אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סכסוך שותפות מאיים על יישום המוניות ריידר צילום: אוראל כהן

סכסוך שותפות מאיים על יישום המוניות ריידר

מוניטקס הישראלית ו־Rider הבריטית השותפות באפליקציית המוניות טוענות כל אחת שרעותה חייבת להן כספים ורבות על הבעלות על המותג ריידר

20.06.2016, 07:01 | עומר כביר

חמישה חודשים בלבד אחרי השקתה של ריידר (Rider), האפליקציה שהתיימרה להיות המתחרה המקומית הגדולה של Gett (לשעבר גט טקסי), סכסוך משפטי חריף בין השותפות שמאחורי האפליקציה — מונטיקס הישראלית ו־Rider הבריטית — מאיים לפגוע בהמשך פעילותה.

קראו עוד בכלכליסט

במוניטקס טוענים שהחברה הבריטית לא עמדה בהתחייבויות הכספיות כלפיה, ולכן ניתקו את הקשרים עמה וממשיכים בפיתוח האפליקציה בעצמם. בחברה הבריטית אומרים מנגד שהאפליקציה שפיתחה מוניטקס לא עמדה בדרישות הטכניות ולכן הם ימשיכו בפיתוח עצמאי שלה. בטווח נמצא עימות על זכויות השימוש במותג ריידר, וכל צד טוען לבעלות על המותג אחרי שהצד השני הפר התחייבויותיו.

השקת ריידר. משמאל: מנכ"ל מוניטקס שלומי ג השקת ריידר. משמאל: מנכ"ל מוניטקס שלומי ג'רבי והפרזנטור טילטיל | צילום: אוראל כהן השקת ריידר. משמאל: מנכ"ל מוניטקס שלומי ג

ריידר הושקה בינואר מלווה בקמפיין שיווקי נרחב כשיתוף פעולה בין מוניטקס הישראלית, העוסקת בייצור ואספקת מונים אלקטרוניים למוניות, לבין Rider, חברה לונדונית בבעלות נפתלי עמנואל, שהוקמה לצורך המיזם. במסגרת ההסכם מוניטקס הייתה אחראית על הצד הטכני של פיתוח האפליקציה, בעוד ש־Rider הובילה את פעילות השיווק, הניהול והמיתוג והיתה אמורה לספק את התמיכה הכספית. בשותפות קיוו לספק תחרות ל־Gett, שמהווה מונופול דה־פקטו בשוק אפליקציות הזמנת המוניות המקומי.

אולם שבועות ספורים לתוך פעולת המיזם התגלעו בין הצדדים חילוקי דעות קשים. בעוד שב־Rider הבריטית טוענים שהאפליקציה מבוססת על פיתוח וטכנולוגיה שלהם ומוניטקס היא רק זכיינית שנבחרה לבצע את ההתאמות לשוק המקומי, בחברה הישראלית אומרים שכל האפליקציה מבוססת על פיתוח שלה.

"ריידר היא אפליקציית 'קליק למונית' (אפליקציית הזמנת מוניות ותיקה שלא זכתה לפופולריות רבה — ע"כ) שפיתחה מוניטקס, עם עיצוב מסכים שהתקבלו מהחברה הבריטית", אמר ל"כלכליסט" מנכ"ל מוניטקס שמוליק ג'רבי. "זו אותה מערכת עם שינויים קלים שנעשו על ידינו. לא קיבלתי מריידר אפילו ביט אחד של תוכנה. כלום".

לדברי ג'רבי, החיבור עם החברה הבריטית הגיע לאחר שמוניטקס חיפשה שותפים לצורך השקה מחדש של האפליקציה. "במסגרת החיפושים הופנה אלי איש העסקים משה יעקובי, שאמר שהוא מעוניין להשקיע באפליקציה ושיש לו עיצוב מסכים". לטענת ג'רבי, מוניטקס ניהלה מגעים עם מספר שותפויות ולבסוף החליטה לחבור ליעקובי באמצעות חברת מיילדי שבבעלותו (יעקובי מצדו טוען שהחברה מעולם לא היתה בבעלותו אלא בבעלות עמנואל). החוזה בין החברות נחתם ביולי 2015, ובמסגרתו נבחר גם השם ריידר כמותג שתחתיו תושק האפליקציה. כשבועיים לפני השקת האפליקציה ביקשה מיילדי להסב את חובותיה וזכויותיה לחברה חדשה בשם Rider App Ltd, שלדברי מוניטקס הוקמה באוקטובר 2015 והוצגה כנמצאת בבעלות עמנואל.

לדברי ג'רבי, בניגוד לחוזה, מאז השקת האפליקציה לא הועברו תשלומים מ־Rider ופניותיו בנושא נתקלו בהתחמקויות חוזרות ונשנות. לטענתו, אף שעמנואל הוצג כבעלי החברה, יעקובי היה האדם שמולו עבד באופן שוטף והיה אחראי על הוצאות פרסום ופיטורים. לפני כשלושה חודשים, אחרי שהחברה הבריטית החמיצה מועד תשלום נוסף, החליטו במוניטקס שההסכם עמה בטל, ובהתאם לחוזה טענו למלוא השליטה באפליקציה ובמותג ריידר. במקביל ביקשה מוניטקס וקיבלה מבית המשפט צו עיקול בגובה 2 מיליון שקל עבור חובות כספיים של החברה הבריטית.

בחברה הבריטית מנגד מספרים סיפור אחר. אתמול הודיעה החברה כי בכוונתה להשיק בספטמבר גרסה חדשה של האפליקציה שתפותח ללא מוניטקס. שם תולים את האשמה בהיפרדות הצדדים בחברה הישראלית, שמוגדרת על ידם כ"זכיין מקומי" שהופקד על התאמת האפליקציה לשוק הישראלי, ושלדבריהם יצרה מוצר שסובל מכשלים טכניים ושלא עומד בסטנדרטים שהוצבו. ב־Rider אף טוענים שמוניטקס השתלטה על קוד התוכנה של האפליקציה. לטענת החברה, פיתוח האפליקציה הוצא מידי מוניטקס והועבר למפתחים בוגרי 8200.

בשיחה עם "כלכליסט" אמר יעקובי, שמציג עצמו כנציג המשקיעים בישראל, ש־Rider לא חייבת כסף למוניטקס. "זה שקר, פשוט שקר בעזות מצח", אמר. "מוניטקס קיבלה קרוב ל־1.3 מיליון שקל. היא לא סיפקה את מה שהיתה צריכה לספק, בלשון ההמעטה. אנחנו לא חייבים להם כלום. להיפך, הם חייבים לנו". יעקובי גם דחה את טענות מוניטקס לגבי פיתוח האפליקציה: "קליק למונית לא היה מוצר שאפשר להתגאות בו. אנחנו הבאנו את השם, את המוצר, את הטכנולוגיה ואת המיתוג. הם לא פיתחו, זה הכול אנחנו הבאנו. אם היה להם את קליק למונית אז מה הם צריכים אותנו?".

תגיות

10 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

10.
בשלווה ובנחת, אפשר להשיג המון. אבל גם ברעש
בשלווה ובנחת, אפשר להשיג המון. אבל גם ברעש שיש סביב התחום, מצליחות כמה וכמה חברות להסיע ולהניע ולדאוג שזה גם יותאם לעולם שבו אין נהגים, רק מוניות (ואל דאגה בעלי הזיכיון למונית, אתם תהיו אלו שיקבלו את הזכות להפעיל כזו מונית בצי אוטומטי ותדאגו לה לתחזוקה, עד שגם זה יעבור קונסולידציה כלשהיא בעוד 30 שנה). מדובר על גט טקסי שפרצה, אובר שהתפוצצה (לפחות פה כמתחרה לגט ובנסיונות הלא מוצלחים עד כה כאובר X - ולא בגלל חוסר כאריזמה או יכולת של המאסטר גריפמן ג'וני אלא בגלל חוסר היכולת להתגמש ולהציע פתרונות, לפחות לא עד שבעולם החלה לעשות כך) וריידר שבאה לאסוף את הדברים ואת השבורים. נסעתי עם אובר, נסעתי המון עם גט, נוסעת גם עם ריידר. הרמוניה של אפשרויות. כשיש קופון לאובר, אני מנצלת. כשאין מונית בריידר, אני עם גט. אבל ביום -יום, ארבע מוניות (2 בבוקר ובצהריים, שתיים בלילה ואני לא 'מוכרת מזון'...), עם ריידר אני מקבלת גם החזר של 40 ש"ח. אולי זה רק מבצע זמני, אבל זה בחשבון שלי כל יום. תודה,  מאסטרית גילי פסקין
Bottle  |  22.06.16
לכל התגובות