אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בניגוד להצהרות כחלון: האוצר הפחית את מספר הדירות להשכרה כדי לממן פינוי בסיסי צה"ל צילום: דוברות האוצר

בניגוד להצהרות כחלון: האוצר הפחית את מספר הדירות להשכרה כדי לממן פינוי בסיסי צה"ל

המדינה הודתה בפני בג"ץ כי צמצמה את שיעור הדירות להשכרה בפרויקטים לקידום מתחמים מועדפים בצריפין ובחיפה, וזאת כדי להגדיל את הרווחיות ולממן בכך את פינוי הבסיסים הנמצאים שם. לפי העותרים, מדובר בתופעה החוזרת בפרויקטים רבים נוספים

20.12.2015, 06:57 | אמיתי גזית

בחודשים האחרונים הצהיר שר האוצר משה כחלון שוב ושוב כי הפסיק את הספסור בקרקעות מדינה. אולם תגובת המדינה לבג"ץ שהוגש נגדה מלמדת כי האוצר ממשיך להעדיף למקסם את רווחי המדינה במכרזים לחכירת קרקע, על פני יצירת שוק דיור להשכרה ארוכת טווח.

קראו עוד בכלכליסט

 המדינה הודתה בפני בג"ץ כי צמצמה כמעט לאפס את מספר הדירות המיועדות להשכרה בתוכניות הבנייה במתחמים שיתפנו לאחר פינוי בסיסי צה"ל בצריפין ובבת גלים בחיפה, כדי שתוכל להרוויח יותר משיווק הקרקעות. זאת אף שהבנייה באזורים אלו נעשית דרך הוועדה לקידום מתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל), שבהם קיימת חובה לייעד 30% מהדירות בכל מכרז מועדף להשכרה, מחציתן במחיר מופחת.

מחנה צריפין, צילום: יריב כץ מחנה צריפין | צילום: יריב כץ מחנה צריפין, צילום: יריב כץ

ההצהרה עלתה כתגובה לעתירה שהגישו בספטמבר האגודה לזכויות האזרח ועמותת במקום בדרישה לבטל את העברת תכנון המתחמים לותמ"ל. בתוכנית במתחם בת גלים, שבו ממוקם כעת בה"ד חיל הים, העבירה המדינה לותמ"ל תוכנית לבניית 1,000 דירות שאף אחת מהן אינה מיועדת להשכרה. במתחמים בצריפין מתוכננות 7,200 דירות שרק 10% מהן מיועדות להשכרה.

על פי החוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים, הותמ"ל מאפשרת לפרויקטים שמאושרים דרכה לדלג על מסלול התכנון הרגיל, שעלול להימשך שנים. בתמורה נקבע יעד קבוע של דירות מוזלות להשכרה. החוק מאפשר לשנות את שיעור הדירות להשכרה כשקיימת סכנה ליישום הפרויקט מטעמי רווחיות.

בתשובתה לעתירה, הסבירה המדינה כי היא מתכוונת להשתמש ברווחים אלו כדי לממן את העברת בסיסי צה"ל, העברה הנדרשת כדי שניתן יהיה לבנות במקום. לפי ההצהרה: "החלטת הקבינט להפחית את יחידות הדיור להשכרה לטווח ארוך נבעה מהעלויות העצומות הכרוכות בהעתקת הבסיסים, ומהצורך לממן עלויות אלה באמצעות תקבולים שישולמו על המקרקעין".

עוד מתכוונת המדינה להשתמש ברווחי הפרויקט בחיפה כדי לממן את פרויקט שיקוע הרכבת בעיר. עיריית חיפה, האוצר ורשות מקרקעי ישראל סיכמו כי 800 מיליון שקל יוקצו לפרויקט (שעלותו מוערכת ב־1.3 מיליארד שקל) לשיווק קרקעות בתשעה מתחמים בחיפה, אחד מהם בבת גלים. עם זאת, החוזה הסופי בנושא זה אינו נחתם.

התוכנית לבנייה בבת גלים נמצאת בשלבים ראשונים ועוד לא התקיימו דיונים בעניינה בותמ"ל. כמו כן, פרטי התוכנית לפינוי הבסיס עמומים, והמדינה עדיין אינה יודעה מהן העלויות. בצריפין המצב שונה, התוכנית בשלבים מתקדמים וכך גם תוכנית הפינוי של הבסיס. על פי תשובת המדינה יעמדו ההכנסות משיווק המתחמים בצריפין על כמיליארד שקל.

לדברי עו"ד גיל גן־מור מהאגודה לזכויות האזרח, "במקרה של צריפין ובת גלים אין כל נתון שהפרויקט לא יהיה כדאי לבנייה אם יכללו בו דיור להשכרה. המדינה מודה שהסיבה היחידה היא הרצון שלה למקסם רווחיה מהקרקע כדי לממן את העברת הבסיסים. אנו סבורים כי מדובר בהפרה ברורה של החוק וסיכול המטרה החברתית שלו".

לטענת האגודה לזכויות האזרח, המקרים של צריפין ובת גלים הם רק דוגמה לתופעה רחבה מזו. למרות ההצהרות של כחלון על כך שהמדינה מעוניינת בפתרון משבר הדיור ולא במקסום רווחיה מקרקעות, מאז מונה לשר האוצר צומצמה כמות הדירות המיועדות להשכרה ברוב המתחמים שהועברו לותמ"ל.

בתקופת כהונתה של הממשלה הנוכחית הוכרזו 21 מתחמים ביישובים שבהם יש חובת ייעוד להשכרה, אך ב־15 מתוכם הפחיתו את שיעור הדירות להשכרה — רק בשישה מהם שיעור של 30% דירות להשכרה. בכל המתחמים שהכריזה עליהם הממשלה הנוכחית היו אמורות להיות 15,470 יח"ד להשכרה, אך הממשלה הותירה רק 7,094 יח"ד להשכרה — פחות ממחצית. 13% בלבד מיחידות הדיור בתוכניות שהועברו לותמ"ל מיועדות להשכרה. לדברי האגודה לזכויות האזרח, הנתונים האלה מלמדים על "אי־מימוש החוק בהיקפים משמעותיים והם אינם מקרים חריגים".

מהאוצר נמסר: "כשהממשלה מתבקשת לאשר את היקף יחידות הדיור להשכרה שיהיו בפרויקט, היא מביאה בחשבון את ההוצאות ההכרחיות לצורך יישומו, ולאור זאת מבצעת את מבחן הישימות הכלכלית וקובעת את שיעור יחידות הדיור להשכרה בפרויקט".

תגיות

10 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

10.
המדינה ממשיכה לנסות לחפש פתרונות לבעיית הדיור
לדעתי, המדינה טועה במדיניות הדיור שלה, לאורך כל הדרך, ולפחות בשש השנים האחרונות, שאני מתעניין ומעורב בנושא. שוק הדיור היום הוא "שוק של מוכרים" כאשר חסרות כ- 140,000 דירות לייצב את שוק הדיור החופשי. כל התוכניות מדברות על הצפת השוק בקרקעות, הורדת מחיר הקרקעות כדי להקטין את עלות הדירות, ולהביא עוד 20,000 פועלי בניין סינים. מ"מחיר למשתכן" ייהנו רק אלה שיש להם, או להוריהם , הון עצמי שיאפשר להם להיכנס להגרלה על הזכות לקבל את הפרס כבר בשנה הראשונה. במקרה יש מצב במדינה ש- 137,000 בתי אב מחזיקים תעודת זכאות לדיור ציבורי, שלמדינה אין דירות להושיב אותם בהן. המדינה נותנת לכל זכאי הנ''ל השתתפות בשכר דירה, עד 95% מחוזה השכירות, בין 800 ל- 3,000 ש''ח לחודש, שישכור דירה בשוק החופשי. המדינה משקיעה בכך 2 מיליארד ש''ח בשנה. זו שפיכת דלק על השוק הבוער!!! המדינה יכולה לסלק משוק הדיור החופשי את הביקוש ל- 137,000 דירות של הזכאים לדיור ציבורי, שיקבלו קורת גג של המדינה בשכר דירה שמתחשב במצב הסוציאלי שלהם. השוק החופשי ייהפך לשוק של שוכרים ושל קונים, ולא יהיה צורך בכל החוקים והתקנות שבדרך, ותעלם הפסיכוזה של "הכה את המשקיעים בדירות (החזירים) ותציל את המולדת". תוכנית הדגל של השר משה כחלון - "מחיר למשתכן" היא מצוינת, אלא שצריך לפשט אותה, בלי קומבינות, בלי הטבות ברכישת קרקע והטבות באחוזי בנייה ובלי פגיעה בתקציב המדינה. המשתכן יהיה אחד - מדינת ישראל. המדינה תיתן לקבלנים קרקע במחיר אפס, שיבנו עליה, עבור המדינה, 137,000 דירות במחיר מוסכם של 4,000 ש"ח למ"ר. יהיו אלה דירות עבור הזכאים לדיור ציבורי, שאין למדינה דירות עבורם. שכר הדירה בשוק הדירות החופשי ירד. כשהתשואות יגיעו לרצפה - המשקיעים האמיתיים, אלה שמחפשים תשואות, ייצאו בעצמם מהשקעתם. שוק הדיור יהיה "שוק של שוכרים", שיקבעו את כללי המשחק; בהמשך - תצומצם קנייה של דירות להשקעה, והיצע הדירות ירדוף אחרי רוכשי דירות לשם מגורים בהן. זו התוכנית המשתלמת ביותר כי היא לא עולה למשלמי המסים אגורה אחת, מעבר לתקציב השנתי לדיור ציבורי. אין בה הטבות לאנ"ש ואין קומבינות של קבלנים ורוכשי דירות "על שם" וניצול זכויות "על שם" ועוד כל מיני תרגילים. בדיור הציבורי יש כללים ברורים ביותר, שעומדים בניסיון כבר עשרות שנים. ויש גם חישוב כלכלי פשוט ביותר: המדינה משלמת כשני מיליארד ש"ח לשנה ל- 137,000 זכאים לדיור ציבורי שאין למדינה דיור מתאים עבורם. לשכן משפחה "תקנית" = זוג + 3 , זקוקים ל- 4 חדרים בדירה של 100 מ''ר. לפי חשבוני, מדובר בעלות בנייה של 400,000 ש"ח. הממשלה, כבעלת הדירה, תשכיר את הדירה לזכאי לדיור ציבורי במחיר השוק - 3,160 ש''ח לחודש, מזה הזכאי לדיור ציבורי משלם מכיסו 160 ש''ח, ו- 3,000 ש''ח בא מתקציב המדינה (מקסימום 95% מהסכום בחוזה השכירות, לפי החוק). תקבול שכ"ד של 37,920 ש''ח לשנה על השקעה של 400,000 ש''ח זו תשואה של % 9.5 לשנה. מחיר הקרקע הוא אפס עבור המדינה, כי זו לא פיסת הקרקע האחרונה; יש למדינה עוד מיליוני דונמים שאינם נושאים תשואה. להיפך - עוד צריך להשגיח עליהם. מכיוון שהקבלנים המקומיים אינם מסוגלים ליצר יותר מ- 40,000 יח"ד בשנה, ועוד דורשים לייבא 20,000 פועלים מסין, בעלות של 20,000 ש"ח לעובד לחודש, המדינה תקבל את ההצעה הסינית למדינה: לבנות מתחמים של 30,000 יח"ד בעלות של 400,000 ש"ח ליח"ד בגודל 120 מ"ר. זמן ביצוע למתחם - עד שנה. כמות המתחמים לשנה - ככל שיידרש. הסינים מציעים % 85 מימון לעשר שנים. סביר שהסינים יסכימו לבנות דירות בגדלים שונים, ליצור פתרונות לאוכלוסיות מגוונות של זכאים לדיור ציבורי. התשואה במקרה זה היא גם כן % 9.5 = 37,920 ש"ח על השקעה של 400,000 ש"ח. עסקה עוד יותר טובה, כי הדירות מרווחות יותר! לוח הזמנים האפשרי הוא קצרצר, לפי חוק הותמ"לים והסכמי הגג. במתחם הסיני הראשון שיסתיים יאכלסו את אלפי המקרים הדחופים ביותר שממתינים לדירה ואת דיירי הדיור הציבורי שבתיהם ייהרסו וייבנו במקומם שיכונים חדשים . למען הסר ספק: הדיירים שיפונו יקבלו דירה בהתאם לזכאותם ולא שידרוג של הדירה שעזבו!!! כשהעם יראה שיש תוצאות לפעולות הממשלה - גדל היצע הדירות, ועוד יגדל ויגדל - יחזור אמון הציבור בכוחות שוק הדיור, השוק יירגע ובהמשך יהיה "שוק של קונים", בלי זכר לבועה. לא תהיה בעיה של דור המשך בדיור הציבורי: לא יהיה "דייר ממשיך"! אם "בן של " יהיה זכאי לדיור ציבורי - הוא יקבל אותו בזכות עצמו.
יאיר שפי , תל אביב  |  21.12.15
9.
המדינה לא בונה דירות להשכרה ורודפת את המשקיעים בדירות להשכרה
בשנתיים האחרונות אלפי זוגות צעירים רכשו דירה בפריפריה, בתקווה ששכר הדירה יממן להם חלק משכר הדירה באזור המגורים והתעסוקה במחוז ת"א ... הואיל והמדינה לא בונה דירות להשכרה ... והואיל והמדינה לא הצליחה לשכנע את המוסדיים להשקיע את כספי הפנסיה שלנו בבניית דירות להשכרה בגלל תשואה נמוכה של פחות מ-3% לעומת תשואה של כ- 8% בעולם ... והואיל והמדינה הבריחה את המשקיעים הפרטיים להשקיע בדירות להשכרה בברלין או בארה"ב ... והואיל והביקוש לדירות להשכרה במחוז ת"א יוכפל ב- 5 השנים הקרובות ... סביר להניח שמחירי שכר הדירה במחוז ת"א יוכפלו בשנים הקרובות ...
טימטום בהתגלמותו  |  21.12.15
לכל התגובות