אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לא מספיק להוזיל טיסות כדי להביא תיירים לישראל

לא מספיק להוזיל טיסות כדי להביא תיירים לישראל

מדיניות ה"שמיים הפתוחים" הוציאה הרבה יותר ישראלים לחו"ל, אבל לא הביאה במקביל להגדלת התיירות הזרה בארץ

16.09.2016, 08:06 | יוסי פישר

הלמ"ס פרסמה בשבוע שעבר את נתוני התיירות הנכנסת והיוצאת לחודשים יולי-אוגוסט 2016 והם מצביעים על השינוי העמוק שמתרחש לנגד עינינו - עלייה מאסיבית במספר הישראלים הבוחרים לנפוש בחו"ל לעומת האטה מתמשכת במספר התיירים המגיעים לישראל.

לא  אלעיט אתכם בסטטיסטיקות יבשות ובמספרים אך בכל זאת אציג רק מספר דגימות שאותן ליקטתי מכתבתה של עירית רוזנבלום באתר מוניטור.

על פי נתוני הלמ"ס ביולי-אוגוסט נרשמו 1.8 מיליון יצאיות לחו"ל של ישראלים לעומת 462 אלף כניסות מבקרים מחו"ל. מספרם של המבקרים מחו"ל כולל גם כמה עשרות אלפי מבקרי יום המגיעים לישראל דרך האוויר בעיקר מטורקיה.

הגידול ביציאות הישראלים לחו"ל משנה לשנה אף הוא נתון מרשים ביותר: גידול של 13% לעומת החודשים המקבילים בשנת 2015.

על פי נתוני רשות שדות התעופה תנועת הנוסעים הלוך ושוב בנתב"ג באוגוסט רשמה גידול של 8.2% לעומת התקופה המקבילה אשתקד ועמדה על 2.236 מיליון נוסעים. מתחילת השנה עד לחודש אוגוסט נרשה עליה של 8% בתנועת הנוסעים בנתב"ג. ברור מהיכן נובע הגידול. לא מהתיירות הנכנסת.

מתברר שמדיניות ה"שמיים הפתוחים" עשתה טוב. אפילו מצוין לתיירות היוצאת מישראל. הישראלים מגלים שזול יותר למשפחה לנפוש בחודשי הקיץ באיי יוון או באחת מערי אירופה מאשר לטוס לאילת או לנסוע ברכב לים המלח ולבלות בבריכה ב-40 מעלות חום. מה יקרה לתיירות הפנים כאשר שמי ישראל יפתחו לגמרי לחברות תעופה מהאיחוד האירופי שיוכלו להעמיד בנתב"ג מטוסים שלהם?

ישראל היא היקרה במזה"ת וגם לעומת אירופה

אך אליה וקוץ בה. אם חשבנו שהוזלת מחירי הטיסות לישראל ואליה והגדלת כמות חברות התעופה הטסות לישראל תביא לגידול משמעותי במספרי התיירים הרי שהמציאות טפחה על פנינו.  

נתב"ג (ארכיון), צילום: אוראל כהן נתב"ג (ארכיון) | צילום: אוראל כהן נתב"ג (ארכיון), צילום: אוראל כהן

ישראל היתה ועודנה אחד מיעדי התיירות היקרים במזה"ת ובאירופה. ב"הוטלס פרייס אינדקס", אינדקס מחירי המלונות שעושה אתר ההזמנות הבינלאומי "הוטלס", מלונות ישראל "מככבים" בעשריה העולמית הראשונה ביוקר המלונות.

בסקרים שמבצע משרד התיירות על בסיס שנתי קבוע לבחינת שביעות רצונם של התיירים מישראל, יוקר המוצר התיירותי והיחס בין מחיר לתמורה נמוכים וממשיכים לרדת בעקביות.

אז כדי להביא תיירים לישראל צריך הרבה יותר מאשר להוזיל את עלויות הטיסה מישראל ואליה. התפוסה הממוצעת בחודש אוגוסט במלונות המובילים בירושלים עמדה על 30%-40% תלוי במלון. חודש שהוא אמור להיות חודש חזק בתיירות הנכנסת.

מנסים אך קשה לבצע

ומה עושים במשרד התיירות על מנת להביא תיירים לישראל? האמת היא שאולי הם מנסים אך קשה לבצע. כבר מספר חודשים שאין במשרד התיירות סמנכ"ל בכיר/ה לשיווק. שר התיירות ממלא את מקומו של ראש הממלשה בנסיעותיו לחו"ל ומשמש דוברו במשרה מלאה. אין מדיניות, אין אסטרטגיה. רק בשפה עברית ההבדל בין שווק לשוק מסתכם באות ו' אחת.

אז נכון, באמצעות קשריו האמיצים של שר התיירות הנוכחי לראש הממשלה הובטח למשרד תקציב שיווק אדיר אך על מנת לנצל את התקציב הזה נכון נדרשת תוכנית שיווק אסטרטגית.

הרפורמה להגדלת מלאי חדרי המלון והוזלת המחירים יצאה לדרך אך ביצועה ייקח זמן ואת התוצאות במקרה הטוב נראה עוד 5 שנים כאשר יתווספו אלפי חדרים למלאי, אך מה עד אז?

אילת ירדה כמעט לחלוטין ממפת התיירות הבינלאומית. טבריה אף פעם לא התרוממה למעמד של מוקד תיירות בינלאומי. בים המלח ובאילת לא נבנו מלונות חדשים מעל עשור. המלונות הותאמו לקהל ישראלי שהדרישות שלו שונות בתכלית מהדרישות של התיירים. 'הכל-כלול' הוא המלך החדש ולעזאזל השאר.

משרד התחבורה והעומד בראשו שר התחבורה החרוץ ישראל כץ מקימים כעת שדה תעופה בינלאומי עבור העיר אילת – שדה התעופה רמון שבנייתו תסתיים באפריל 2017. את מי ישרת שדה התעופה המודרני הזה? מעט מאוד תיירים. אלו שכבר ינצלו את הטיסות המסובסדות לרמון, יעדיפו לעלות צפונה או לעבור את הגבול לעקבה או לטאבה מהסיבה הפשוטה והפרוזאית. מלונות אילת יקרים משמעותית מהמלונות המתחרים.

ברור שאין זה מתפקידו של משרד התחבורה לייצר אטרקציות תיירות ומלונאות מודרנית וזולה אך האם לא ברור לאלו שיושבים בקריית

הממשלה בירושלים וראש הממשלה בראשם שתעופה ותיירות הינם "כלים שלובים"?

שר התחבורה מנסה לעודד ישראלים להשתמש ברמון באמצעות העברת חוק שיאפשר לישראלים הטסים לאילת וממנה לבצע קניות בדיוטי פרי אך האם זה יגרום לישראלים לנסוע לנתב"ג, לטוס לרמון ומשם מונית לאילת? כמה זמן זה יקח ומה העלויות הכרוכות?

האופציה הכלכלית הנכונה היא פשוט לעלות על רכב ה"ליסינג" שיש מהעבודה עם חשבון דלק חופשי. לנסוע 4 שעות ברכב לאילת והלעמיס את הבאגא'ז ברכישות ללא מע"מ שעשו באילת? עם ישראל לא טיפש. יודע מצוין לעשות חשבון כלכלי פשוט.

בינתיים נאחז כולנו בספינים שמפזר ראש הממשלה על קזינו שיוקם באילת ועל אלפי חדרי מלון זולים שיוקמו בהליך מזורז ברחבי הארץ באישור וועדות התיכנון הארציות.

עם ישראל ימשיך לחפש את 'הדיל' הכלכלי ביותר עבורו ואנו צפוים לראות המשך המגמה של ישראלים המעדיפים נופש בחו"ל על פני חופשה בישראל.

תגיות

3 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

2.
כתבה מאוד רדודה כשקוראים יודעים כי  לכתב אין
כתבה מאוד רדודה כשקוראים יודעים כי  לכתב אין מינימום מושג בתיירות נכנסת. חודש אוגוסט הוא הנמוך בכניסת תיירות נכנסת. תיירות נכנסת מסתמכת על תנועת צליינים. עונת התיירות  ש ל הצליינים הינה אפריל לאחר פסח - הם לא רוצים לאכול מצות ולשלם תוספת מחיר על מחירי הכשרות והגלאט והם צודקים וחודש מאי. בחצי השני של השני מאמצע ספטמבר עד אמצע נובמבר. משרד התיירות הוא משרד של אפס מעשה  והעיקר לשלוח נציגי תיירות לכל מקום אפשרי למשך 4 שנים. כתב - תבדוק מה הם עושים 4 שנים  נהנים מאמריקה אירופה - לונדון פרנקפורט פריז  כל הערים הטובות. כתב  - תבדוק ותלמד  למה אין תיירות מיפן  תיירות שבשנות ה 90  היתה טובה מאוד. בקיצור - העיקר שאפשר לצאת לחול לישראלים ולנו בארץ תוקעים כשרויות  שצריך לשלם  ארנונה טופחת כשבעולם משלם בית מלון סכום לפי אורח. תשלום למשגיחי כשרות שלא עושים כלום. מתי שתבדוק תראה שהמשגיח במקרה  לא במלון והמלונות שותקים למה כי  הם צריכים את הכשרות לישראלים שיוצאים לחול  ואוכלים כל דבר וכאילו בארץ הם צריכים כשרות. להיות כתב זה מקצוע והכתב הזה אין לו מושג מינימלי מה זה תיירות 
Bulb  |  16.09.16