אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אחת המפסידות במכרז הקרונות: "לזוכה חוברו מבחנים נסתרים" צילום: מיקי אלון

אחת המפסידות במכרז הקרונות: "לזוכה חוברו מבחנים נסתרים"

אלסטום הצרפתית עתרה לבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד זכיית CNR מסין במכרז של הרכבת הקלה וחשפה סדרת טענות: ממבחני משנה שלא פורסמו במכרז, דרך ציונים שניתנו לחברה הזוכה אחרי שינוי הקריטריונים, ועד פרוטוקולים חסרים. נת"ע: "נגיב בבית המשפט"

14.03.2016, 23:36 | ליאור גוטמן

מכרז הקרונות של הרכבת הקלה בתל אביב עלול לרשום נקודת עצירה סופית בין כותלי בית המשפט בימים הקרובים: אתמול הגישה חברת אלסטום עתירה לבית המשפט המחוזי בתל אביב בדרישה לבטל את זכיית CNR הסינית במכרז לאספקת קרונות לקו הרכבת הראשון (הקו האדום: מפ"ת, תל אביב ועד בת ים) שאמור לפעול כבר בתחילת העשור הבא.

קראו עוד בכלכליסט

המכרז לרכישת הקרונות פורסם ב־2012 ועבר שינויים והתאמות לאורך השנים, ובהם הנמכה ניכרת של תנאי הסף ודילול משקלו של מרכיב האיכות בניקוד הסופי - 30%, לעומת 70% למרכיב המחיר. CNR הסינית, הנמצאת בבעלות ממשלת סין, הוכרזה הזוכה בנובמבר 2015 ודחקה ארבע חברות אירופיות בעלות מוניטין ויכולת מוכחת בהקמת מערכות מסוג זה.

עיון בכתב התביעה חושף עוד טפח מהשתלשלות העניינים של המכרז. לפי אלסטום, בזמן המכרז נקבעו "מבחני משנה נסתרים" להערכת ההצעות שהוגשו, אולם לטענתה הם לא פורסמוז". מהם מבחני המשנה? מדובר למשל ב"איכות המציע", ב"ניסיון אנשי הצוות המוצעים" או ב"איתנות פיננסית", רובם ככולם הוסתרו לכאורה מהמשתתפים.

מיכל עבאדי בויאנג מיכל עבאדי בויאנג'ו, החשבת הכללית במשרד האוצר | צילום: עמית שאבי מיכל עבאדי בויאנג

עוד נטען כי הציון שניתן ל־CNR אינו תואם את הדרישות, וגם אם מנטרלים את כל הטענות מגיעים לציון של 75.8, בשעה שהרף המינימלי לעבור את המכרז היה ציון 80. אם כן, איך שיפרו הסינים את מעמדם? לפי התביעה, הציון שופר בדיעבד. טענה נוספת שאלסטום מעלה היא כי ההצעה הזוכה היא "תכסיסנית", ומאחר שהיא לא עמדה בתנאים מראש, היא כללה פרשנות שונה לדרישות המכרז עד רמה של סטייה מהתקן האירופי. אלסטום מציינת עוד כי בתחילת השנה פנתה לנתע כדי לקבל את כל המסמכים והפרוטוקולים שהובילו לזכיית הסינים, אולם לתדהמתה גילתה כי אלו לא קיימים . כתב התביעה כולל בתוכו את חשיפת "כלכליסט" על קיומו כאמור של דו"ח סודי שהוזמן ונגנז על ידי משרד האוצר והתחבורה, שמצביע לכאורה על סדרת כשלים בניהול המכרז. החשבת הכללית באוצר מיכל עבאדי־בויאנג'ו היא שהזמינה את הדו"ח.

אם יחליט בית המשפט לקבל את העתירה, תצטרך נתע לצאת במכרז חדש, מהלך שעלול לדחות את מועד הפתיחה של הקו הראשון, שאמור לפעול בדצמבר 2021. את אלסטום מייצגים עוה"ד ישראל לשם, גיורא אונגר ומיטל ויצמן ממשרד מיתר ליקוורניק גבע לשם טל.

מפעילת הרכבת הקלה בת"א, חברת נת"ע, בתגובה: "כפי שלא ניהלנו את הליכי עתירתה הקודמת של חברת אלסטום מעל דפי העיתון , עתירה שכאמור נדחתה ע"י בית המשפט , כך ננהג גם הפעם ונגיב על טענותיה בבית המשפט כמקובל".

 

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות