אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פרשת השחיתות בנתניה: עודף המשילות של השלטון המקומי צילום: אוראל כהן

פרשת השחיתות בנתניה: עודף המשילות של השלטון המקומי

בניגוד לשלטון המרכזי בישראל, הרשויות המקומיות לא רק שאינן סובלות מחוסר משילות, הן סובלות ממשילות יתר. השחיתות ברשויות המקומיות היא אחת התוצאות של העוצמה הגדולה הזאת, שתוכל להצטמצם אם תוגבל כהונת ראשי ערים ל-2 קדנציות

11.09.2016, 08:18 | שחר אילן
את הדירה בפרויקט היוקרה קורל על החוף רכשה מרים פיירברג ב־2006, אחרי שמונה שנים בראשות העיר נתניה. אם החוק היה אוסר עליה לכהן יותר משתי קדנציות, היא לא היתה יכולה להיות מעורבת ב־2011 בשינוי ייעוד הקרקע והגדלת אחוזי הבנייה. אם ישנה המלצה רווחת למלחמה בשחיתות ברשויות המקומיות — זו הגבלת הכהונה של ראשי ערים לשתי קדנציות. היא תשאיר פחות זמן והזדמנויות לפיתויים.

בניגוד לשלטון המרכזי בישראל, הרשויות המקומיות לא רק שאינן סובלות מחוסר משילות, הן סובלות ממשילות יתר. השחיתות ברשויות המקומיות היא אחת התוצאות של העוצמה הגדולה הזאת. שר הפנים לשעבר אופיר פינס־פז, היום ראש המכון לשלטון מקומי באוניברסיטת תל־אביב, אמר שמבחינת החוק, ראש הרשות המקומית הוא הרשות. לכן יש לו בעירו הרבה יותר כוח מאשר לראש הממשלה בממשלתו.

החוק, שנכנס לתוקף ב־1978, מעניק לראשי רשויות קדנציה מובטחת של חמש שנים וסמכויות כמעט בלתי מוגבלות. כל הניסיונות להגביל מעט את כוחם של ראשי הערים נכשלו. לא פלא שאפילו כשראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט נכנס לכלא, זה היה על עבירה שעשה כשהיה ראש עיר.

הצד השני של הבעיה הוא הקרבה הגדולה כל כך של בכירי העירייה לכסף. שר בממשלה מוקף בהמוני פקידים המחליטים למי לתת משאבים ולמי לא לתת. בעיריות הפוליטיקאים, ובעיקר ראש העיר, מחלקים סכומי עתק ישירות ועל בסיס קבוע. זה קורה בוועדת התכנון והבנייה, שיכולה באמצעות תוספת אחוזי בנייה להפוך יזמים לעשירים; זה קורה בוועדת ההקצאות המחלקת מבנים ומגרשים; וזה קורה בוועדת המכרזים.

מרים פיירברג. ראשת העיר נתניה מ־1998, צילום: עמית שעל מרים פיירברג. ראשת העיר נתניה מ־1998 | צילום: עמית שעל מרים פיירברג. ראשת העיר נתניה מ־1998, צילום: עמית שעל

למועצת הרשות אין כמעט סמכויות — היא חלשה אפילו יותר מהכנסת. שר בממשלה צריך להתחשב ביועץ משפטי וחשב עצמאיים ורבי־עוצמה. ברשויות המקומיות כולם עובדים אצל ראש העיר, אפילו מבקר העירייה.

לפני חצי שנה אימץ היועץ המשפטי לשעבר יהודה וינשטיין דו"ח של ועדה למאבק בשחיתות ברשויות. ההמלצה המרכזית היתה שבוועדות המכרזים של העיריות יישבו פקידים, לא פוליטיקאים.

מהפכה גדולה אין פה, אבל אפילו זה לא קרה. פינס אומר שצריך לחזק ברשויות המקומיות את המועצה והפקידים. ועד אז? חדרי החקירות ובתי הכלא ימשיכו לארח לא מעט ראשי רשויות.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
אני לא יודע למה שחר אילן כותב על
אני לא יודע למה שחר אילן כותב על תחום שהוא לא מבין בו דבר. אחת הבעיות של שלטון המקומי הוא חוסר משילות. הדברים שראש רשות יכול להחליט עליהם מצומצמים מאוד.  95% מהתקציב של הרשות הוא קבוע ומוכתב ממשרדי ממשלה כמו חינוך ורווחה. אפילו בתחום התכנון, שלכאורה מרכזי לשחיתות, החלטה על אחוזים וייעוד קרקע אינן מתקבלות בדרג של ועדת מקומית לתכנון.  
Umbrella  |  12.09.16
3.
2 קדנציות רצופות זה מספיק, אח"כ אפשר עוד
2 קדנציות רצופות זה מספיק, אח"כ אפשר עוד אחת אחרונה. יונה יהב המנוול בעירריה כבר יותר מ15 שנה שבה הספיק לחלק את העיר לקבלנים, לכרות כל עץ על הכרמל, לבנות שכונות מיותרות ממותגות ומנותקות שמצריכות רכב פרטי והרבה קניונים מכוערים שהרסו את הדר והעיר התחתית ולהבריח כל בוגר תיכון שני מחוץ לעיר. כשסבתות נוסעות לכ"ס, תל אביב וראשון לבקר רת הנכדים החיפאים שלהן, שיחשבו טוב טוב למי לא להצביע בפעם הבאה.
Bulb  |  12.09.16
2.
צמצום בשתי קדנציות הוא סיסמא מטופשת. כמו הסיסמא
צמצום בשתי קדנציות הוא סיסמא מטופשת. כמו הסיסמא עם הייבוא להורדת מחירים. במקרה של הייבוא זה לא עובד בכלל. למי שלא ידע, המדינה עברה לסבסד ייבוא במקום תוצרת מקומית! אין לזה אח ורע בעולם. במקרה של צמצום לשתי קדנציות זה רעיון שהוא אולי חביב, במקרה הטוב, אבל בעל יעילות מוגבלת. הדרל הנכונה היא פשוט מאוד לקחת את מחלקת הבניה, הפיקוח על הבניה וכן הלאה-כל המוקדים שבהם חשוב לשחד, כולל המחלקה המשפטית, ולהעביר אותם לגוף מרכזי, כזה שלא ממונה ע"י פוליטיקאים. גוף מקצועי שיש בו מומחים שנבחרים במכרזים אחידים הנקבעים ע"י וועדה ארצית רחבה ומקצועית בתוספת משקיפים מהציבור. רוטציה תקופה בין תפקידים וביזור סמכויות (בשונה מהמצב שבו ראש ועדת בניה או מהנדס במחלקה בתפקיד 20 שנה ויכול לדחוף תהליך שלם כמעט לבד). הכל צריך להתנהל בשקיפות ולפי לוח זמנים ברור וקבוע מראש. כך, אם אדם מגיש בקשה לאישור הבקשה הזאת תהיה נגישה אונליין לכולם, יהיה תיעוד של כל ההליך, כל ההתנגדויות וכ"ו. יש לפשט תהליכים שקשורים נניח להגשת התנגדות וכן הלאה.  ועל כל זה יש להוסיף פיקוח הדוק 1. ע"י המדינה. הפיקוח הזה יהיה בעל סמכויות אכיפה. 2. ע"י משרד חקירתי כלכלי -חוקי פרטי שנבחר במכרז אחת ל5 שנים. 3. ע"י משרד חקירתי כלכלי-חוקי מחו"ל שנבחר במכרז אחת ל5 שנים גם.  כל שנה ייערך מדגם אקראי של בדיקות וחקירות בגוף הזה. גם שינויי תב"ע וכ"ו יעברו דרך הגוף המרכזי הזה. המצב הנוכחי הוא כזה שבו עבריינים של ממש שולטים בוועדות הכי חזקות ברשויות המקומיות שהן מוקדי פשע. גם את תאגידי המים יש לפרק.
Flask  |  11.09.16
1.
אולמרט זוכה בפרשת הולילנד. הוא הורשע בפרשה שכונתה
אולמרט זוכה בפרשת הולילנד. הוא הורשע בפרשה שכונתה ״חברת הזרע״. עד המדינה דכנר נתן מתנה לשולה זקן מאה אלף שקל בעת שזו היתה מנהלת לשכת השר הממונה על מינהל מקרקעי ישראל. דכנר אמר בעדותו שתיקוותו היתה שולה תעזור לו לקדם אינטרסים של החברה בקרקעות באזור פארק שרון. בסופו של דבר החברה וראשיה זוכו ראש מינהל מקרקעי ישראל זוכה שולה שבתחילה סיפרה שהכסף בוזבז על ידה ועל ידי אחותה שינתה גירסה בעת שחתמה על הסכם עדת מדינה וסיפרה ששים אלף שקלים מהסכום הועברו לאורי מסר כדי שיסתום חור בקופת הפריימריס של אולמרט. על זה יושב ראש ממשלת ישראל לשעבר בכלא שנה וחצי. 
Grapes  |  11.09.16