אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
גלובל כנפיים בוחנת הנפקה בשווי של עד 400 מיליון שקל צילום: בלומברג

בלעדי לכלכליסט

גלובל כנפיים בוחנת הנפקה בשווי של עד 400 מיליון שקל

מחכירת המטוסים שוקלת לגייס 100 מיליון שקל, ובשבועות האחרונים קיימו מנהליה פגישות עם חתמים מובילים כדי לקבל אינדיקציות על מצב השוק. בחברה מדגישים כי דירקטוריון כנפיים טרם קיבל החלטה סופית אם לצאת להנפקה

18.04.2017, 07:04 | גולן חזני

חברת כנפיים, בעלת השליטה באל על, בוחנת הנפקת מניות של החברה־הבת גלובל כנפיים בבורסה בתל אביב. ל"כלכליסט" נודע כי הכוונה היא לגייס כ־100 מיליון שקל לפי שווי כ־350–400 מיליון שקל. בשבועות שלפני חג הפסח קיימו מנהלי גלובל כנפיים שעוסקת ברכישת מטוסים, החכרתם ומכירתם, פגישות עם החתמים המובילים בשוק ההון, כדי לקבל אינדיקציות על מצב השוק והאפשרויות העומדות בפני החברה בהנפקת מניות, אם כי בחברה מדגישים שדירקטוריון כנפיים טרם קיבל החלטה סופית בנושא. 

אף שגלובל כנפיים היא חברה פרטית שמלוא מניותיה מוחזקות בידי כנפיים הציבורית שבשליטת (70%) משפחות בורוביץ' וזבלדוביץ', היא מדווחת בבורסה של תל אביב בשל אג"ח סחירות שגייסה בנובמבר 2015. בעבר בחנה החברה לפחות פעמיים אפשרות של הנפקת מניות לציבור, אבל לא ביצעה את המהלך בסופו של דבר. ב־2010 גלובל כנפיים אפילו הגישה תשקיף שלא מומש לרשות ני"ע. ייתכן שהגאות בתחום התעופה בעולם על רקע הירידה במחיר הנפט, תביא להחלטה שונה שאמורה להתקבל בשבוע הקרוב.

זרוע ההחכרה של כנפיים

 

בידי גלובל כנפיים היו בסוף 2016 מזומנים בהיקף 34 מיליון דולר, הון עצמי של 90 מיליון דולר, בדומה לשווי שבו היא מבקשת לגייס, רווח תפעולי תזרימי (EBITDA) של 61 מיליון דולר ותזרים מזומנים שנתי של 43 מיליון דולר. גלובל כנפיים מהווה, כאמור, את זרוע החכרת המטוסים של כנפיים. היא רוכשת מטוסים, בדרך כלל מיד שנייה, במימון חיצוני ברובו, ומחכירה אותם לחברות תעופה זרות בהן אמריקן איירליינס, בריטיש איירווייס, אייר קנדה, אייר ברלין ואחרות. גלובל כנפיים, שבגלגול הקודם ותחת אותם בעלי שליטה נקראה ארקיע, נוסדה ב־2002. גלובל כנפיים לא ביצעה רכישות של חברות והונה העצמי נוצר מהפעילות של רכישת מטוסים והחכרתם. חוזי החכירה של החברה הנם לתקופות ארוכות יחסית של 13-3 שנים. במהלך שנות פעילותה ביצעה החברה 54 עסקאות רכישה של מטוסים, 36 עסקאות מכירה וארבע עסקאות של מכירת מטוסים לפירוק.

 

 

בשנתיים האחרונות ביצעה גלובל כנפיים כמה עסקאות משמעותיות. בין היתר מכרה ארבעה מטוסים ובמקומם רכשה ארבעה מטוסים חדשים ב־200 מיליון דולר. בשנתיים שלפני כן (2015–2013) היא מכרה עשרה מטוסים נוספים. הצי שלה מורכב היום מ־14 מטוסים שעלותם רשומה בספריה ב־342 מיליון דולר. לחברה חוב של 238 מיליון דולר, 55% ממנו לבנקים ישראליים, 24% למחזיקי האג"ח שלה והיתר לבנקים זרים. לאג"ח של גלובל כנפיים דירוג של -A על ידי S&P מעלות ואופק יציב. בשלוש השנים הקרובות החברה אמורה לפרוע 45–40 מיליון דולר בכל שנה, כמחצית מהחוב שלה שמתפרס על פני שמונה שנים בסך הכל.

עסקאות מימוש אחרונות

 

עסקאות המימוש האחרונות כוללות מכירתו בדצמבר 2016 של מטוס בואינג 737 משנת ייצור 1999, בעסקה שבה רשמה רווח הון של 4.1 מיליון דולר. חודש לאחר מכן מכרה החברה מטוס בואינג 767 שהיה מוחכר לאמריקן איירליינס ברווח הון של 1.7 מיליון דולר, ומטוס איירבאס 300-340 שהיה מוחכר לאיבריה. בנוסף מכרה החברה בדצמבר 2016 שני מנועי מטוס בואינג 767. במקביל ביצעה החברה, כאמור, כמה רכישות: במרץ 2016 היא רכשה תמורת 88 מיליון דולר מטוס איירבס מדגם 330-200 שיוצר ב־2012, והחכירה אותו לווירג'ין אוסטרליה תמורת 83 מיליון דולר עד 2024, כשהערכת החברה שניתן יהיה להחכיר אותו לשמונה שנים נוספות לאחר תום התקופה. ביולי 2016 רכשה גלובל כנפיים מטוס איירבאס נוסף מדגם 330-200 ללא מנועיו, משנת ייצור 2000, תמורת 12 מיליון דולר כשאת המנועים רוכשת חברה אחרת, RRPF שחולקת יחד עם גלובל כנפיים את דמי החכירה.

הגדלת צי המטוסים

 

לדו"חות השנתיים שפרסמה בפברואר, צורפה מצגת שבה ציינה גלובל כנפיים כי היא בוחנת ביצוע עסקאות נוספות להגדלת צי המטוסים שלה, וכי תעשה זאת ממקורותיה הפנויים, תוך שהיא מונה את הוותק של הנהלתה שמכהנת 25 שנה בראשות סידני סלסקי המנכ"ל, ואת מערכות הקשרים שלה עם חברות תעופה, חברות החכרה ובנקים מממנים בעולם. ובעוד דירקטוריון כנפיים בוחן את האפשרויות, בימים הקרובים צפויות לצאת לדרך שתי הנפקות ראשונות מבין חמש מתוכננות ל־2017. מדובר בחברת התקשורת טלרד שבשליטת קרן פורטיסימו וחברת התשתיות לסיקו.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות