אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המצלמה באיילון היא מסחטת כסף צילום: אוראל כהן

המצלמה באיילון היא מסחטת כסף

פרויקט מצלמות המהירות לא צמצם את התאונות, כך שמדובר בעוד דרך להוציא כסף מהנהגים

13.07.2016, 08:33 | תומר הדר
הנוסעים בנתיבי איילון צפון לבטח הבחינו אתמול, באישון לילה, בהקמתה של מצלמת מהירות חדשה, שבניגוד למצלמות הנתיב הציבורי המצלמות רק רכבים הנוסעים בו, היא מתעדת מהירות נסיעה. באופן טבעי, ניתן לשער שהמצלמה תוצב במקום שבו היא באמת נדרשת, קרי במקום שבו המהירות מביאה לתאונות דרכים. אלא שבפעם האחרונה שבדקנו, נתיבי איילון, במיוחד בקטע שבו הוצבה המצלמה החדשה, הם כבישים תלת נתיביים, חדשים, סלולים ומוארים היטב. מבדיקה קצרה עולה שמדובר בקטע כביש שבו תאונות הן מאורע נדיר במיוחד.

רק הרוג אחד פחות מבשנה שעברה

נשאלת השאלה האם מצלמת המהירות החדשה תמנע תאונות. התשובה לכך, היא לא. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה העדכניים ביותר, שמסכמים את חודשים ינואר־אפריל 2016, השנה נרשמו 98 הרוגים בתאונות, כשבשנה שעברה נרשמו 99. מדובר בירידה על קוצו של יוד, שיכלה בקלות להתאזן. אחרי הכל, תאונות הדרכים בישראל לא נמצאות במגמת ירידה מתחילת פרויקט התקנת מצלמות מהירות ב־2012.

מצלמת מהירות, צילום: תומר הדר מצלמת מהירות | צילום: תומר הדר מצלמת מהירות, צילום: תומר הדר

אין בדיקה אם המצלמות מביאות לירידה בהרוגים

ניתן היה לפנות אל דו"ח מבקר המדינה שפורסם בפברואר השנה, אך עדיף שלא. הדו"ח בנושא מצלמות המהירות הוא ספר עב כרס שמתייחס להרבה תחומים: כיצד השוטרים מטפלים בדו"חות; כמה שוטרים נתפסו כשהם נוסעים מהר; וכמה נהגים התחמקו ממשפט. רק דבר אחד לא מופיע בו והוא האם המצלמות באמת מביאות לירידה במספר ההרוגים. את זה, אפילו המבקר כנראה לא טרח לבקר.

מצלמת המהירות החדשה באחד מנתיבי התחבורה העמוסים בישראל היא רק עוד נדבך במערכת משומנת היטב שנועדה לגבות מנהגים מסי דרך. בינה ובין תאונות דרכים אין קשר, ואיכשהו לכל הגורמים השלטוניים הנוגעים בדבר נוח מאוד להמשיך ולטעון, בניגוד לכל עובדה בשטח, שלא מדובר במסחטת כסף, אלא בהצלת חיים.

אתמול, ביום פעילותה הראשון של מצלמת המהירות החדשה אירעה תאונת דרכים בנתיבי איילון, לא רחוק ממיקומה, ככל הנראה מקרה קלאסי של אי שמירת מרחק בשילוב היסח דעת. המחלץ הראשי היה לא אחר ממפכ"ל המשטרה רוני אלשיך, שחילץ נפגעים מהמכונית המעוכה. אז מצלמות מהירות לא ימנעו תאונות, אך את הגורמים שכן, המצלמות של אלשיך לא יודעות למדוד, ומזה המדינה לא תראה כסף.

תגיות

60 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

59.
מהירות מותרת בחוק הינה דבר יחסי לחלוטין -מצחיק?
מהירות מותרת בחוק הינה דבר יחסי לחלוטין -מצחיק? אז זהו שלא! בגלל יתר זהירות המהירות הממוצעת בכבישים מהירים של: 100 קמ"ש עם שטח הפרדה בנוי, ירדה ב20 קמ"ש. כאשר כביש כזה מאפשר בפועל נהיגה ב130 קמ"ש ובדרך כלל מעלימים עין על מהירות של עד 110 קמ"ש. בפועל המהירות בדר"כ 90 קמ"ש בגלל תרבות נהיגה שאנשים כמוך מעודדים ואין לי כוח להרחיב עליה. עכשיו תבין, אף אחד לא רוצה יתר זהירות על הכביש, היא מייצרת עומסים מיותרים כתוצאה מסגנון נהיגה איטי ורוב האנשים שמעודדים אותה גם נוהגים בצורה מחפירה ויוצרים מיצגי שווא של נתיבים עמוסים, כשבפועל הכביש פנוי לחלוטין ומאחוריהם שיירה של רכבים. אבל מסיבות כאלה ואחרות, מעודדים את כולם לקנות אוטו ולנהוג, אז להבדיל, מהירות בחוק היא דבר מאוד נזיל, איילון בחלק מאוד ראשי למשל מוגבל ל70 קמ"ש, אתה יודע מה יקרה אם כולם יסעו באמת 70 קמ"ש בכביש הזה, אתה יודע מה יקרה למשק שלנו מבחינה כלכלית אם בכל הכבישים בארץ ינהגו לפי הגבלת המהירות? הנקודה היא לא כמה מהר תגיע ממקום למקום, אלא כמה מהר הכביש יתמלא ויווצר עומס. אתה נוסע לאט וזה בסדר, אל תדחוף את האף שלך לעניינים של אחרים, חתיכת אגוצנטרי עם פתרונות של ימי הביניים, צריך לשים לך על הראש קופסא שחורה ואז לתת לה מכות עם מקל בייסבול עד שכל הקונפטי יצא לך מהמוח.
Lobster  |  14.07.16
לכל התגובות