אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כיסא היו"ר של מנורה והראל מחפש יורש צילום: שאטרסטוק

כיסא היו"ר של מנורה והראל מחפש יורש

שתי חברות הביטוח המשפחתיות, מהיציבות בענף, סובלות מאתגרים דומים. הראשון הוא היעדר מחליפים לבעלי השליטה הדומיננטיים. השני הוא הרווחיות, שעתידה לוט בערפל בעקבות רפורמות חדשות שצפויות להכות בתחומים המשמעותיים ביותר של השתיים: פנסיה וביטוחי הבריאות

24.05.2016, 07:33 | רחלי בינדמן

בזמן שאייל לפידות ואיזי כהן, שני מנהלים שכירים, עובדים ללא לאות בשנים האחרונות כדי להכין את ה"כלות", הפניקס וכלל ביטוח שבניהולם, לחתן המיועד, חברות הביטוח הראל ומנורה מבטחים מנסות לשדר עסקים כרגיל.

קראו עוד בכלכליסט

הראל נשלטת על ידי המייסדים משפחת המבורגר, והיו"ר המאוד פעיל שלה יאיר המבורגר משיט את ספינת הענק הזו ביד יציבה שנים ארוכות. עם זאת, עדיין אין יורש שפעיל בעסקי הראל ובשנים האחרונות החלו לצוף לא מעט הערכות בשוק ההון על רצונה של המשפחה לאתר קונה לחברה לקראת פרישתם העתידית של יאיר ואחיו גדעון, המכהן כנשיא הראל.

במנורה המצב מורכב יותר שכן הבעלים מנחם גורביץ' נפטר בסוף 2013 והותיר אחריו שתי בנות שאינן פעילות בחברה וחתן, ערן גריפל, שמונה במקומו ליו"ר חברת האחזקות. עם זאת, הדמות הדומיננטית במנורה זה שנים ארוכות היא ארי קלמן, מנכ"ל חברת האחזקות ויו"ר חברת הביטוח, ולו קשר משפחתי רחוק לחברה. בראשית שנות השישים השתלט על מנורה מבטחים פישל פריש ואחת מבנותיו התחתנה עם דיוויד הירשפלד, שקיבל לידו את השליטה בחברה. החתן השני של פריש, גורביץ', הצטרף למנורה מאוחר יותר והחליף את הירשפלד כשפרש.

קלמן הוא חתנו של הירשפלד. בנו של קלמן, מיכאל, המכהן כמשנה למנכ"ל במנורה, מסומן כיורש פוטנציאלי, אם כי הוראה חדשה של הפיקוח שמונעת מבני משפחה של דירקטורים לכהן כנושאי משרה בחברה, מעלה סימני שאלה לגביו. עם זאת, ההוראה תיכנס לתוקף רק עוד כשנתיים וחצי. חשוב להדגיש כי בעל השליטה במנורה הוא ערן גריפל ובני משפחתו, וחרף הדומיננטיות של משפחת קלמן – האב ארי ובנו מיכאל, גריפל הוא זה שמקבל את ההחלטות הדרמטיות בחברה.

יאיר המבורגר בעל השליטה הראל, צילום: אוראל כהן יאיר המבורגר בעל השליטה הראל | צילום: אוראל כהן יאיר המבורגר בעל השליטה הראל, צילום: אוראל כהן

בנוסף לשאלת ממשיכי הדרך, מנורה מבטחים והראל מתמודדות עם אתגרים מהותיים מאוד. מנורה מחזיקה בקרן הפנסיה הגדולה בישראל, מבטחים, והיא מובילת שוק בביטוחי רכב חובה ורכוש, ואילו בהראל התחום החזק הוא הבריאות. הענפים האלו מתמודדים עם רפורמות שיכולות לפגוע משמעותית ברווחיות שלהם.

מנורה מבטחים: תלויה בפנסיה ובביטוחי הרכב

 

למנורה יש תלות רבה בהכנסות מקרן הפנסיה שלה. הכנסותיה ב־2015 עמדו על 17.5 מיליארד שקל, כש־46.8% מתוכם (8.2 מיליארד שקל) הגיעו מקרן הפנסיה מבטחים, שמנהלת 77 מיליארד שקל. בשנים האחרונות מספקת קרן הפנסיה של מנורה רווחים יציבים, שעמדו על 111 מיליון שקל לפני מס ב־2015, בעוד הרווח הכולל של כל תחומי הפעילות הסתכם ב־223 מיליון שקל לפני מס באותה השנה. כעת הכנסות הקרן נמצאות בסכנה. המפקחת על הביטוח דורית סלינגר מובילה רפורמה מהפכנית בשוק הפנסיה — רפורמת פנסיית ברירת המחדל. חברות הביטוח כבר מנסות להתגונן מפני הרפורמה, ובסוף מרץ הן אף הגישו בג"ץ נגדה.

לפי הרפורמה, המפקחת צפויה לבחור באמצעות מכרז עד יוני הקרוב שתי קרנות שיציעו את דמי הניהול הנמוכים ביותר ויהפכו לקרנות שאליהן ישויכו אוטומטית חוסכים שהמעסיק שלהם לא דאג להם לדמי ניהול מופחתים בפנסיה. המשמעות עבור מבטחים, שחתומה על הסכמים עם המעסיקים הגדולים במשק, עשויה להיות הרסנית.

זאת מאחר שברגע שייבחרו הקרנות הזוכות, דמי הניהול שייסגרו יהפכו לסמן הימני בשוק הפנסיה ויביאו ללחץ מצד המעסיקים הגדולים על חברות הביטוח ליישר קו ולהפחית את דמי הניהול בהתאם. בנוסף, לרפורמת ברירת המחדל ישנה רפורמה משלימה: רפורמת איחוד החשבונות.

במסגרת רפורמה זו, שתצא לדרך ביוני הקרוב, קרנות הפנסיה שאליהן מצטרף עובד חדש יצטרכו לאתר את כל חשבונות הפנסיה הישנים שלו (שבהם לרוב דמי הניהול זינקו למקסימום כתוצאה מהפסקת מקום עבודה) ולהעביר את הכספים לקרן החדשה. קרנות ברירת המחדל שייבחרו גם יבצעו את אותו התהליך, כך שגם כסף "ישן" שהיה אצל קרנות הפנסיה וספג דמי ניהול גבוהים עתיד לעבור לקרן הפעילה של העובד בדמי ניהול מופחתים.

לבסוף, בכוונת הפיקוח להתניע תחרות בגזרת דמי הניהול לפנסיונרים. כיום, בשל היעדר התחרות, כשחוסכים פורשים לפנסיה, דמי הניהול שלהם מזנקים למקסימום (0.5%) מהצבירה דווקא בנקודת הזמן שבה היקף חסכונותיהם בשיא. באגף שוק ההון לוחצים על הקרנות להתחרות על דמי הניהול לפנסיונרים, ומאיימים בהתערבות מרחיקת לכת (כמו הכתבת דמי ניהול מופחתים) אם השוק לא יעשה את שלו. ואכן, גופים כמו איילון ומיטב דש, שרוצים לנגוס בנתח השוק של המתחרות הגדולות, צפויים להציע דמי ניהול מופחתים לפנסיונרים. בנוסף, בתחילת השנה יצא לדרך לראשונה מכרז פנסיה גדול של קופת החולים מכבי, שדורש כתנאי דמי ניהול לפנסיונרים שלא עולים על 0.3%.

לצד הרפורמות הדרמטיות בשוק הפנסיה מנורה מתמודדת גם עם רפורמה משמעותית בשוק ביטוחי רכב חובה. גם במקרה זה חברות הביטוח הגישו בג"ץ, אך פה הן נחלו כישלון. החל מפברואר 2016 נוספה לחברות הביטוח מתחרה חדשה בשוק ביטוח רכב חובה — חברת הפול, חברה בבעלות כל חברות הביטוח שהוקמה מכוח חוק ומחיריה מפוקחים על ידי האוצר.

עד לא מזמן הפול היה השחקן היקר ביותר, שביטח בעיקר אופנועים ונהגי משאיות, אך האוצר הורה לפול להציע תעריפים תחרותיים המבוססים על מאפיינים ייחודיים של הנהג (כמו מין, ותק וקיומן של מערכות ניטור נהיגה) ונמוכים בעד 40% מאלו שמציעות חברות הביטוח.

האוצר דרש תחילה מחברות הביטוח להציע החל מ־2017 תעריפים שלא יעלו על 90% מתעריף הפול (לדוגמה, לא יותר מ־90 שקל בחודש אם תעריף הפול עומד על 100 שקל), אך בהחלטת בג"ץ נאסר עליו לעשות זאת באופן רוחבי. עם זאת, תעריפי ביטוחי רכב חובה של החברות כפופים לאישורו של האוצר, וזה הכריז כי לא יאשר תעריפים העולים על 90% מתעריף הפול.

ארי קלמן ארי קלמן ארי קלמן

באחרונה חוו חברות הביטוח מהלומה נוספת בתחום ביטוחי רכב חובה. שר הרווחה חיים כץ חתם על תקנות המעגנות את מסקנות ועדת וינוגרד, שלפיהן ישונה האופן שבו ביטוח לאומי מהוון את הקצבאות שהוא משלם לנפגעי עבודה לפיצוי חד־פעמי.

המסקנות קבעו כי יש לעדכן את תוחלת החיים לצורך חישוב סכום הפיצוי וכן להקטין את ריבית ההיוון מ־3% ל־2% על רקע סביבת הריבית הנמוכה. כלומר, חברות הביטוח יידרשו ליישם את המסקנות בעת שהן מהוונות תשלומים תקופתיים לתשלום חד־פעמי בביטוחי רכב חובה למבוטחים שלהן. המשמעות היא זינוק בתשלומים הצפויים שיאלצו את חברות הביטוח לבצע הפרשות המוערכות במאות מיליוני שקלים, שייגרעו מהרווחים שלהן בתחום ביטוחי החובה. מנורה היא הגוף שצפוי להיפגע מכך הכי הרבה. ביטוח רכב חובה היה התחום הרווחי ביותר של מנורה ב־2015 עם רווח של 130 מיליון שקל לפני מס.

עם זאת, חברות הביטוח עשויות לשפר במעט את התמונה מבחינתן. לפי הערכות בענף, חברות הביטוח יוכלו להשתמש במסקנות וינוגרד כדי לטעון מול המפקחת על הביטוח כי הן צריכות להעלות את תעריפי ביטוחי החובה באופן שעלול לעקר את הבטחתה של סלינגר להוזיל את ביטוחי הרכב בעד 40% במסגרת רפורמת הפול. אם סלינגר תתיר העלאת התעריפים, הפגיעה הצפויה במנורה עשויה להתקזז מעט.

הראל: הרווח ייפגע, אבל לא בטווח הקרוב

 

הראל מתמודדת עם רפורמה בביטוחי הבריאות, התחום השני בהיקף ההכנסות שלו בחברת הביטוח (התחום המכניס ביותר הוא ביטוחי החיים). הפרמיות שגבתה הראל ב־2015 בביטוחי בריאות הסתכמו בכמעט 4 מיליארד שקל, מתוך סך פרמיות של 11.5 מיליארד שקל.

עם זאת, הרווח הכולל לפני מס מפעילות ביטוח הבריאות עמד על סכום זניח של 2 מיליון שקל וזאת על רקע הפסדים חריגים שחוותה הראל, בעיקר כתוצאה מהרעה בתביעות בביטוחים הסיעודיים הקולקטייבים. לשם השוואה, הרווח בתחום הבריאות לפני מס ב־2014 עמד על 140 מיליון שקל וב־2013 על 202 מיליון שקל. הביטוחים הקבוצתיים רשמו הפסד כולל לפני מס של כ־63 מיליון שקל ב־2015, אך הביטוחים הפרטיים רשמו רווח כולל של 96 מיליון שקל.

החל מ־2016 נאסר על חברות הביטוח לבדל את פוליסת ביטוח הבריאות הפרטי שהן מציעות ועליהן להציע פוליסה אחידה שההבדל בינה לבין מתחרותיה יהיה רק בדמי הניהול. בנוסף, נדרשות חברות הביטוח לחלק את הפוליסה למרכיבים (כמו ביטוח ניתוחים וביטוח השתלות) ולתמחר כל רכיב בנפרד כך שהמבוטח יוכל לרכוש רק חלק מהכיסוי. סלינגר אישרה את הפוליסות החדשות רק לאחר שכללו הפחתה של 20% לפחות במחירן לעומת הפוליסות הישנות.

חברות הביטוח חברות הביטוח חברות הביטוח

עבור הראל, מובילת ענף הבריאות, מדובר ברפורמה משמעותית שצפויה לפגוע ברווחיות העתידית שלה. עם זאת, בשנים הראשונות הפגיעה תורגש פחות כיוון שהפחתת התעריפים היא רק לגבי מצטרפים חדשים.

הפוליסות הישנות והיקרות יותר ימשיכו להתקיים, ובינתיים סוכני הביטוח מעודדים מבוטחים להמשיך ולהחזיק בהן ולא לעבור לפוליסות החדשות. הסוכנים משתמשים בטיעון שלפיו הפוליסות הישנות הן לכל החיים בעוד את התמחור של הפוליסות החדשות ניתן לעדכן מדי שנתיים. בנוסף, הפוליסות הישנות מציעות למבוטח פיצוי כספי אם יבחר לממש את הביטוח שלו מקופת החולים במקום להפעיל את הפוליסה, פיצוי שלא קיים בפוליסות החדשות. כך, הירידה ברווחיות צפויה להיות מורגשת רק בעוד שנים ארוכות כשהתיק החדש יתחיל לתפוס את מקומו של הישן.

בנוסף, גם התחרות בענף עשויה להתגבר בקרוב. לאחרונה הודיעה ביטוח ישיר, שפועלת ללא תיווך סוכנים, כי תנסה לנגוס בנתח השוק של הגדולות על ידי הצעת תעריפים מופחתים לפוליסות החדשות. עם זאת, הראל פחות מודאגת מניסיון זה בשל הסתמכות על העובדה שביטוח בריאות הוא מוצר "דחיפה" שהלקוחות לא רצים לרכוש על דעת עצמם אלא סוכן משכנע אותם לעשות זאת.

בעליהם הותיקים של הראל ומנורה צפויים לפרוש במהלך העשור הקרוב. כדי להבטיח את עתידן של החברות, הם יצטרכו לאתר דמויות דומיננטיות שידעו להוביל תחת אתגרי הענף או להצטרף למתחרים ולחפש קונה.

 

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות