אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כחלון מעכב נסיעת יוגב לארה"ב בעניין תעש צילום: אוראל כהן

בלעדי לכלכליסט

כחלון מעכב נסיעת יוגב לארה"ב בעניין תעש

יוגב אמור לנסוע כדי לשכנע את פלקסטרוניקס לחזור למכרז תעש. כרגע אלביט מערכות נותרה לבד במכרז והמחיר המינימלי יזנק ל־2 מיליארד שקל

08.02.2016, 06:50 | גולן חזני

הסערה בצמרת האוצר לא עוצרת. כעת מעכב שר האוצר משה כחלון את אישור נסיעתו של מנהל רשות החברות הממשלתיות אורי יוגב לקליפורניה בשל חוסר האמון השורר ביניהם - כך נודע ל"כלכליסט".

קראו עוד בכלכליסט

יוגב אמור לצאת הלילה ללוס אנג'לס לפגישה עם מנכ"ל חברת פלקסטרוניקס, במטרה לשכנע אותו לחזור למכרז על רכישת תעש. פלקסטרוניקס, שנסחרת בנאסד"ק לפי שווי של כ־30 מיליארד דולר, היתה החברה הרביעית שפרשה מהמכרז למכירת החברה הממשלתית, אחרי שבשלבים הסופיים פרשו גם סמי קצב ומאיר שמיר, קרן פימי והמיליארדר היהודי־אמריקאי איירה רנרט. כך נותרה המדינה מול מתמודדת אחת בלבד - אלביט מערכות.

כמו כן נודע ל"כלכליסט" כי אם פלקסטרוניקס או מתחרות אחרות לא ישוכנעו לחזור למכרז ואלביט תישאר כמתמודדת יחידה, תעלה רשות החברות את מחיר המינימום בעסקת תעש ל־2 מיליארד שקל או יותר - מחיר כפול מזה שנקבע במכרז הנוכחי. ההחלטה התגבשה ברשות החברות בימים האחרונים.

באב"ד יטפל

כחלון הטיל את הטיפול בנסיעתו של יוגב על מנכ"ל משרדו שי באב"ד, בהחלטה שגורמים באוצר הגדירו כחריגה לאור העובדה שיוגב קבע עם מנכ"ל פלקסטרוניקס מייק מקנמארה פגישה בארבע עיניים בנושא כה רגיש. באב"ד פנה ליוגב והציב בפניו שתי אלטרנטיבות כתנאי לאישור הנסיעה: האחת, שיצטרפו אליו אחד או יותר מהגורמים הבאים - באב"ד עצמו, החשבת הכללית מיכל עבאדי־בויאנג'ו או היועץ המשפטי של האוצר יואל בריס. השנייה, והמועדפת מבחינת באב"ד, היא לקיים את הפגישה בשיחת ועידה בווידיאו מול מקנאמרה, שבה ישתתפו כל הגורמים הנ"ל, וכך ייחסכו גם הוצאות הנסיעה.

הבנקאים המטפלים בעסקה טענו כי מדובר באפשרות נוחה פחות שעלולה לפגוע בכבודו של מנכ"ל פלקסטרוניקס ולהוזיל את המעמד.

באוצר הבהירו כי הניסיון להחזיר את פלקסטרוניקס לתהליך הוא מהלך נכון, אבל לאור רגישות המכרז ובהתחשב בעובדה שמבקר המדינה בוחן את התהליך, יש לפעול 'לפי הספר' ולוודא שהכל נעשה כיאות, בעיקר לנוכח חוסר האמון השורר בין כחלון ובאב"ד לבין יוגב.

שי באב"ד, מנכ"ל משרד האוצר, צילום: בלומברג שי באב"ד, מנכ"ל משרד האוצר | צילום: בלומברג שי באב"ד, מנכ"ל משרד האוצר, צילום: בלומברג

מכרז תעש יצא לדרך לפני כחצי שנה ונוהל בידי רשות החברות בראשות יוגב וסגנו מאיר שמרה. 12 חברות ניגשו לחדרי המידע ומתוכן חמש העפילו לשלב ההצעות המחייבות, אבל אז החלו להישמע טענות מצד מתמודדים ובראשם סמי קצב ומאיר שמיר (אך גם אחרים), שלפיהן תנאי המכרז מתאימים רק למתמודדת אחת - אלביט מערכות.

אלביט, שבשליטת מיקי פדרמן, לא הסתירה את רצונה העז לרכוש את תעש לאור העובדה שחלקים מהותיים מהחברה יכולים להוות פעילות משלימה לזו של אלביט. עם זאת, על אלביט לעבור אישורים של הממונה על הגבלים עסקיים, שעדיין

לא ברור אם יינתנו בהתחשב בנתח המשמעותי שתתפוס החברה הממוזגת במכירות למשרד הביטחון.

המחיר יוכפל

תנאי המינימום המקוריים שפורסמו בשלב ההצעות המחייבות דיברו על 580 מיליון שקל שיוזרמו לקופת החברה וישמשו כפיצויים לעובדים שפורשים בעשר השנים הקרובות, 300 מיליון שקל לקופת תעש הישנה למימון טיהור הקרקע ברמת השרון שעליה שוכן המפעל כיום, ו־200 מיליון שקל חובות לבנקים, מחציתם לבנק לאומי. הרוכשת מחויבת להעביר את המפעל לנגב עד 2022.

ברגע שנותרה מתמודדת אחת בלבד מדובר במשחק אחר לגמרי שהרגישות כלפיו גדולה בהרבה, וזו הסיבה שרשות החברות מתכוונת להעלות את מחיר המינימום במו"מ שיפתח בשבוע הבא מול אלביט ל־2–2.2 מיליארד שקל.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות