אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שפל ביבוא האישי של מכוניות: צניחה של מעל 10% לעומת השנה שעברה צילום: יצרן

שפל ביבוא האישי של מכוניות: צניחה של מעל 10% לעומת השנה שעברה

בשנים האחרונות חלה ירידה של יותר מ־100% במספר כלי הרכב שיובאו לישראל ביבוא אישי. הסיבות לירידה: התמקצעות של רשות המסים בנושא ותחרות מצד יבואני הרכב הוותיקים

23.12.2015, 08:14 | תומר הדר

פחות מ־900 מכוניות ביבוא אישי יובאו לישראל ב־2015, כך מעריכים גורמים במשרד התחבורה לנוכח בקשות היבוא שהתקבלו השנה. בפועל מדובר בנתון הנמוך ביותר שהתקבל במשרד התחבורה זה שנים.

קראו עוד בכלכליסט

על פי תקנות משרד התחבורה, כל אזרח ישראלי יכול לייבא עד שתי מכוניות מדי שנה כיום. לשם כך הוא צריך לעמוד בכמה תקנות: הרכב חייב להיות חוקי, כלומר לענות על דרישות התקינה והתעבורה, ואסור שגילו של הרכב יעלה על שנתיים. כלומר, מדובר בשוק לא קטן של מכוניות משומשות וחדשות שממתין לצרכן הישראלי. אלא שכאמור 2015 מסתמנת כשנת שפל ליבוא האישי. לשם השוואה: ב־2014 יובאו ארצה 999 מכוניות ביבוא אישי, ב־2013 יובאו 1,252 מכוניות, ב־2012 יובאו 1,383 מכוניות וב־2011 יובאו לארץ 2,192 מכוניות ביבוא אישי.

פורד מוסטאנג. כבר לא משתלם לייבא, צילום: יצרן פורד מוסטאנג. כבר לא משתלם לייבא | צילום: יצרן פורד מוסטאנג. כבר לא משתלם לייבא, צילום: יצרן

שני גורמים עיקריים גרמו לשפל היבוא האישי של 2015: רשות המסים ויבואני הרכב הוותיקים. במישור שנוגע לרשות המסים, ב־2014–2015, , לאחר שפע של תלונות שהצטברו ברשות על אודות הנמכת חשבוניות וחשבונית מזויפות פתחה רשות המסים בסדרה של מבצעי אכיפה אגרסיביים נגד מייבאי מכוניות ביבוא אישי ב־2014 . לדברי גורמים ברשות המסים, ב־2014 הגיעה הרשות ל"שיא של התמקצעות בענף הרכב לסוגיו השונים", והוא יצר הרתעה בקרב לקוחות של כלי רכב ביבוא אישי.

נוסף על כך, התערבות מצד יבואני הרכב הוותיקים תרמה רבות למגמה: ב־2014 החלו יבואני רכב לשווק רכבי יבואן במחירים מוזלים. מדובר בכלי רכב ששימשו את היבואנים עצמם חודשים אחדים, ולאחר מכן הוצעו לקהל הרחב במחירים שהתחרו בכלי רכב ביבוא אישי.

נוסף על כך, מגמות בתעשיית הרכב העולמית מקשות על רכישת מכוניות בזול. כיום ארה"ב נחשבת לשוק הגדול ביותר שבו נרכשות מכוניות ביבוא אישי ליצוא לישראל, בין היתר בגלל מותגים פופולריים כמו ג'יפ, פורד מוסטאנג או טויוטה קאמרי. ואולם, מחירי המכוניות המשומשות ה"צעירות" נמצאים במגמת עלייה בזכות שיפור במצבן התחזוקתי וברצון הגופים המוכרים למקסם רווחים על מכוניות משומשות.

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

1.
חוקי באפריקה ...
אם המכוניות ביבוא אישי צריכים לעמוד בחוק כמו כל רכב אחר שנוסע בישראל, איך זה שמאפשרים למאכערים והקומבינטורים הסוחרים של היבוא האישי להביא מכוניות עם מערכות אזעקה שאסורות לפי חוק, בלי גלגלי ספייר שחייב לפי חוק, קמארו עם מראות שלא מתקפלות שחייב לפי החוק, רכבים עם אגזוזים לכיוון המדרכה שאסור לפי חוק, שלטים עם תדרים שאסורים לפי החוק, פנסי פול לד אמריקאים וקסנון אמריקאים שלא לפי החוק. במשרד התחבורה יש רק חוק אחד: שוחד וקומבינה. מי שיש לו קומבינה יכול הכל ואין חוק שיעצור אותו ובנאדם רגיל אף אחד שם לא רואה אותו ממטר. בשביל מה בכלל צריך את המשרד המיותר הזה.
דודו , דרום  |  23.12.15