אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
Evolita: הסטארט-אפ הישראלי שמתחרה בווטסון של IBM צילום: shutterstock

Evolita: הסטארט-אפ הישראלי שמתחרה בווטסון של IBM

החברה מתל אביב פיתחה מנוע חיפוש עסקי שאוסף נתונים ממקורות מידע פתוחים ומציג אותם בצורה גרפית נוחה וקלה לקריאה. היא בוגרת חממת נילסן ונמצאת בעיצומו של סבב גיוס ראשון

09.08.2016, 13:22 | אסף גלעד

חברת סטארט-אפ ישראלית חדשה מתחרה בטכנולוגיות המחקר של וולפראם אלפא או של ווטסון אנליטיקס עם מנוע חיפוש חדש למציאת נתונים על פי מילות חיפוש. Evolita מתל אביב, בוגרת חממת נילסן, השיקה מנוע חדש המאפשר לחפש כל סוג של מידע עסקי בתחומים כמו כמו תקשורת, צרכנות ורכב. בכך מצטרפת אבוליטה לשוק מוצרי המחקר בו פעילות כבר חברות כמו פלנטיר האמריקאית וסיגנלס הישראלית, שרק לפני כחודשיים גייסה 15 מיליון דולר.

קראו עוד בכלכליסט

המנוע של אבוליטה מאפשר לשאול שאלות ולקבל עליהן תשובות ממקורות מידע פתוחים ובלתי מובנים. ניתן, למשל, לשאול "מהו נתח השוק של ורייזון בארה"ב בשוק הסלולר" ולקבל תרשים פאי המציג את נתחי השוק של ענקיות הסלולר במדינה, או להקליד "מהו גודל שוק החיתולים בצרפת" ולקבל מספרים ונתונים רלוונטיים. הנתונים נאספים ממקורות פומביים בלבד: כתבות באתרי חדשות, מחקרים שפורסמו ברשת, נתוני לשכות סטטיסטיות או מרשמי אוכלוסין, אך לטענת החברה ביכולתה לשלוף את המידע מהמקורות השונים ולסדר אותו באופן מובנה כמו גרף השוואתי או טבלה.

מנוע החיפוש של אבוליטה. נתוני המפעילות הסלולריות במזה"ת, צילום: Evolita מנוע החיפוש של אבוליטה. נתוני המפעילות הסלולריות במזה"ת | צילום: Evolita מנוע החיפוש של אבוליטה. נתוני המפעילות הסלולריות במזה"ת, צילום: Evolita

מייסדי החברה, קטיה ומארק גולדשטיין מספרים ל"כלכליסט" כי נילסן, אחת המשקיעות בחברה שגם אירחה את החברה בחממה שלה, ביצעה מחקר השוואתי בין וולפראם אלפא, ווטסון אנליטיקס ואבוליטה, ובתחום הצגת מידע עסקי גברה החברה הישראלית.

אבוליטה אינה הראשונה להציג מוצר טכנולוגי לניתוח מידע בלתי מובנה לשוק העסקי, אך חברות קודמות התמקדו תמיד בנישות מסוימות. פלנטיר, אחת מחברות הענק של עמק הסיליקון, שמומנה בין השאר בידי המיליארדר פיטר ת'יל, המשקיע הראשון של פייסבוק, מתמחה בשוק הביטחוני. היא עובדת בצורה פרויקטאלית ומעסיקה צי של עובדים שמתמקד בשוק הדרוש, והיא משרתת בעיקר מדינות או ארגוני בטחון. באמצעות ניתוח מידע בלתי מובנה הצליחו בפלנטיר, למשל, לסייע למדינות במזרח אפריקה להתמודד עם איום הפיראטים בים ההודי. גם סיגנלס הישראלית מתמחה בהפקת ניתוחים עסקיים ממידע לא מובנה, והיא מתמחה כעת בשוק הביומד, למרות שהיא פוזלת לתחומים נוספים ואף פועלת בהם.

אבוליטה מציגה ממשק פשוט של מנוע חיפוש. ניתן לחפש לפי מילת חיפוש כללית כמו "רחפנים" או לשאול שאלה מדויקת יותר כמו "כמה טלפונים חכמים נמכרים בעולם?". לאחר החיפוש מוצגים למשתמש אריחים דינמים שהקלקה עליהם מובילה את המשתמש לגרף. למשל, חיפוש המילה "רחפנים" תניב אריחים כגון: היקף ההשקעה בתחום הרחפנים בין השנים 2011 ל- 2015, השוואה בין שווקי הרחפנים לשוק הביטחוני והשוק הפרטי בשנת 2014 ותחזית ל-2024, והכנסות שלוש יצרניות הרחפנים הגדולות בעולם: DJI, Parrot ו- 3D Robotics בשלוש השנים האחרונות.

מנוע החיפוש של אבוליטה. השוואה בין יצרניות רכב, צילום: Evolita מנוע החיפוש של אבוליטה. השוואה בין יצרניות רכב | צילום: Evolita מנוע החיפוש של אבוליטה. השוואה בין יצרניות רכב, צילום: Evolita

עם זאת, למנוע הלומד של אבוליטה עוד דרך ארוכה לפניו. מייסדי החברה טוענים כי המנוע מתמחה, בין השאר בתחום האוטומוטיב, אך שאלה כמו "כמה רכבים חכמים נמכרים כיום בעולם" לא הניבה תוצאות רלוונטיות, אלא אריחים של תוצאות המכירות של חברות הרכב השונות. חיפוש לפי המלים שיתוף נסיעות (ride sharing) הניב מידע לא מעודכן, כמו נתונים על אפליקציית SideCar, ואת נתוני החדירה של אובר למדינות שונות בעולם, ללא אזכור בולט של המתחרים הרבים של אובר.

ובכל זאת, יש משהו אינטואיטיבי וממכר בחיפוש סוגים של מידע עסקי בלחיצת כפתור אחת. תהליך שפעם היה דורש עבודת נמלים של חיפוש בגוגל ושליפת נתונים באופן ידני מכתבות ומחקרים. בחברה מסבירים כי מדובר במנוע לומד, שמשנה את דרך איסוף הנתונים שלו באופן דינמי ומתאים את עצמו לחיפושים השונים וכן להתנהגות המשתמשים לאחר החיפוש. המנוע לומד על אילו אריחים מקליקים המשתמשים ולאן הם מתקדמים לאחר החיפוש. המידע הזה משמש אותו בכדי לטייב את החיפוש להבא, כדי שהחברה תוכל לשפר את מאגר המידע שלה ואת תוצרי החיפוש. המידע הזה יוכל לשמש אוכלוסיה גדולה של אנשי שיווק בארגונים, מנכ"לים, חוקרים ולמעשה כל אחד שיבקש לקבל מידע עסקי בלחיצת כפתור.

את החברה הקימו היזמים הסדרתיים קטיה ומארק גולדשטיין, ממייסדי חברת טכנולוגיות הערך המוסף לחברות סלולר Keycell, אליהם הצטרף שאול זוהר, ממייסדי מידאטה. שלושתם יוצאי יחידת 8200 ולא במקרה: מארק גולדשטיין מסביר כי התפיסה של החברה, לפיה ניתן להביא למשתמש מידע מובנה מאינספור מקורות בלתי מובנים בלחיצת כפתור מושרשת היטב במלאכה המודיעינית. בימים אלה מצויה החברה בעיצומו של סבב הגיוס הראשון שלה לאחר סיום שלב החממה. לאחר תקופה בקיסריה, לחברה משרדים ברחוב מזא"ה בתל אביב בהם מועסקים 6 עובדים.  

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות