אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מה הסיכוי של כיל אם תגיש בג"ץ על מסקנות ששינסקי 2? צילום: אוראל כהן

מה הסיכוי של כיל אם תגיש בג"ץ על מסקנות ששינסקי 2?

עיקר טענתה של כיל הוא פגיעה בהתחייבויות החוזיות

19.10.2015, 08:06 | משה גורלי

אם תגיש כיל עתירה לבג"ץ נגד מסקנות ששינסקי 2, יופנה המאמץ המשפטי של פרקליטיה להתנתקות מששינסקי 1. כלומר להבחנה בין מחצבי ים המלח לבין הגז והנפט, שהעתירות להגדלת התמלוגים עליהם כבר נדחו בבג"ץ. המדינה, כמו הוועדה, תטען כי הסוגיות המשפטיות שמתעוררות ביחס למשאבי הטבע כבר הוכרעו בבג"ץ ההוא. הדימיון נתמך על עקרון המשאב הציבורי שלבעל הזיכיון או הרישיון אין זכות מוקנית כנגד שינוי המשטר הפיסקלי - מיסוי ותמלוגים - בידי הממשלה, ובוודאי הכנסת.

קראו עוד בכלכליסט

לכן, יתמקד המאמץ של כיל לבדל ולסכל כל דמיון. לטענת כיל מדובר בנסיבות עובדתיות, כלכליות ומשפטיות שונות בתכלית.

יזמי הגז והנפט קיבלו רישיונות חד־צדדיים ולא חתמו מעולם על הסכמים עם המדינה. ההסכם עם כיל עוגן בזיכיון שקובע את המשטר המיסויי עד תום תקופתו ב־2029. לכן, בנוסף לטענה החוקתית של פגיעה בקניין, שנטענה שם, עיקר הטענה כאן הוא על פגיעה בהתחייבויות החוזיות, ועוד בחוק ספציפי שנתפר אך ורק כלפי כיל. אף שכותרתו היא "חוק משאבי טבע", ברור שאין משאבים כאלה, אלא בים המלח בלבד.

חוק הנפט אינו כולל כל הוראה הנוגעת ליציבות המשטר הפיסקלי, ושטרי החזקה של יזמי הגז והנפט קבעו במפורש כי ניתן לערוך שינויים בהסדרים אלה. לעומת זאת, בין המדינה לכיל יש הסכם מחייב והוא הזיכיון שתמורתו שילמה כיל מחיר משמעותי, גבוה בהרבה מדמי הרישיון הנמוכים ששילמו יזמי הגז. לטענת כיל, התעלמה הוועדה מתשלום זה.

מימין: יו"ר יל ניר גלעד בכנסת, צילום: עומר מסינגר מימין: יו"ר יל ניר גלעד בכנסת | צילום: עומר מסינגר מימין: יו"ר יל ניר גלעד בכנסת, צילום: עומר מסינגר

בהסכם הקציר שהעלה את שיעור התמלוגים שעליו חתמה המדינה, מ־5 ל־10 אחוזים, נכללה התחייבות מפורשת של המשנה ליועץ המשפטי אבי ליכט, כי "לעת הזאת" לא יבוצעו שינויים נוספים. לטענת כיל הבהירה הוועדה שלא תבחן את הנושא עד 2017, ומדובר לפיכך בהפרת הסכם מצד המדינה. כיל, אגב, ניסתה לכלול בתשלומיה למדינה גם את 5 מיליארד השקלים שעליהם התחייבה למימון קציר המלח, אך גם ליכט וגם ששינסקי הסתייגו מכך. לשיטתם יש להתייחס לשקיעת המלח כאל זיהום בתהליך הייצור, ואין להכיר בתשלום זה כתמורה למדינה.

בכל מקרה, כיל סבורה כי ההסדר שהעלה את התמלוגים הוא עדכני ונחתם שנתיים לפני ששינסקי 2. לטענתה, הסדר זה העלה את חלקה של המדינה ברווחי כיל לשיעור המקובל בעולם המערבי, לעומת המדיניות הפיסקאלית בעניין הנפט והגז שלא עודכנה משנות החמישים ומוצדק היה לתקנה.

מס רווחי היתר שנבחן בבג"ץ אינו דומה ל"מס משאבי הטבע" שמוצע להחיל על כיל. מס רווחי היתר על משאבי הגז והנפט נקבע בבג"ץ כחוקתי משום שהוא מוטל אך ורק על רווחים עודפים וחריגים, ובאופן הדרגתי רק לאחר שבעלי הזכויות כיסו את מלוא השקעתם, וזכו להכנסות בשיעור של 50% מעל לסך השקעתם. לעומת קביעה זו, טוענת כיל כי המנגנון המוצע ביחס לענף המחצבים אינו הוגן וראוי מבחינה חשבונאית ואינו מבטיח תשואה ראויה.

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
טענות נוספות
1. לפי המלצות הוועדה עיקר המס מוטל על רווחיות עודפת. זה לא הוגן ואין בזה שום היגיון. אם יש רווחיות עודפת, החברה, שלקחה על עצמה את סיכוי הביקוש, ממילא צריכה לשלם עוד מס הכנסה. בשביל מה היה צריך להמציא מס חדש? 2. למה בכלל שיטה של תמלוגים? מפעלי ים המלח לוקחת על עצמה את הפעילות העסקית ואת סיכוני השוק והביקוש. המדינה רוצה לקחת לעצמה מס בלי שום סיכון. תרוויחו - ניקח לכם. תפסידו - בעיה שלכם. לא הוגן בעליל. 3. הטענה שה"ציבור" זכאי לנתח גדול יותר במשאב הטבע היא לא פחות מאחיזת עיניים. דבר לא מנע מהציבור לרכוש מניות של חברה ציבורית נסחרת וליהנות מפירותיו של אותו משאב טבע. אלא מאי? זה חושף את המשקיע לסיכוני הפעילות העסקית. אז המציאו מס חדש שבו נהנים מהסיכוי ולא לוקחים את הסיכון. זו פגיעה לא מידתית ולא הוגנת בבעלי המניות מהציבור של כיל, שאחרי שלקחו על עצמם את הסיכון העמיסו על גבם פרזיטים כאשר מתעורר ה"סיכוי" להרוויח. 4. כפי שצויין בכתבה ובצדק, הועדה לבחינה של חלק המדינה במשאבים טבע הוקמה כדי לדון במשאבים נוספים- מלט ומים מינרליים. אבל הנה, בדרך פלא - רק ביחס לים המלח הוחלט שצריך לגבות מס נוסף. כל מה שחברות המלט עושות הוא לקחת משאב טבע ולמכור אותו. כל מה שחברות המים המינרליים עושות הוא לקחת משאב טבע ולהכניס אותו לבקבוק (כשהן שומרות על תנאי בטיחות וניקיון מחמירים). כיל צריכה לחלץ את האשלג ממי ים המלח, וכיום ממסים אותה גם על מוצרי המשך שהם פיתוחים שלה. כפי שניתן לראות אפילו מדו"ח הוועדה עצמו, ומההתפתלויות המביכות שלה בנושא זה, המטרה הייתה מלכתחילה להטיל מס נוסף על מפעלי ים המלח, דהיינו, קיימה את הדיונים בדעה נעולה. 5. בנוסף לכך שבכל הנוגע לתגמולים ממשאבי ים המלח יש הסכם, אין בכלל ספק שכאשר רכשו את מפעלי ים המלח הסתמכו על שיעור המס שחל על החברה כאשר היא הייתה חברה ממשלתית. הפריטו את החברה ואז החליטו לשנות את כללי המשחק. מטילים מס על מוצרי המשך ככה סתם פתאום, אחרי שכחברה ממשלתית לא העלו את זה על דעתם. זה הוגן? זה מעודד פעילות עסקית ויזמות? ככה מתנהג צד הגון ותם לב לחוזה? מי ירצה להשקיע בישראל או לעשות הסכמים עם המדינה בתנאים האלה? 6. "לעת הזו". ואז פחות משנתיים אח"כ הקימו ועדה שמטרתה הייתה לגבות מס נוסף. מפעלי ים המלח הסכימו לממן את קציר המלח במשך שנים לאחר ההסכם, כאשר אין בכלל מחלוקת שחלק מה"זיהום" נוצר כאשר החברה הייתה חברה ממשלתית. הוציאו ממפעלי ים המלח את ההסכמה ביחס למימון קציר המלח בהסתמך על זה שלא יעשו שינויים נוספים. ואז, עוד בתוך התקופה לקיום אותה התחייבות חוזית מצד כיל, הטילו עליה מס נוסף. הכוונה ב"לעת הזו" הייתה שלא ישנו את משטר המיסוי במהלך תקופת קציר המלח, ולכל הפחות לא יגעו בו עד 2017. 7. המס שהוטל על חברות הגז והנפט הוטל אחרי שינוי נסיבות, שנמצא כי שיעור המס על גז (שלא חשבו בכלל שאי פעם יימצא) לא הולם את המיסוי שקיים בעולם. ביחס לכיל, אין בכלל ספק שיש אשלג ולא היה שום שינוי נסיבות. במילים אחרות, המיסוי על הגז לא היה רטרואקטיבי לא רק בגלל שהוא ממסה ביחס לעתיד, אלא בגלל שהיכולת למכור את המשאב הייתה צופה פני עתיד. זה לחלוטין לא המצב ביחס למפעלי ים המלח. גילוי נאות - לא מייצג את כיל. מחזיק במעט מניות של החברה (בהפסד), והיום כבר מבין שזו מדינה של פרזיטים, שמעדיפים להוציא לעצמם עין והעיקר שאף אחד אחר לא ירוויח.
08.11.15
2.
אין להם שום סיכוי בבג"ץ כי זה באופנה להיות פופוליסטיים.
ביבי גם לא יעשה כלום הוא מעדיף את הכסא. אבל אף אחד לא יוכל למנוע את פיטורי העובדים בכיל. יש לזכור שהממשלה הפרה הסכמים עם כיל . העולם רואה ובורח מפה. מאז שישנסקי המדינה מתגלה כחזירית ודורסנית ומה שיצא להם זה שכולם בורחים מפה . גם לא חסר גז ולא חסר אשלג בעולם. לכיל כבר אין שום יתרון . כיל בעצם חברה ממשלתית מולאמת בחזרה כאשר קבלן הביצוע זה עידן עופר כשכיל תפטר עובדים אף אחד לא יוכל למנוע . גם לא יחימוביץ ורוזנטל ושישנסקי. ינקטו סנקציות נגד כיל זה סנקציות נגד המשקיעים ונגד קופות הגמל של כולנו יקחו להם את הזכיון? הרי עידן עופר רצה למכור ולא נתנו לו. ההתנהלות הפופוליסטית נגד כיל תחזור כבומרנג לפופוליסטים. אבל התוצאה ברורה פגיעה במשקיעים ובעובדים לפוליטיקאים לא יקרה כלום. בושה של התנהלות פה
כיל  |  19.10.15
1.
אין להם שום סיכוי בבג"ץ כי זה באופנה להיות פופוליסטיים.
ביבי גם לא יעשה כלום הוא מעדיף את הכסא. אבל אף אחד לא יוכל למנוע את פיטורי העובדים בכיל. יש לזכור שהממשלה הפרה הסכמים עם כיל . העולם רואה ובורח מפה. מאז שישנסקי המדינה מתגלה כחזירית ודורסנית ומה שיצא להם זה שכולם בורחים מפה . גם לא חסר גז ולא חסר אשלג בעולם. לכיל כבר אין שום יתרון . כיל בעצם חברה ממשלתית מולאמת בחזרה כאשר קבלן הביצוע זה עידן עופר כשכיל תפטר עובדים אף אחד לא יוכל למנוע . גם לא יחימוביץ ורוזנטל ושישנסקי. ינקטו סנקציות נגד כיל זה סנקציות נגד המשקיעים ונגד קופות הגמל של כולנו יקחו להם את הזכיון? הרי עידן עופר רצה למכור ולא נתנו לו. ההתנהלות הפופוליסטית נגד כיל תחזור כבומרנג לפופוליסטים. אבל התוצאה ברורה פגיעה במשקיעים ובעובדים לפוליטיקאים לא יקרה כלום. בושה של התנהלות פה
כיל  |  19.10.15