אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הפקידים תומכים במיזם של אובר, השרים נגד צילום: יוסי זליגר

הפקידים תומכים במיזם של אובר, השרים נגד

בעלי המוניות מפעילים לחצים כבדים על שרי האוצר והתחבורה שלא לאשר לאובר את שירות אובר X, המאפשר לבעלי רכב פרטי להסיע נוסעים בתשלום. זאת על אף שפקידי המשרדים מסכימים לאשרו

07.12.2015, 07:01 | רוני זינגר ועמרי מילמן
שר התחבורה ישראל כץ ושר האוצר משה כחלון לא מאשרים לאפליקציית הזמנת הנסיעות אובר להפעיל בישראל את שירות אובר X, שמאפשר לבעלי רכבים פרטיים להסיע נוסעים בתשלום בגלל לחצים שמפעילים בעלי המוניות. כך טוענים גורמים בענף. זאת אף שהפקידות המקצועית בשני המשרדים דווקא תומכת בהפעלת המיזם. "אנחנו לא צריכים לוביסטים", אמר ל"כלכליסט" יו"ר איגוד המוניות יהודה בראור, "יש לנו אנשים בכל המפלגות, ואנחנו עושים את הפעילות הפוליטית שלנו בעצמנו".

קראו עוד בכלכליסט

אובר כבר מפעילה בישראל שירות הזמנת מוניות, אולם ההתרחבות לשירותי הסעה בתשלום על ידי אנשים פרטיים אסורה כיום על פי חוק. החברה אף שכרה שכרה משרד לובינג שיקדם את ענייניה מול המשרדים הממשלתיים.

עד כה לא השיגה אובר את האישורים בשל שורה של דרישות שהוצבו לה משרדי התחבורה והאוצר, בעיקר סביב הסדרת התשלום, ההיבט הביטוחי ותשלומי המסים. בחודשים האחרונים הציגה אובר פתרונות המקובלים על פקידי רשות המסים ומשרדי האוצר והתחבורה. ובכל זאת, שר התחבורה ישראל כץ הביע התנגדות פומבית לעניין כדי "לא לאפשר פגיעה בענף המוניות". שר האוצר משה כחלון היה פחות נחרץ ממנו, אך בשיחות סגורות גם הוא התנגד למהלך.

אם יאושר שירות אובר X, החברה תוכל להגדיל באופן משמעותי את התחרות בשוק המוניות, ותקטין את שווי הנכס של בעלי המוניות. מנגד המהלך גם תאפשר לאנשים פרטיים להגדיל את הכנסותיהם דרך הסעת נוסעים - בדיוק כפי ש־Airbnb מאפשר לבעלי ושוכרי דירות לעשות זאת היום. המהלך יכול לתרום גם להורדת מחירים בענף.

יו”ר איגוד המוניות: "יש לנו הרבה אנשים בכל המפלגות"

באחרונה ביקשה פעמיים חברת הכנסת מרב בן ארי מכולנו לקדם דיונים בכנסת בנושא, אך נבלמה בידי ראש מפלגתה. "זה לא סוד שמופעלים גם על כחלון לחצים, והם מובנים כי מדובר בפרנסה של אנשים שמבקשים פתרון", היא אומרת. "ממה שאני יודעת הדרג המקצועי במשרדים לא מתנגד לאובר X, ואני בהחלט חושבת שיש פה שיקולים אחרים. על שר התחבורה וגם על שר האוצר מופעלים אותם לחצים פוליטיים שהביאו לדחיית הדיונים. יש למצוא לנהגי המוניות פתרונות אחרים, אולי בצורה של פיצוי".

מימין: שר התחבורה ישראל כץ והאפליקציה של אובר. “לא נאפשר פגיעה בענף”, צילום: עומר מסינגר, יוסי זליגר מימין: שר התחבורה ישראל כץ והאפליקציה של אובר. “לא נאפשר פגיעה בענף” | צילום: עומר מסינגר, יוסי זליגר מימין: שר התחבורה ישראל כץ והאפליקציה של אובר. “לא נאפשר פגיעה בענף”, צילום: עומר מסינגר, יוסי זליגר

בראור מזוהה פוליטית דווקא עם המחנה הציוני, אך לדבריו, יש לנו הרבה אנשים גם בליכוד, גם בכולנו וגם ביתר המפלגות".

ח”כ מרב בן ארי (כולנו): "מופעלים לחצים פוליטיים מאותם כיוונים על שר התחבורה ושר האוצר שהביאו לדחיית הדיונים בנושא. יש למצוא פתרונות לנהגי המוניות", צילום: אלכס קולומויסקי ח”כ מרב בן ארי (כולנו): "מופעלים לחצים פוליטיים מאותם כיוונים על שר התחבורה ושר האוצר שהביאו לדחיית הדיונים בנושא. יש למצוא פתרונות לנהגי המוניות" | צילום: אלכס קולומויסקי ח”כ מרב בן ארי (כולנו): "מופעלים לחצים פוליטיים מאותם כיוונים על שר התחבורה ושר האוצר שהביאו לדחיית הדיונים בנושא. יש למצוא פתרונות לנהגי המוניות", צילום: אלכס קולומויסקי

כץ: "הניסיון לקשור בין המדיניות לפוליטיקה מגוחך"

ממשרד התחבורה נמסרי: "מדובר בקשקוש חסר שחר. מדיניות משרד התחבורה בנושא המוניות ברורה ואינה מושפעת משום גורם, עיתוי או נסיבות.

כל ניסיון לקשור בין המדיניות לפוליטיקה הוא נלעג ומגוחך. אין שום הפרדה בין הדרג המקצועי למדיני במשרד בשבע השנים האחרונות, כאשר מתבצעות רפורמות ומהפכות בכל המדינה. העקרונות לגבי ענף המוניות הם ברורים, והשר חזר עליהן באינספור הזדמנויות בחודשים האחרונים".

מלשכת שר האוצר נמסר: "שר האוצר בעד תחרות בכל תחום. עם זאת, נהגי המוניות הם בעלי עסקים קטנים ויש לשמור עליהם ועל פרנסתם".

מאובר נמסר: "תחבורה שיתופית מחייבת שרים שיעדיפו את טובת הציבור בישראל על פני קומץ בעלי אינטרס. השר כץ הוכיח שוב ושוב את יכולתו לקדם מהפיכות לטובת אזרחי ישראל ואנו מקווים שכך יפעל גם במקרה זה".

תגיות

31 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

31.
ביטוח? רישוי? לא צריך?
נהג מונית נתון לפיקוח, נהג של אובר לא. נהג מונית שיסיע ללא טסט, או ברכב ישן מידי יורד מהכביש-יש משהו דומה לאובר? נהג מונית משלם הון על ביטוח-נהג פרטי לא מכוסה להסעה בתשלום-כלומר אין כיסוי בכלל. להעמיד עסק שנתון לרגולציה יקרה מאוד מול אדם פרטי זה לא תחרות הוגנת-בדיוק כמו להשוות מחיר למוצר מוברח במכס למוצר שנמכר ע"י יבואן רשמי עם אחריות ומיסים. אובר ישלמו ביטוח מתאים והרגולציה לנהגי המוניות תרד? אז אפשר אולי לאפשר-אבל כנראה שאז זה לא ישתלם. אני יודע מה חשבתם, לקחת את רכב הליסינג ולעשות עוד כמה גרושים מהצד-זה, ממש ממש לא יתממש.
אבי  |  24.12.15
30.
מעניין מה יקרה כאשר נהג אובר יעשה תאונה כאשר הוא מסיע לקוח?
מי יכסה את תביעה של הנוסע או טיפולים רפואיים אם יצטרך? חברת הביטוח בטוח שלא כיוון שהפוליסה איננה של מונית. אז אולי יזכרו אנשים שלא כל הנוצץ באמת זהב. או מה יקרה עם נהג האובר הוא פושע או עבריין מין המסיעה אישה או נער. אולי כאשר תקרה התקלה הזו מישהו יזכר שיש בעיה. אפרופו היכן שאובר פועלת כבר בעיות מעין אלו כבר צצו ואנשים ניכוו. כך שלא הייתי סומך על אובר שתעשה בדיקה מקיפה לנהגיה.
ישראלי בחו"ל  |  17.12.15
29.
הבעיה היא בכלל המדינה שהכתיבה רישייון כמנגנון פנסיוני לנהגים
הנהגים שקנו את הרשיון חשבו שבבו היום הם ישכירו את המונית ויצאו לפנסיה. המדינה עשתה הרבה כסף מהעניין. צריך לפתוח את השוק לכל דורש, אך לפני זה לטפל בבעלי הרישיונות ולסדר להם מנגנון פנסיוני חלופי. למשל על ידי שהמדינה תקנה בחזרה את הרשיון, אך הכסף יסגר בתוכנית פנסיונית. עד לפתרון, כדאי לאפשר השתתפות מוגבלת בתשלום עלויות נסיעה. למשל עד 50 אגורות לק"מ, כך שכדאי יהיה לשתף בנסיעה, אך לא יהיה זה הסעה בתשלום.
דן , מרכז  |  12.12.15
לכל התגובות