אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

האנליסטים על רכישת מגה: תיצור רשת ממונפת שתתקשה לחתוך במחיר

דורין פלס מ-IBI, בתגובה לרוכשת המסתמנת, יינות ביתן: "צפויים חבלי לידה קשים למגה החדשה. יתר השחקניות יוכלו להתחזק". אילנית שרף מפסגות: "הרכישה תדרוש מיינות ביתן לצאת מאזור הנוחות של עולם הדיסקאונט"

10.05.2016, 12:16 | גיל קליאן

האנליסטים בענף הקמעונאות מגיבים היום (ב') להמלצת נאמני מגה למכור את הרשת ליינות ביתן הפרטית. בקרב האנליסטים קיימת תמימות דעים בכל הקשור לרשת החדשה שתיוולד - רשת שתסבול מחבלי לידה קשים, תידרש להשקעות גבוהות שיגררו אותה למינוף גבוה, ובכך תתקשה להעמיק את תחרות המחירים בשוק המזון.

קראו עוד בכלכליסט

דורין פלס, אנליסטית הקמעונאות של IBI בית השקעות, כותבת היום כי "יינות ביתן השלימה את רכישת כמעט חינם בשנת 2013 והשמועות גורסות שלקח זמן רב עד שהגיעה לנקודת איזון, ושלמעשה עד היום מתמודדת הרשת עם מינוף גבוה כתוצאה מכך. עוד ברכישת כמעט חינם התקשתה רשת יינות ביתן להשיג את כל המימון לעסקה מהבנקים, ולמעשה 50 מיליון שקל בעסקה הגיעו מהלוואת מוכר. מי יממן את המהלך הפעם?".

 

"הרכישה של כמעט חינם היתה באזור הנוחות של יינות ביתן: קצת יותר מ-30 סניפים בתחום הדיסקאונט. לעומת זאת, רכישת מגה היא בבחינת עולם חדש לביתן: 120 סניפים, רובם המוחלט עירוניים, ניהול שונה, מיקוד שונה, עלויות שונות. לא מדובר רק על שטח הסניף ומגוון המוצרים על המדף, אלא גם על ההיבט התפעולי, כוח עבודה, עלויות שכירות ועוד. לפי פרסומים, לאחר רכישת כמעט חינם הושקעו עוד 70 מיליון שקל בשיפוץ הסניפים. אין ספק שגם הפעם נראה השקעות כספיות גבוהות בשיפוץ סניפי מגה שזקוקים לשדרוג משמעותי על מנת להצליח להתחרות מול החלופות העירוניות".

"בשורה התחתונה: רכישה נוספת של יינות ביתן תוליד רשת ממונפת שתעמוד בפני אתגר לא פשוט של "החלפת תקליט" והתמודדות מול פורמט עירוני ששונה בתכלית מפורמט הדיסקאונט. בתרחיש כזה, צפויים חבלי לידה לא פשוטים ל"מגה החדשה", ובזמן הזה יתר השחקניות יכולות להתחזק. רכישה בגובה מאות מיליוני שקלים מגבילה מאוד את יכולת מתן ההנחות והמבצעים, ולכן לא סביר שנראה סחרור מחירים בפורמט העירוני", סיכמה פלס.

נאמני מגה. מימין: רו"ח גבי טרבלסי, עו"ד אהוד גינדס ועו"ד אמיר בר טוב, צילום: דנה קופל, עמית שעל נאמני מגה. מימין: רו"ח גבי טרבלסי, עו"ד אהוד גינדס ועו"ד אמיר בר טוב | צילום: דנה קופל, עמית שעל נאמני מגה. מימין: רו"ח גבי טרבלסי, עו"ד אהוד גינדס ועו"ד אמיר בר טוב, צילום: דנה קופל, עמית שעל

 

אילנית שרף, מנהלת מחלקת מחקר Sell Side בפסגות, כתבה כי "רכישת הרשת יוצרת רשת בעלת 206 סניפים (היקף מגה לפני מכירת סניפים בפריפריה וסגירת אחרים). מדובר ברשת השנייה בגודלה הדורשת ניהול ואסטרטגיה שונים מאלו שאפיינו את יינות ביתן עד כה וידרוש ממנה להתעמת עם יציאה מאזור הנוחות של עולם הדיסקאונט המוכר והידוע ולהתמודד עם פריסה רחבה מאוד הכוללת מספר לא מבוטל של סניפים בתוך הערים. התחרות מול שופרסל, שידועה ביכולות האגרסיביות בעודה מצליחה גם לפתח מותג פרטי, עשויים להקשות עליה כאשר בחירה בתחרות מונחת מחירים עשוי להיות מאוד בעייתי נוכח שיעורי הרווחיות התפעולית הנמוכים בענף כאשר מנגד מונח על הכף מינוף מאוד גבוה (הנובע מהרכישה).

"באם תבחר הרשת להתמודד על נתח שוק באמצעות הנחות ומבצעים, אנו מעריכים השפעה בעיקר על שופרסל שתצטרך להתמודד עם תחרות מחודשת מצד יינות ביתן בעיקר בתוך הערים אם כי חשוב לציין, שבהיבט זה, עדיין מצב זה עדיף עבור שופרסל (ובכלל עבור המתחרות בענף) על האפשרות שמגה הייתה נרכשת על ידי גורם שאינו שחקן קיים בענף.  ההשפעה על רמי לויעשויה להיות אף חיובית. במידה ואכן העסקה תצא לפועל, אנו לא ממש מאוכזבים שרמי לוי לא זכה במכרז. להזכירכם אחת החששות המרכזיות שלנו בהקשר זה הינה היכולת לנהל רשת כזו ענפה ומעבר מרשת קטנה ומשפחתית לרשת השנייה בגודלה המצריכה ניהול, אסטרטגיה ולוגיסטיקה שונים באופן מהותי. יתרה מזו הפוקוס של יינות ביתן צפוי להשתנות והמיקוד שלו בתחרות בתחום הדיסקאונט צפוי לרדת ולחזק את הרשתות הבינוניות קטנות". 

מיכל אלשיך, אנליסטית בכירה באקסלנס ברוקראז', "מי שצפויה להיפגע בעתיד ממעבר הבעלות היא להערכתנו שופרסל, שבשנה האחרונה, מעבר למהלכי התייעלות שנשאו פרי, נהנתה מנגיסה בנתחי השוק של רשת מגה המדשדשת. הסיבה לפגיעה העתידית נובעת פשוט מהיותה של שופרסל הרשת הגדולה בישראל, עם כ-277 סניפים, שחלקם ממוקמים בקרבה גיאוגרפית לסניפי מגה בעיר. שופרסל צפויה להערכתנו לפרסם דו"חות טובים למחצית הראשונה של 2016, כך שאת הפגיעה בגין מגה נראה רק בעתיד, ובתלות בקצב כניסת המתחרה החדש לסניפי מגה בפועל. נזכיר כי במקביל, גם הפתיחה של סניפי YOU, שכבר נמכרו למתחרים אחרים וחלקם עדיין סגורים, צפויה להשפיע על שופרסל, בתלות בקצב הפתיחה של אותם סניפים".

נחום ביתן, בעלי יינות ביתן, צילום: מיקי נעם אלון נחום ביתן, בעלי יינות ביתן | צילום: מיקי נעם אלון נחום ביתן, בעלי יינות ביתן, צילום: מיקי נעם אלון

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות