אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דו"ח מתריע: כמחצית מעובדי נמל חיפה יפוטרו בשל הנמל החדש צילום: אריאל ורהפטיג

בלעדי לכלכליסט

דו"ח מתריע: כמחצית מעובדי נמל חיפה יפוטרו בשל הנמל החדש

לפי דו"ח שהזמינה הנהלת נמל חיפה, תפוקות הנמל ייחתכו בחצי עם פתיחתו של הנמל החדש בתחילת העשור הבא וכ־500 עובדים יפוטרו. שר התחבורה נשאל בישיבה עם ראשי הנמלים בנוגע לדו"ח וטען כי נמל חיפה דווקא יפרח עם הפעלת הנמל המקביל

06.12.2015, 06:59 | ליאור גוטמן

משרד התחבורה נחשף לדו"ח שמתריע מפני קריסה של נמל חיפה, אולם שר התחבורה בחר להתעלם ממנו. כך נודע ל"כלכליסט".

קראו עוד בכלכליסט

הדו"ח, שהוזמן על ידי הנהלת נמל חיפה, ביקש לבחון מה יעלה בגורלו של הנמל הקיים כבר בתחילת העשור, וזאת לאחר פתיחת הנמל החדש ("נמל המפרץ") בסמוך. הדו"ח, שמגובש על ידי חברת רתם, הגיע לשתי מסקנות ראשוניות. הראשונה היא שתפוקות הנמל, שעומדות כיום על פריקה וטעינה של כ־1.5 עד 1.8 מיליון מכולות לשנה, ייחתכו בחצי. המסקנה השנייה היא שכדי "להישאר עם הראש מעל למים" הנהלת הנמל תחויב לפטר כ־500 עובדים, קרוב למחצית מהעובדים שמועסקים שם היום.

הצגת הדברים בפני כץ נעשתה לפני כמה ימים במסגרת ישיבות שקיים השר עם ראשי הנמלים בחיפה ואשדוד, בנוכחות ראשי הוועדים, הנהלות הנמלים וההסתדרות. אחד הנוכחים בפגישה סיפר לכץ על קיומו של הדו"ח ועל המסקנות העולות ממנו, אולם להפתעת הנוכחים כץ דחה את הדו"ח ואמר שהוא נשען על הדו"ח של חברת נמלי ישראל שמצביע על המסקנה ההפוכה, כלומר שנמל חיפה יפרח עם הפעלת הנמל המקביל. הבעיה היא שהמציאות הזאת כוללת תנאי של שדרוג הציוד בנמלים הקיימים כמו גם תנאי העבודה והשכר של העובדים הקיימים, עד לסכומים של מאות מיליוני שקלים – סכומים שמשרד האוצר כלל לא רוצה להשקיע שם.

נמל חיפה, צילום: בלומברג נמל חיפה | צילום: בלומברג נמל חיפה, צילום: בלומברג

בשלב זה השיחות בין הצדדים הסתיימו ללא מסקנות חותכות אולם בענף התחבורה הזכירו שמדובר בדו"ח שני בענף התחבורה שמערב חברות סיניות והתעלמות של משרד התחבורה. לפני כשבוע חשף "כלכליסט" כי דו"ח של החשבת הכללית באוצר הצביע על כשלים חמורים בגיבוש מכרז הקרונות של הרכבת הקלה בתל אביב. כעת מדובר בבניית נמל חדש שעלול לפגוע בקיומו של הנמל הקיים, כאשר המפעילה של הנמל החדש היא SIPG הסינית.

נמל חיפה החדש אמור להיפתח בתחילת העשור הבא. תקופת ההפעלה היא לכ־25 שנה, כאשר מי שבונה את הנמל היא קבוצה משותפת של שפיר הנדסה ואשטרום. עלות הבנייה נאמדת בכ־4 מיליארד שקל. בהנהלת הנמל סירבו להגיב לשאלות "כלכליסט" בנוגע לדו"ח ולמסקנותיו. בתגובה לטענה להצגת הדברים בפני השר נאמר שעוד לא היתה הצגה מסודרת של שום דו"ח.

"נהפוך למרכז סחר בינ"ל"

 

במשרד התחבורה הביעו זעם על הנהלת נמל חיפה שפועלת עצמאית לכאורה ובניגוד לדעת השר ומסרו בתגובה כי "איש לא הסמיך גורם כלשהו להזמין דו"ח מסוג זה ודו"ח כזה לא נמסר לשר. משרד התחבורה דבק בהערכתו ובתחזית גידול הביקושים עוד יותר מאשר בעבר (לאור הרחבת תעלת סואץ ובדיקת כוונות המפעילים החדשים להפוך את ישראל ל'האב' לתוצרת בינלאומית) ובניית הנמלים החדשים ושדרוג הקיימים תמשך במלוא התנופה.

"הרפורמה בנמלים, הכוללת גם את הקמתם של שני נמלים חדשים, יצאה לדרכה לאחר שנבדקה תחזית הגידול המשקי והאזורי על ידי הגורמים המוסמכים ותביא לתחרות, התייעלות והורדת יוקר המחייה בארץ. פעילות הנמלים החדשים שיופעלו על ידי חברות ענק בינלאומיות ושדרוג הנמלים הקיימים יהפכו את מדינת ישראל למרכז סחר ימי בינלאומי בין מזרח למערב".  

תגיות

39 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

37.
איך באמת יירד יוקר המחייה??
יש משהו שלא הבנתי ואולי מישהו יכול להסביר. 1.בניית הנמלים החדשים ממומנת ע"י המדינה על פי הכתבה ולפי הפירסומים עלות בניית כל נמל בין 3-4 מיליארד שקל האחד בחיפה והשני באשדוד. 2.המפעילים יממנו את כל העלות לאחר הקמת הרציפים והכסף יוחזר להם ע"י רווחים מהעבודה השוטפת. סה"כ מימון של 8 מיליארד שקל נכון להיום ומין הסתם החזר השקעה של המפעילים שלא יעבדו בחינם . שידרוג הנמלים הקיים שיסתכם בעוד כמה מיליארדים אז איך ייחסך כסף ואיך "יוקר המחייה" יירד ?? הרגשה אישית שלי שהסכומים עוד יילכו ויגדלו מבחינת עלות בנייה והורדת יוקר המחייה זהו סתם ספין תקשורתי להצדקת בניית הפרוייקטים המיותרים האלו, והלוואי ואני טועה.
שאלת תם , דרום  |  06.12.15
לכל התגובות