רווחי יתר על כריית משאבי טבע – מה שיפגע ברווח של החברה בעיקר מתחום האשלג. מנהלי החברה נפגשו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם שרים בכירים במטרה להוציא את הרפורמה מחוק ההסדרים ולערוך בה שינויים. שר הכלכלה אריה דרעי התנגד בקבינט להכללת ששינסקי בחוק ההסדרים, בטענה שהרפורמה תפגע בפרנסה בנגב – טענה שנשמעה גם מכיוון הנהלת החברה.

רפורמות נוספות שנמצאות על הכוונת הן בתחום הבנקאות, כמו זו המאפשרת לגופי אשראי חוץ־בנקאיים לגייס אג"ח למימון פעילותן. במקביל לחוק מקודם החוק שיאפשר את ניהול המאגר המרכזי לנתוני אשראי, וועדה אחרת בוחנת את פיצול חברות האשראי מהבנקים. בתחום זה פעיל איגוד הבנקים, שמחזק את הטענות של נגידת בנק ישראל קרנית פלוג שהזהירה מפגיעה ביציבות הבנקים בעקבות רפורמת האג"ח.

רפורמת הקורנפלקס מפחידה את חברות המזון משום שהיא תאפשר יבוא מקביל של מזון. הרפורמה גובשה על ידי ועדה בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה הקודם הראל לוקר ואושרה בקבינט החברתי־כלכלי. אולם באוצר משוכנעים שהיא לא תעבור מחוץ לחוק ההסדרים מאחר שחברות המזון כבר הצליחו לעכב את החוק לאחר אישורו בקבינט, כשנתניהו ביקש לבדוק כמה אספקטים שלו. מבחינת האוצר, חוק ההסדרים מאפשר העברה חלקה של הרפורמה.

באוצר גם כועסים על פעילות הסתדרות הרופאים שמתנגדת לשינויים בביטוחים הרפואיים שאמורים להקל על המבוטחים להשוות בין ביטוחים ולנצל אותם, ועל הלובי החקלאי שמפעיל לחץ חזק נגד ביטול המכסות. באוצר מבטיחים שיינתן פיצוי לחקלאים. אולם אתמול הפגינו החקלאים מול משרד החקלאות של אורי אריאל בטענה שללא תכנון המכסות, המשקים הקטנים יקרסו בתחרות מול המחלבות הגדולות. אריאל, יחד עם אנשי ההתיישבות בכנסת כמו איתן ברושי ודני עטר, מתנגדים לרפורמות החקלאיות של כחלון.

היועץ המשפטי של הכנסת, איל ינון היועץ המשפטי של הכנסת, איל ינון היועץ המשפטי של הכנסת, איל ינון

לצד הלחץ של נפגעי הרפורמות, מתגבר הלחץ מצד הכנסת. גפני אמר אתמול ל"כלכליסט" כי בחוק ההסדרים "יש דברים שלא קשורים לתקציב, כמו חוקי מס או הרפורמות בחקלאות". גפני טוען שאין בעיה להעביר חוקים באופן מהיר גם מחוץ לחוק ההסדרים. "לפקידי האוצר יש מגירות מלאות ברפורמות, הם בודקים מה העוצמה של שר האוצר וחברי הכנסת ואם הם רואים שהם חלשים הם מוציאים הכל", אמר. לדבריו, הוא כבר החל בשיחות עם כחלון שיימשכו בימים הקרובים על פיצול סעיפים מתוך החוק.

באוצר רומזים כי יוכלו לעקוף את ועדת הכספים, משום שסעיפי החוק יעברו לחקיקה מקבילה בוועדות כמו ועדת העבודה, הרווחה והבריאות שתעסוק בביטוחי הבריאות, ווועדת הרפורמות שתעסוק בבנקאות – שתיהן נמצאות בידי אנשי כולנו, הח"כים אלי אללוף ואלי כהן.

החוק עומד בניגוד לעקרונות

במכתב ששלח אתמול ינון נכתב כי "חוק ההסדרים", במתכונתו הנוכחית, הוא "פגיעה חמורה בתקינות הליכי החקיקה. זו הצעה הכוללת עשרות תיקוני חקיקה; רבים מהם נעדרי זיקה ישירה לתקציב המדינה". ינון כתב לאדלשטיין כי "היקפה של ההצעה עומד בניגוד למדיניות ולעקרונות שנועדו לאפשר לממשלה להוביל מהלכי חקיקה תומכי תקציב מחד, ולאפשר לכנסת למלא באופן תקין את תפקידה מאידך".

בתגובה לחוות הדעת של ינון אמר אדלשטיין כי "אסור שחוק ההסדרים יעבור במתכונתו הנוכחית, כי הוא פוגע במעמד הכנסת. אין מניעה לפצל חלק מהסעיפים ולא להעביר את כולם לוועדת הכספים".

מהאוצר נמסר כי "הצעדים בתוכנית גובשו לאחר דיונים מעמיקים. התוכנית כוללת רפורמות שיביאו לצמיחה של המשק ולהורדת יוקר המחייה בישראל. אלו שינויים הרואים את האזרח וטובתו".

תגיות