אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
נקסאר מגייסת 10.5 מיליון דולר לאפליקציה לאיתור נהגים מסוכנים צילום: שאטרסטוק

נקסאר מגייסת 10.5 מיליון דולר לאפליקציה לאיתור נהגים מסוכנים

האפליקציה מיודת להגברת הבטיחות בדרכים; מנתחת את אופי הנסיעה של הנהגים ולאחר מכן מפיצה את המידע

15.06.2016, 10:07 | אסף גלעד

חתכו אתכם בסיבוב וחשבתם לעשות מזה כסף? אפליקציה ישראלית חדשה בשם נקסאר כבר עשתה זאת לפניכם. החברה הישראלית שייסד ערן שיר הודיעה הבוקר (ד') על גיוס 10.5 מיליון דולר לאפליקצייה שהוכיחה בחודשים האחרונים כי ביכולותיה לאסוף מידע על אופי הנהיגה של כמיליון נהגים בישראל ולנתח את הסיכון שגלום בהם בכבישים. הגיוס הובל בידי הקרנות האמריקאיות Mosaic Ventures ו-True Ventures, ובהשתתפות המשקיעות המקורית, קרן Aleph הישראלית של מייקל אייזנברג ואדן שוחט וקרן Slow.

נקסאר היא מעין גרסה מקבילה ל-Waze, המיושמת להגברת הבטיחות בדרכים. היא מצלמת ומקליטה את הרכבים הנוהגים מול שדה הראייה של השמשה הקדמית ברכב, מנתחת את אופי הנסיעה שלהם ולאחר מכן מפיצה את המידע לכלל הנהגים. הגעה של נהג מסוכן אל הסביבה הקרובה תלווה בהתרעה. לשם כך, על הטלפון הנייד להיות מוצמד באמצעות מנשא לשמשה הקדמית.

ערן שיר, צילום: אסף גלעד ערן שיר | צילום: אסף גלעד ערן שיר, צילום: אסף גלעד

בכדי לנטר את המצב בכבישים נקסאר לא דורשת מהמשתמש לעשות דבר למעט הפעלת האפליקציה לכל אורך הנסיעה. זיהוי הנהיגה המסוכנת נעשה באמצעות אלגוריתמים מתוחכמים של ראייה ממוחשבת המזהה מאפיינים של התנהגות מסוכנת בכבישים כמו בלימה פתאומית, סטייה מנתיבים ועקיפה מהירה ולא זהירה, במקביל לזיהוי לוחית הרישוי.

אבל לא רק התנהגות מסוכנת: ביכולתה של האפליקציה לזהות גם סכנות בלתי צפויות בכבישים באמצעות הצלבה ממספר מצלמות. כך, למשל, אותרה על גבי האפלקציה השריפה בבניין המגורים על שפת נתיבי איילון ברמת גן מוקדם יותר השבוע. הזיהוי נעשה, אמנם, באופן ידני: התיוג של השריפה בוצע ידנית על ידי שלושה משתמשים שונים, אך הארוע עלה מיד למערכת הענן של נקסאר כך שבפעם הבאה המערכת הלומדת של האפליקציה עלולה לזהות שריפות באופן עצמאי. נהגים מדווחים על מכשולים נוספים באופן ידני, כמו משאיות אשפה ואוטובוסים להסעות ילדים בכדי לאמן את המערכת של נקסאר להבחין בהם.

"נקסאר היא בעצם רשת V2V, כלומר רשת המחברת בין רכבים במטרה לחזות ולמנוע תאונות", אומר ערן שיר, מנכ"ל החברה ואחד ממייסדיה. "החזון שלנו לא שונה בהרבה ממה שמערכת הבקרה האווירית עושה בכדי שמור על בטיחות תעופתית. אלא שבעוד שבשמי ארה"ב מטיילים כ-10,000 מטוסים מדי יום, מספר הרכבים מגיע ל-250 מיליון. "האפליקציה שלנו הופכת את הטלפון החכם ברכב לחלק מרשת ענקית של מצלמות וחיישנים. אנחנו משתמשים בטכנולוגיה של ראייה ממוחשבת בכדי לייצר מידע בזמן אמת על מסלולים של רכבים וכתוצר לוואי לייצר גם תחזיות ואף למנוע תאונות".

מאז תחילת ניסויי הבטא של החברה לפני תשעה חודשים, נותחו בחברה 300 אלף ארועים חריגים בכבישים – 7 מיליון כלי רכב. אלה נוצרו באמצעות 400 אלף נהגים שהורידו את האפליקציה ברחבי העולם, מהם כמה אלפים בישראל. לשם המחשה, כמה אלפי הנהגים שהפעילו את נקסאר במהלך החודשים האחרונים ייצרו לאפליקציה מידע על כמיליון רכבים. "אנחנו בונים לכל אחד מהרכבים האלה את 'פרופיל הסכנה' שלו", אומר שיר. "כך תוכל לראות את מידת הסכנה שמייצר כל רכב בכביש, כאילו אתה משוטט באתר Tripadvisor כדי לבדוק דירוג של מלונות". כעת ממוקדים בחברה ביצירת רשתות נהגים בערים סן פרנסיסקו, ניו יורק ותל אביב, אך שיר מדווח על נהגים שמיפו עד כה נהגים בכ- 2,000 ערים ברחבי העולם.

נקסאר (Nexar) נוסדה בידי ערן שיר, יזם סדרתי שהקים ומכר את חברת טכנולוגיות הפרסום דאפר ליאהו בשנת 2010 בתמורה ל- 50 מיליון דולר. דאפר היתה לחברה הישראליות הראשונה שנמכרת ליאהו ושיר הפך למנהל מרכז הפיתוח שלה עד עזיבתו בשנת 2013, אז הפך ל"יזם הבית" בקרן אלף. בשנה שעברה הקים שיר את נקסאר עם ברונו פרננדז-רואיז, עמיתו לשעבר מיאהו, וכיום היא מעסיקה בתל אביב כ-20 עובדים, ובכוונתה להכפיל את גודלה לאחר הגיוס. בבורד המייעץ שלה נמצאים גם אריק רייס, מייסד תנועת "הסטארט-אפ הרזה" (The Lean Startup), הקוראת להקמת חברות תוך שימוש באמצעים דלים כמכפיל כח להצלחה, וסם לסין, ממנהלי המוצר הראשונים בפייסבוק שנמנה על מקימי אתר חדשות הטכנולוגיה הפופולרי The Information.

תגיות