אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

אחרי 100 שנה: ניו יורק מתחדשת בקו סאבווי חדש

הרעיון להקמת הקו הועלה כבר ב-1929, אך נדחה שוב ושוב. הוא מתפרס על פני 3.2 ק"מ באפר איסט סייד במנהטן, בעלות של 4.5 מיליארד דולר. הקו נחשב כמהותי במאמצי ההקלה על העומס ברכבות

02.01.2017, 13:20 | שירות כלכליסט
תושבי ניו יורק קיבלו את השנה החדשה עם קו סאבווי חדש, לראשונה זה קרוב ל-100 שנה. ביום ראשון נפתחו לציבור 3 תחנות חדשות לאורך השדרה השנייה ברחובות 96,86 ו-72, כשהקו החדש מתפרס על פני 3.2 ק"מ באפר איסט סייד במנהטן. עלות הפרויקט עומדת על קרוב ל-4.5 מיליארד דולר, והוא נחשב כמהותי במאמצי ההקלה על העומס במערכת רכבת התחתית הגדולה ביותר במדינה. על הקו החדש צפויים לעלות בסביבות 200 אלף נוסעים ביום. המערכת כולה מסיעה בממוצע 5.6 מיליון נוסעים בימי חול.

במוצאי שבת, כשעה וחצי לפני טקס הפלת הכדור המסורתי לחגיגות הסילבסטר בטיימס סקוור, נחנך הקו החדש בנוכחות המושל אנדרו קואמו וראש העיר ביל דה בלזיו. "אני מקווה שהנוסעים יוכלו להרגיש את העבודה הקשה, הזמן והסבלנות שהושקעו כדי להביאנו עד הלום", אמר קואמו לפני שעלה על הרכבת ברחוב 96. "זה מדהים. זו לא התחנה של סבא שלנו".

הרכבת הראשונה שנועדה לציבור יצאה לדרך אתמול (א') בשעה 12, שעון ניו יורק והייתה מלאה בנוסעים נרגשים, שחולקו להם כובעים לציון המאורע. "אני אוכל לבקר את החברים שלי בברוקלין הרבה יותר בקלות", סיפרה למגזין פורצ'ן ג'סיקה האוסר שמתגוררת באפר איסט סייד. "זה הולך להיות נהדר שתהיה רכבת תחתית נוספת באזור, וזה יוריד הרבה מהלחץ, בייחוד בשעות הבוקר. לפעמים אני צריכה לחכות עד שיעברו שתיים או שלוש רכבות בגלל העומס".

הצפיפות בקווים אמורה לרדת ב-13% בשל הקו החדש. אם כי השירות המלא יחל רק בעוד שבוע מהיום.

קו הסאבווי החדש בניו יורק, צילום: Office of Gov. Cuomo קו הסאבווי החדש בניו יורק | צילום: Office of Gov. Cuomo קו הסאבווי החדש בניו יורק, צילום: Office of Gov. Cuomo

הרעיון להקמת הקו הועלה לראשונה ב-1929, אך קריסת הבורסה באוקטובר אותה השנה והשפל הכלכלי הנלווה הובילו לדחיית הפרויקט. מלחמת העולם השנייה גרמה לדחייה נוספת בתכנונים, וב-1972 הושקו רשמית העבודות. אולם, משבר פיסקאלי שפגע בעיר הוביל להקפאה נוספת. בסופו של דבר נכנס הפרויקט להילוך גבוה רק ב-2007, אז החלו הקדיחות תת הקרקעיות, שיצרו פקקים והפרעות בציר תנועה מרכזי בעיר. עם זאת, הדחיות המשיכו לרדוף את הפרויקט, שהפתיחה שלו תוכננה במקור ל-2013. באתר CNN דיווחו כי מדינת ניו יורק מימנה את מרבית העלות, והממשלה הפדראלית הוסיפה 1.3 מיליארד דולר להשלמת השלב הראשון.

בשלב הבא הקו מתוכנן להתרחב למזרח הארלם, אולם עוד לא נקבע תאריך להתחלת העבודות.

מפת קו הרכבת התחתית החדש בניו יורק, צילום: בלומברג מפת קו הרכבת התחתית החדש בניו יורק | צילום: בלומברג מפת קו הרכבת התחתית החדש בניו יורק, צילום: בלומברג

תגיות