אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הבעיות שמסתתרות מאחורי העלייה ברווחים של פייסבוק צילום: גטי אימג'

פרשנות

הבעיות שמסתתרות מאחורי העלייה ברווחים של פייסבוק

ברשת החברתית מדווחים על צמיחה כמעט בכל המדדים, אבל גם מזהירים שהמגמה הזו עומדת לפני סיום ושהשוק של צפון אמריקה הגיע לנקודת רוויה. 4 נקודות שכדאי לשים לב אליהן

03.11.2016, 12:03 | עומר כביר
פייסבוק פרסמה אתמול עוד דו"ח רבעוני חיובי, עם צמיחה חזקה בכל המדדים החשובים. הנה ארבעה דברים שכדאי לשים לב אליהם בדו"ח של החברה שמפעילה הן את הרשת החברתית הגדולה בעולם, והן את אפליקציית המסרים המיידיים הפופולרית בעולם.

קראו עוד בכלכליסט

1. הרווחים גדלים הרבה יותר מהר מההכנסות

הכנסות פייסבוק ברבעון השלישי של 2016 גדלו ב-56% לעומת הרבעון המקביל ב-2015, והגיעו ל-7.01 מיליארד דולר. אבל זה כלום לעומת הגידול ברווח הנקי, שזינק ב-166% ל-2.38 מיליארד דולר. בגדול, מדובר בחדשות מצוינות. זה מצביע על כך שפייסבוק מתייעלת וחרף הגדילה הקבועה שלה מצליחה להגדיל גם את שולי הרווחי שלה.

אבל צריך לשים כוכבית ליד הנתון הזה – גידול מהיר מדי ברווח הנקי ביחס להכנסות משמעו שפחות כסף, יחסית, הולך לתחומים אסטרטגיים כמו מו"פ והתרחבות לשווקים חדשים. לאור הגידול המשמעותי בהכנסות לא מדובר עדיין בבעיה, אבל אם המגמה תישמר גם בעתיד אפשר יהיה להתחיל לדאוג.

2. 73.7% מההכנסות מגיעות רק מ-32% מהמשתמשים

כמעט שלושה רבעים מהכנסות החברה מגיעות שני אזורים גיאוגרפיים – צפון אמריקה (50.8% מההכנסות עם 3.56 מיליארד דולר) ואירופה (22.9% מההכנסות עם 1.61 מיליארד דולר). היתרה מגיעה מאסיה-פסיפיק (16.5%, 1.16 מיליארד דולר) והאזור הגיאוגרפי שמכונה שאר העולם (9.8%, 692 מיליון דולר).

ואולם, האזורים המכניסים ביותר של החברה הם גם אלו עם מספר המשתמשים הנמוך ביותר. רק 12.8% מתוך 1.79 מיליארד משתמשי פייסבוק יושבים בארה"ב ובקנדה (229 מיליון איש), ועוד 19.2% (342 מיליון) באירופה. באסיה-פסיפיק, לעומת זאת, יושבים 35.2% מהמשתמשים (629 מיליון) ובשאר העולם 32.8% מהמשתמשים (587 מיליון).

הפער העצום מצביע על בעיה שפייסבוק סובלת ממנה כבר כמה וכמה רבעונים – חוסר יכולת לייצר הכנסות משמעותיות ממשתמשים במדינות מתפתחות. החברה עדיין לא הצליחה לפתור את הבעיה הזו, והיא הופכת לחמורה יותר מרבעון לרבעון. כיום, משתמש בצפון אמריקה שווה לחברה 15.65 דולר ברבעון. משתמש ב"שאר העולם"? רק 1.21 דולר – הפרש של 14.44 דולר. ברבעון המקביל בשנה שעברה עמד ההפרש על 9.55 דולר.

זה מדאיג במיוחד מכיוון שמקור הצמיחה העתידי של פייסבוק בכל הנוגע למשתמשים חדשים הוא בדיוק האזורים הלא מכניסים האלו. ובעתיד הקרוב נראה גם שהבעיה הזו הולכת להפוך מעניין לפרשנים למשהו ממשי כי...

3. בום הצמיחה הגדול של פייסבוק עמוד להסתיים

המידע הזה לא מופיע בדו"ח הרבעוני, אלא בדברים שאמר סמנכ"ל הכספים של פייסבוק, דייב ווינר, בשיחה עם אנליסטים לאחר פרסום הדו"ח. "במהלך השנתיים האחרונות ההכנסות שלנו מפרסום צמחו מדי רבעון בכ-50% בממוצע", הוא אמר. "פרסומות היו אחד משלושת הגורמים העיקריים שתדלקו את הצמיחה. אנחנו מצפים שבעתיד התרומה של הגורם הזה תהיה קטנה הרבה יותר, ושהגידול בהכנסות מפרסום ירד משמעותית".

במילים אחרות: זוכרים את שיעורי הצמיחה היפים שכל כל הלהיבו משקיעים ואנליסטים ברבעונים האחרונים? במהלך 2017 הם יהיו קטנים יותר ומרגשים פחות. זו תוצאה ישירה של העובדה שפעילות פייסבוק בצפון אמריקה ואירופה מתקרבת לרוויה, הן מבחינת הגידול במשתמשים והן מבחינת היכולת לייצר מהם הכנסות נוספות, ושל הכישלון של החברה עד כה ליצור הכנסות משמעותית ממשתמשים באזורים אחרים.

פייסבוק לא מתכוונת לקבל את המצב בשתיקה. ולדברי ווינר, "2017 תהיה שנה של השקעות אגרסיביות". בטווח המיידי, המשמעות של אמירה זו היא ירידה בגידול העצום ברווחים וצמצום משמעותי של פער הצמיחה ביניהם לבין ההכנסות. ההכרזה הזו הובילה לירידה במניית פייסבוק במסחר שלאחר הסגירה, אבל אנחנו דווקא רואים בה סימן מעודד: לפייסבוק יש תוכנית אסטרטגית ארוכת טווח, והיא לא חוששת להקריב קצת רווחים בטווח הקצר על מנת להבטיח את המשך הצמיחה בעתיד.

4. חלום ה-2 מיליארד משתמשים הוא כבר לא חלום

ארבע שנים וחודש חלפו מאז הודיעה פייסבוק שחצתה את קו מיליארד המשתמשים הפעילים. קצת יותר מעשור לקח לחברה להגיע למספר המונומנטלי הזה, ועכשיו נראה שהיא בדרך להכפיל אותו בערך במחצית מהזמן. לפי הדו"ח הנוכחי יש לפייסבוק 1.788 מיליארד משתמשים – 78 מיליון יותר מאשר ברבעון השני של 2016. במספרים אבסולוטיים, מדובר בקצב קצת מהיר יותר מרבעונים קודמים, בהם עמדה העלייה על כ-52 מיליון איש בממוצע.

גם אם הזינוק הנוכחי הוא אנומליה, וברבעונים הבאים תחזור פייסבוק להוסיף 50 מיליון איש ברבעון, היעד של 2 מיליארד משתשמים הוא כבר לא חלום באספמיה, אלא מציאות שמחכה ממש מעבר לפינה – שנה וקצת לכל היותר, אולי פחות אם פרויקטים של החברה להביא חיבור אינטנרט למקומות מרוחקים יצברו תאוצה משמעותית. ואם פייסבוק גם תגלה איך מייצרים מכל המשתמשים האלו הכנסה משמעותית, שום דבר לא יעצור אותה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות