אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
למה במטוס יש חורים? צילום: שאטרסטוק

למה במטוס יש חורים?

בלדד היקר, לְמה נועדו החורים הקטנים בשמשות החלונות במטוס? זה לא מסוכן כשיש לחץ אוויר ודברים כאלה? בב

08.10.2015, 09:51 | בלדד השוחי

בב היקר,

ודאי שיש סכנות! אנו רגילים לחיות בקרקעית אוקיינוס עצום של אוויר, שעוטף את כדור הארץ ונצמד אליו בזכות כוח הכבידה. בתחתית אוקיינוס האוויר הזה, שקרוי אטמוספירה, האוויר לחוץ, דחוס וצפוף. הוא נושא את משקל כל האוויר שמעליו. את האוויר הדחוס הזה אנחנו רגילים לנשום.

האוויר בשחקים, לעומת זאת, נושא פחות משקל ולכן דחוס פחות. הפרודות שמרכיבות אותו רחוקות יותר זו מזו. מי שינשום את האוויר שם למעלה ישאף לריאותיו פחות פרודות בכל נשימה, ובעיקר פחות מאותן פרודות קסומות העשויות זוג אטומי חמצן ושהכרחיות כל כך לקיומנו.

שמשות במטוס (אילוסטרציה), צילום: aerionsupersonic.com שמשות במטוס (אילוסטרציה) | צילום: aerionsupersonic.com שמשות במטוס (אילוסטרציה), צילום: aerionsupersonic.com

כשאנחנו שואפים פחות מהפרודות האלה, ופחות מהן מגיעות לדם, אנחנו מתעייפים, מחשבתנו וראייתנו משתבשות, ואז אנו מאבדים את ההכרה ומתים. בעגה הרפואית קוראים לזה היפּוקסיה, וזו הסכנה הגדולה ביותר הטמונה בלחץ אוויר נמוך והסיבה לכך שדיילות חינניות מבארות לך בכל טיסה את רזי השימוש במסיכת החמצן. סכנות נוספות הן נזק לרקמות רכות והתופעה המחרידה, המכונה "עווית אמודאים", המתרחשת כשגזים משתחררים מהדם בצורת בועות שחוסמות כלי דם חשובים.

כדי להימנע מצרות אלה ואחרות, חברות התעופה ממלאות את תא הנוסעים באוויר דחוס ואוטמות אותו, לרבות כיסוי החלונות בשמשות כפולות (שמותקנות מאחורי כיסוי פלסטיק שמגן עליהן מפניך): שמשה חיצונית חזקה ששומרת על הלחץ בשגרה, ושמשה פנימית זולה וחלשה יותר שנמצאת שם בעיקר ליתר ביטחון, כדי לתת לטייס זמן להנמיך אם תינזק השמשה החיצונית. והחור? הוא שם כדי שלא נתעלם מתקלות.

אלמלא החור, היה לחץ האוויר בתוך המטוס לוחץ על השמשה הפנימית. סדק או פגם זעיר היה מותיר את אחותה החיצונית לחפות עליה בדממה. ואיש לא היה שם לב ששכבת ההגנה כבר לא כפולה - שעל הנוסעים מגינה רק שמשת חירום חלושה.

בזכות החור לחץ האוויר שבתוך המטוס נעצר בשמשה החיצונית, והשמשה החלשה מוגנת מפני בלאי באופן כמעט מוחלט. והכי חשוב: אם ניזוקה השמשה החיצונית, ואחותה מתחילה לחפות עליה, חלק מהאוויר במטוס מיד מתחיל לברוח החוצה – דרך החור הקטן. וזה טוב.

עוצמת הבריחה הזאת היא כעוצמתו של שואב אבק ביתי וכלל לא דומה לטורנדו הפתאומי שמראים לך בסרטים. לאוויר לוקח הרבה זמן לצאת מחורים קטנים, אפילו בחלל החיצון, ואספקת האוויר של המטוס (שלרוב מגיעה מהמנועים, ולפעמים ממכלים דחוסים או מכשור מיוחד) מצליחה בקלות לשמור על הלחץ בתא. אך בריחת האוויר מספיק קולנית ומורגשת כדי שאף אחד לא יוכל להתעלם ממנה, בטח לא הנוסע ההיסטרי הממוצע.

וזה מוסר ההשכל של החור: העולם בטוח הרבה יותר כשאנחנו מודעים לסכנה.

askbildad@calcalist.co.il

תגיות

8 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

8.
עודד (4), איזה מין איש תעופה אתה?
אני לא טייס, אבל באווירונאוטיקה אני מבין דבר או שניים. אני אגלה לך סוד. בתעופה הדבר הראשון שקובע זה בטיחות. כל השאר זה סתם נחמד שיהיה. החור באמת מונע התעבות, אבל הוא אף פעם לא נוצר בשביל זה. אם התעבות הייתה בעיה לא היו שמים חלונות במטוס פרט לטייסים. הפונקציה הזאת היא סתם בונוס. אמנם גם הכתבה לא ממש מדויקת (אבל שנות אור יותר קרובה ממך)! הפספוס הוא שהחור נועד לאזן את הלחץ בתא הנוסעים והמרווח הקטן בין החלונות, כך שהחלון היחידי שנמצא תחת לחץ בזמן הטיסה הוא החיצוני. בכתבה צוינה במפורש הסיבה לכך (תא הנוסעים נמצא תחת לחץ), אבל פוספסה המסכנה המתבקשת ובמקום זאת הוסקה מסכנה שגוייה (שזה מייצר מערכת בקרה כפולה). ששוב פעם, זה בונוס, ולא הסיבה האמתית.
אחד  |  10.10.15
6.
אני חושב שההסבר הוא קצת שונה
הרווח בין החלון הפנימי לחיצוני אינו מדוחס. אם החלון הפנימי היה אטום לגמרי, הרי שהיה עליו לחץ מתמיד מבפנים וזה היה מחליש אותו מאד. הסיבה שיש חור היא להשוות את הלחצים בין פנים המטוס לבין אותו חלל (בצורה איטית) כך שהחלון הפנימי לא יהיה שרוי בלחץ תמידי.
ליאור  |  10.10.15
לכל התגובות