אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הראשונים לזהות: הסטארט-אפ הישראלי שחזה את התפנית של ברני סנדרס

הראשונים לזהות: הסטארט-אפ הישראלי שחזה את התפנית של ברני סנדרס

הסקרים שמשלבת Apester הישראלית באתרי ענקיות המדיה הבינלאומיות אפשרו לה לחזות בהצלחה את תוצאות בחירות סופר טיוזדיי בארה"ב. אתמול היא השלימה גיוס נוסף של 12 מיליון דולר

20.04.2016, 12:20 | אסף גלעד

חברות הסקרים, בכלל זה נילסן וגרטנר, חזו לפני חודש שהילארי קלינטון תנצח בבחירות המקדימות למפלגה הדמוקרטית במדינת מישיגן. אבל חברה אחת לא נפלה במסגרת מה שכונה אז בתקשורת האמריקאית "המחדל הגדול" של מישיגן: אייפסטר (Apester) הישראלית היתה היחידה שחזתה את ניצחונו של יריבה של קלינטון, ברני סנדרס. למעשה, אייפסטר היתה הקרובה ביותר לחזות את התוצאות של הסופר טיוזדיי השני בחשיבותו בארה"ב: היא צפתה שסנדרס ינצח במיזורי (וטעתה, הוא הפסיד בפער זעום), יפסיד בפער קטן במדינת אילינוי ויפסיד בצפון קרוליינה ובאוהיו, ויובס לחלוטין בפלורידה.

קראו עוד בכלכליסט

אייפסטר אינה חברת סקרים, היא בסך הכל סטארט־אפ ישראלי צעיר שמשבץ סקרים ושאלונים באתרי חדשות. רכיב הסקרים של החברה משולב באתרי ענקיות מדיה כמו AOL, החברה־הבת האפינגטון פוסט וכלי תקשורת נוספים כמו "טיים", "הוול סטריט ג'ורנל", בי.בי.סי, "הטלגרף" ו"אינדפנדנט". בשונה מחברות אחרות בזירה התחרותית שבה היא פועלת, דוגמת פלייבאז של שאול אולמרט, אייפסטר משולבת בכתבות החדשותיות המרכזיות ביותר באותם האתרים, ומצליחה לשלהב את קהל הקוראים באמצעות שיח ער סביב הסקרים שלה.

מנכ"ל ומייסד Apester מוטי כהן (ראשון משמאל) וסמנכ"ל התפעול והמייסד דניאל צדוק (רביעי מימין) עם עובדי החברה. "אתרי החדשות הם מספרי הסיפורים העיקריים בעולם" מנכ"ל ומייסד Apester מוטי כהן (ראשון משמאל) וסמנכ"ל התפעול והמייסד דניאל צדוק (רביעי מימין) עם עובדי החברה. "אתרי החדשות הם מספרי הסיפורים העיקריים בעולם" מנכ"ל ומייסד Apester מוטי כהן (ראשון משמאל) וסמנכ"ל התפעול והמייסד דניאל צדוק (רביעי מימין) עם עובדי החברה. "אתרי החדשות הם מספרי הסיפורים העיקריים בעולם"

בסקר שחזה את ניצחונו של סנדרס במישיגן ושולב בכתבה ב־AOL, השתתפו 80 אלף גולשים שהשיבו על השאלה "מי לדעתך יהיה המועמד הדמוקרטי לנשיאות", ולא נשאלו לאיזה מועמד יצביעו או מי המועמד שהיו רוצים שינצח. "לא עשינו את הסקר הזה במטרה לחזות את תוצאות הבחירות", אומר ל"כלכליסט" מנכ"ל אייפסטר מוטי כהן בשיחת טלפון מניו יורק.

"הסקר שובץ שם על ידי עורכי האתר במטרה להגביר את האינטראקציה של הקוראים עם הכתבה שהם קוראים", הוא מסביר. "לא עודדנו אנשים להשתתף בסקר, לא כיוונו לאוכלוסיות כאלה ואחרות, לא שאלנו את העונים לשאלון מאיזו מדינה הם הגיעו או מהי דתם. זו היתה רק שאלה אחת ללא יומרה מדעית או פוליטית".

"לקחנו את הדאטה שהצטבר וחילקנו אותו לאזורים" (בתמונה), מסביר מנכ"ל Apester. התוצאה היתה חיזוי נקודת המפנה שממנה והלאה צבר סנדרס עוצמה בקלפיות "לקחנו את הדאטה שהצטבר וחילקנו אותו לאזורים" (בתמונה), מסביר מנכ"ל Apester. התוצאה היתה חיזוי נקודת המפנה שממנה והלאה צבר סנדרס עוצמה בקלפיות "לקחנו את הדאטה שהצטבר וחילקנו אותו לאזורים" (בתמונה), מסביר מנכ"ל Apester. התוצאה היתה חיזוי נקודת המפנה שממנה והלאה צבר סנדרס עוצמה בקלפיות

את המידע העצום הזה אייפסטר מנתחת: "לקחנו את הדאטה שהצטבר בכמויות אדירות ומרמז על סנטימנט וחילקנו אותו לאזורים", אומר כהן. התוצאה היתה חיזוי נקודת המפנה שממנה והלאה סנדרס צבר עוצמה בקלפיות. בשלב זה אייפסטר לא מוכרת את המידע המנותח הזה, אך ראשיה לא פוסלים את האפשרות הזאת בעתיד. היעד הבא מבחינת כהן הוא לחזות את החלטת הבריטים בדבר עזיבת האיחוד האירופי: שאלון ששולב בכתבה באתר "הטלגרף" כבר זכה למענה של יותר מ־302 אלף איש.

שילוב הסקרים מעלה את זמן השהייה ב־25%

אתמול הודיעה אייפסטר על השלמת גיוס נוסף, שהביא את כלל הכסף שגייסה עד כה ל־17 מיליון דולר. הגיוס הנוכחי בגובה 12 מיליון דולר הובל בידי קרן בלאמברג של המשקיע היהודי־אמריקאי דיוויד בלאמברג, ולאחריו יצטרף לדירקטוריון החברה אלון ליפשיץ, השותף הישראלי בקרן. גיוס זה מצטרף לגיוס קודם שנערך ביולי אשתקד, ובו גייסה אייפסטר 5 מיליון דולר משורת משקיעים ובהם מייסד אמדוקס מוריס קאהן, שחזר להשקיע בסטארט־אפים באמצעות קרן Welborn; טל סימנטוב, לשעבר סמנכ"ל שיווק ב־AOL; גיורא גיג קפלן, ממייסדי Wix; וטל קרת, נשיא ענקית הנדל"ן הניו־יורקית סילברסטין ולשעבר מייסד אוברון. את הגיוס אז הובילה קרן מאנגרוב, מהמשקיעות הראשונות בוויקס ובווקמי הישראלית. 

מאז הגיוס הקודם לפני כמעט כשנה הכפילה אייפסטר את גודלה וכעת היא מעסיקה 50 איש. החברה טוענת כי מתחילת פעילותה היא רשמה יותר ממיליארד הקלקות מ־550

מיליון גולשים ייחודיים ביותר מאלף כלי תקשורת ממוסדים ועשרות אלפי בלוגים. הנתונים האלה מתגלמים ל־200 מיליון חשיפות ו־40 מיליון גולשים ייחודיים מדי חודש. לטענת החברה, 20% מקוראי הכתבות עונים על הסקרים המשולבים בהן, וכתוצאה מכך משך השהייה באתר גדל ב־25% ושיעור הצפייה בדפים נוספים גדל ב־15%.

בניגוד למתחרות אחרות ששימוש בשאלונים שלהן דורש חתימה על הסכמי מכירות, שירות השאלונים של אייפסטר חינמי וניתן להורדה, מה שהופך את השימוש בהם לנוח בהרבה עבור אתרי תוכן. את השאלות שמופיעות בשאלונים מנסחים העורכים בכלי התקשורת עצמם, שמחזיקים בידע רלבנטי יותר מהעובדים בחברת הטכנולוגיה.

השלב הבא: מעורבות קהל בזמן אמת

מבחינת כהן, השאלונים והסקרים הם רק ההתחלה: בעתיד, אייפסטר תהיה פלטפורמת תוכן שתאפשר לקהל להיות מעורב בזמן אמת בתכנים חדשותיים. תחום התוכן של אייפסטר מזכיר את פעילות פלייבאז, חברת המשחקונים והחידונים הישראלית שמיועדת לאתרי חדשות, שגייסה רק בסוף החודש שעבר 15 מיליון דולר בהובלת חיים סבן ודיסני. כהן אינו מתייחס לפלייבאז או למתחרות אחרות בשמן, אך אומר: "אנחנו לא ממוקדים במשחקים, אלא מתמקדים בהעברת תוכן חדשותי לכיוונים של שיחה ואינטראקציה בין הקוראים".

סקר Apester בשאלת עזיבת בריטניה את האיחוד האירופי. המטרה הבאה , צילום: apester סקר Apester בשאלת עזיבת בריטניה את האיחוד האירופי. המטרה הבאה | צילום: apester סקר Apester בשאלת עזיבת בריטניה את האיחוד האירופי. המטרה הבאה , צילום: apester

נקודת דמיון נוספת היא לטאבולה ואאוטבריין הישראליות, שתי חברות שחולשות על חלק הארי של ענף ההמלצות לכתבות נוספות באתרי חדשות. אלא שאייפסטר לא מעוניינת להמליץ על כתבות ממומנות, אלא בונה על מודל כלכלי שיאפשר לחברות מסחריות לתת חסות לסקרים. כך, למשל, כתבה בתחום התיירות והנופש תוכל לשלב בתוכה גם שאלון שיוגש בחסות חברת תעופה או תיירות. את הרווח מההכנסות חולקת אייפסטר בינה לבין אתר החדשות, ונוטלת בממוצע 50% מההכנסות בממוצע. לפי הערכות בענף, החברה כבר החלה לצבור הכנסות וקצב ההכנסות השנתי שלה עומד על מספר מיליוני דולרים בודדים.

בהמשך אייפסטר מתכוונת להתרחב גם לתחומי אתרי חינוך ואתרי חברות המיועדים לעובדים; אלא כהן רואה את אתרי החדשות, למרות הקושי הכלכלי שבו הם מצויים, כעוגן של החברה: "אתרי החדשות הם מספרי הסיפורים העיקריים בעולם, ואנחנו מעוניינים לעמוד על הצינור המרכזי שבו מסופרים הסיפורים שמגיעים לקהל הרחב". 

תגיות