אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"דירקטור שלא מבעלי מניות המיעוט לא מייצג את הציבור" צילום: אוראל כהן

"דירקטור שלא מבעלי מניות המיעוט לא מייצג את הציבור"

המועמד לדח"צ בדלק אנרגיה רון נחמני מביא מניסיונו בעסקת הדר והפניקס: "מכרו אותנו שניות אחרי שפגשו את בעלי השליטה"

22.02.2017, 08:08 | ניר טל

בעוד שבוע תתכנס אסיפת בעלי המניות בחברת דלק אנרגיה ותיאלץ לבחור לדירקטור חיצוני אחד משני מועמדים: רון נחמני, מועמד מטעם קומץ בעלי מניות מיעוט פרטיים, המנהלים מאבק ממושך עם הנהלת החברה שבשליטת קבוצת דלק (88%); ורמי ששון, שאף הוא נבחר מטעם אחד מהגופים המוסדיים לאחר שבדלק אנרגיה החליטו להיענות לדרישתו. אלא שכניסת נחמני לתפקיד עשויה להוביל לתפנית במאבק בעלי מניות המיעוט ולהשפיע על הסיכוי לקבלת דרישותיהם, אם אכן יצליחו להכניס נציג להנהלה. 

קראו עוד בכלכליסט

בעל אחזקות בשותפויות הבנות של דלק אנרגיה

נחמני, משקיע ותיק בשוק ההון, אינו מוכר לציבור הרחב, אך הוא דמות מוכרת להנהלת קבוצת דלק, החל מימיו של יו"ר הקבוצה אבינועם פינקלמן ועד להנהלה הנוכחית תחת אסף ברטפלד. מעורבותו ב"פרויקט הגז הישראלי" החלה בשלהי שנות התשעים, ועיקר אחזקותיו לאורך השנים היו דווקא בשותפויות־הבנות של דלק אנרגיה, אבנר (56.58%) ודלק קידוחים (62.64%), שעומדות בימים אלה בפני מיזוג. במרבית הפעמים שבהם נדרשו בעלי המניות הפרטיים לדון עם הנהלת החברה שימש נחמני נציג לא רשמי שלהם בשותפויות. לימים עברו מרבית אחזקותיהם של המשקיעים הפרטיים למשקיעים המוסדיים. ובכל זאת, בקרב קבוצה של בעלי מניות מיעוט ותיקים בחברות שתחת קבוצת דלק נוצרו קשרים, ומכאן הרצון של חלק מהם למנות את נחמני לתפקיד זה.

לצד ההיכרות עם שוק הגז הישראלי, נמנה נחמני בזמנו עם גרעין בעלי המניות הפרטיים בחברת הביטוח הדר, שהתנגדו למתווה המיזוג עם חברת הביטוח הפניקס. במסגרת המאבק המתוקשר, שכלל בזמנו מינוי של דירקטור מטעמם, הצליחו בעלי מניות המיעוט לדחות את הצעת המיזוג הראשונה (שכללה מיזוג עסקי הביטוח לתוך הדר הקטנה) ולהגדיל את תמורתם במסגרת הצעה שנייה בשנת 2002.

"מניסיוני, דירקטור שאינו מטעם בעלי מניות המיעוט — ואני מדבר גם על סמך הניסיון שהצטבר בזמן המיזוג בין הדר והפניקס — אם הוא לא נציג הציבור והמשקיעים, אזי הוא לא מייצג אותם", אמר נחמני ל"כלכליסט". "גם דירקטור חיצוני שבהגדרה מייצג את הציבור זה שטויות. התחלתי עם מינוי דח"צים מטעם בעלי המניות בהדר ואז התבררה לי החשיבות של זה. בהתחלה מינינו דירקטורים שהם לכאורה 'נורמליים', אבל כל אלה — וסליחה על הביטוי — מכרו אותנו שניות אחרי שפגשו את בעלי השליטה. אנשים שבאים מהממסד, ולא משנה אם מוסדי הוא בנקאי, ורוצים להיות דירקטורים, לא מסוגלים תמיד לעמוד מול האנשים האלה. זו עמדה שלי מהניסיון, והיא לא קשורה למועמד השני (רמי ששון — נ"ט) שאינני מכיר אותו".

"הכנסות דלק צריכות לבוא לידי ביטוי בחלוקה לציבור"

לשאלה מה יעמוד על הפרק אם אכן יתמנה לדח"צ השיב נחמני: "דלק אנרגיה נמצאת בשלב מעבר ממצב של חברה שחייבת כסף לציבור באמצעות אג"ח למצב של חברה שנהנית מההכנסות. בחברה נהנים גם מדיבידנדים מדלק קידוחים ואבנר, שמחלקות רווחים טובים. מלבד זאת, החברה זכאית ל־75% מתמלוג־העל שמשלמת דלק קידוחים (שעומד על 13% המחושב על פי הבאר עוד לפני ההוצאות — נ"ט). אני רוצה שההכנסות הכספיות האלה יבואו לידי ביטוי גם בחלוקה לציבור".

לא סתם מזכיר נחמני את נושא הדיבידנד, שכן זהו סלע המחלוקת המרכזי שבין הנהלת דלק אנרגיה לבין בעלי מניות המיעוט. נחמני משדר אופטימיות באשר לאפשרות שעמדת ההנהלה תשתנה: "אני מכבד את החברה, והצלחתה היתה גם הצלחתי. פשוט נראה לי שיש אי־הבנות ומתיחות בין הצדדים. אני בטוח שאפשר לגבש הצעה הוגנת לבעלי המניות. אם כל אחד ישמור על האינטרסים של הצד השני, אפשר להגיע להסכם, ובתנאי שהמיעוט יהיה מיוצג. רק בעלי מניות יכולים להגן על בעלי המניות אחרים".

רון נחמני, צילום: אוראל כהן רון נחמני | צילום: אוראל כהן רון נחמני, צילום: אוראל כהן

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות