אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קרבות אוויר: רשות שדות התעופה מקדמת תוכנית משלה למנחת הרצליה צילום: עמית שעל

קרבות אוויר: רשות שדות התעופה מקדמת תוכנית משלה למנחת הרצליה

רש"ת מקדמת אתר חלופי לשדה התעופה. מינהל התכנון, שאחראי למתאר הארצי: הרשות מתעלמת מתוכנית לאומית כדי לשרת חובבי טיס

08.03.2017, 08:08 | אמיתי גזית

דניאלה פוסק, מתכננת מחוז מרכז במינהל התכנון, דורשת לעצור את קידומה של תוכנית להקמת שדה תעופה שיחליף את זה שבהרצליה. במכתב ששלחה לקראת דיונים שייערכו מחר בוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל), טענה כי התהליך מקודם במנותק מתהליכים אחרים שמבצע מינהל התכנון.

בשנת 2000 אושרה תמ"א 15, תוכנית מתאר ארצית לפרישת שדות תעופה. בתוכנית סומנו אתרים שבהם אפשר להקים שדות נוספים אך מאז אישורה באף אחד מהאתרים הללו לא הוקם שדה. היום מעדכן מינהל התכנון את התוכנית.

קראו עוד בכלכליסט

במנותק - וכמו בתהליך מקביל - בשנה האחרונה מקדמת רשות שדות התעופה (רש"ת) תוכנית חדשה (תת"ל 47) להקמה של שדה תעופה שיחליף את זה הקיים בהרצליה ועל פי החלטת בית המשפט יפונה ב־2018. בשנה שחלפה מאז החל התהליך בחרה הרשות שלושה אתרים מועדפים שיחליפו את השדה בהרצליה, כשאף אחד מהם לא מצוי במפת שדות התעופה שבתמ"א 15. שתי החלופות המובילות הן ליד הישוב חרוצים ושמורת בני ציון; וחלופה שנייה היא בעמק חפר, ליד הישוב בית הלוי (השלישית נמצאת בחדרה־מזרח).

שדה התעופה בהרצליה. החלופות דורגו על פי קרבתן לתל אביב, צילום: עמית שעל שדה התעופה בהרצליה. החלופות דורגו על פי קרבתן לתל אביב | צילום: עמית שעל שדה התעופה בהרצליה. החלופות דורגו על פי קרבתן לתל אביב, צילום: עמית שעל

מחר תדון ות"ל עם רשות שדות התעופה ועם הרשויות המקומיות הרלבנטיות על שלוש החלופות. הרשות כבר הגישה לות"ל — שמלווה את התוכנית — דירוג של החלופות לפי התאמתן לצרכיה, ובפועל על פי קרבתן לתל אביב.

פוסק מזכירה כי במקביל לתהליך עדכון תמ"א 15 פועלים במינהל להקים שדה שֶיְתַגְבֵּר את נתב"ג. לטענתה התהליך להקמת שדה חלופי להרצליה "נקודתי ומנותק משני מהלכים אלו". עוד טוענת פוסק כי יש למצוא פתרון לשדה בהרצליה במסגרת השדות הקיימים. כן מוחה פוסק על כך שהתהליך שם דגש רב על הצרכים של רשות שדות התעופה, ובמיוחד קרבת השדה החדש לאזור המרכז, כדי לתת מענה לתחום התעופה הקלה. כלומר, בתי ספר לטיס וטיסות פנאי במטוסים קלים.

השדה בהרצליה נסגר בעיקר משום שמעולם לא אושרה תוכנית בניין עיר להקמתו. אבל ממכתבה של פוסק עולה כי גם החלופה שבבני ציון, שאותה מציעה הרשות, תכשיר בדיעבד, אם תאושר, מנחת לא חוקי לטרקטורונים מעופפים. "מדובר בהכשרת שימוש לא חוקי כחלק מתוכנית לתשתיות לאומיות". באשר לחלופת בית הלוי אשר בעמק חפר, מזכירה פוסק כי המתחם מצוי בסמוך לנחל אלכסנדר ולאחרונה הופקדה תוכנית לשמירה על השטחים הפתוחים במקום ושיקום הנחל.

במכתב של עיריית רעננה, היא מתרעמת על כוונת הרשות להקים שדה תעופה בסמוך אליה בחרוצים־בני ציון ומצביעה על העדפת הצרכים של חובבי הטיס, על פני מגבלות תכנוניות ומטרדי רעש וסביבה. "באיזון שצריך להישקל בין הפינוק והנוחיות של 195 תלמידי טיס מבוגרים ואמידים, ובין מגבלות תכנוניות ומגבלות פיתוח למגורים, השיקולים האחרונים הם בעלי העדיפות במובהק".

לדברי אלי ברכה, ראש מועצת חוף השרון "מדובר בתוכנית שנודף ממנה ריח רע. לאינטרס הפרטי הצר הוסיפו כמה שימושים, לכאורה לאומיים, כדי שיראה כאינטרס לאומי. העתקת שדה התעופה הרצליה אל לב שמורת הטבע חרוצים פוגעת באינטרס הציבור הרחב ומשרתת אך ורק קבוצת עניין פרטית. מצאנו כשלים חמורים בבחירת הוועדה שבדקה את הנושא, בעבודת התכנון שלה ובמסקנותיה. הפרויקט אינו אמור להיות ות"לי". מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה: "רש״ת מקדמת הליך מקדמי לבחינת חלופות לבחירת אתר להקמת שדה תעופה לתעופה הכללית (תת״ל 74). ההליך מבוצע בהתאם להנחיותיה המפורטות של הוועדה לתשתיות לאומיות".

עו"ד נתנאל פרץ, בעל חברת 'איה תעופה' וחבר הנהלת אגודת התעופה הכללית, מסר בתגובה "שדה דב הרצליה הינו תשתית חיונית ומשמש תשתית לא רק לחובבי טיס שדה מרכזי לפעילויות התעופה הכללית במרכז הארץ (הפרטית והמסחרית). ביטול שדות התעופה כמוהו ככפירה בחשיבות של תשתית תעופתית בישראל כמו שיוחלט כי לא תהיה תשתית רכבות למשל.השדה נותן שירותים למטוסים המטיסים נוסעים מהפריפרייה לתל אביב בקווים של ראש פינה ולעין יהב, המבוצעות ע"י מטוסי התעופה הכללית, וטיסות מיפוי מורכבות אשר לגביהן נקבע "שיש אינטרס ציבורי משמעותי בקיומן" – הן ממש משימות ברמה הלאומית! גם בג"ץ הבין זאת, כאשר אפשר, בצו הביניים שלו, להמשיך ולקיים טיסות אלה מש"ת הרצליה. חשוב לציין, שמעבר לנזק הלאומי הכרוך בחיסול התעופה הכללית, החברות העוסקות בתעופה, על נגזרותיה, מעסיקות מאות רבות של עובדים במעגל הראשון, ואלפים במעגלים נוספים, אשר יאבדו את מטה לחמם, היה ולא ניתן יהיה לקיים פעילות תעופתית מסחרית במדינה.

תגיות

14 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

14.
אסור לסגור את השדה
שדה הרצליה הוא מקום מדהים שמשרת את התעופה הכללית בישראל, יש שם מעל 300 עובדים טכנאים, מדריכי טייס, כבאים, עובדי מגדל פיקוח, עובדי משרדים ועוד בעלי חברות ומטוסים שזהו הבית השני שלהם כבר 50 שנה.. במקום לעזור למפלצת נדל"ן להתעשר בעוד כמה מליונים כדאי לשמר מקום יפה כזה שגם תורם רבות לקהילה בסיורים מודרכים ומרתקים לילדי הסביבה ואף תורם לזה שלא כל שכונת גן רשל וכפר שמריהו יהפכו לפקק אחד גדול.
אסף הדר  |  17.10.17
12.
מגיבים אהבלים - תלמדו את החומר קודם!
ספורט לכמה עשירים מפונפנים? אין לכם מושג, הא? איפה לדעתכן מוכשרים טייסים בארץ? רק בחיל האוויר? איפה הם מתאמנים כדי לשמור על כשירות? איפה לומדים להגדרים מתקדמים כדי לקחת את התחת השמן שלכם להמר בבורגס? תתעוררו! בכל מדינה נורמלית ראשי ערים מתחננים לשדה. פה הורסים הכל לטובת כסף ועוד כסף.. ואו שהמגיבים פה בעלי אינטרס, או שהם משחקים לידיהם של בעלי האינטרסים ברוב טמטומם וחוסר הידע שלהם. אם לא יוכשרו פה טייסים, לא תסעו לוורנה, אלא תשארו בבית מול דה וויס ומסטר שף. גם ככה זה מה שאתם עושים 99% מהזמן.
דן  |  10.03.17
10.
במקום להעביר את נתמ"ה (נמל תעופה מזיק הרצליה)
ללכיש או לנגב ולאפשר ל 190 נציגי המאיון העליון להפעיל את רכבי ה4X4 750,000+ בכבישי הדרום אנחנו שומעים עשרות שנים זיבולים בלשון המעטה. במאמר זה מתעלה על עצמו עו"ד נתנאל פרץ שמציג משקל שווה לאותם 190 רחפנים מדושני עונג, ול 60 מיליון נוסעי הרכבות כל שנה ההולכים ומתרבים בעקומה חדה.
ש.זרח  |  09.03.17
לכל התגובות