כחלון: "תוכנית 'משפחה נטו' תעבור במלואה"; ליצמן: "היא על חשבון המבוגרים והסיעודיים"
דבריו של שר הבריאות מגיעים על רקע הקיפאון בקידום הרפורמה הממלכתית בסיעוד. כחלון: "מי שכועס על זה שנותנים הטבות או הקלות לאנשים שכל כך הרבה שנים חיכו לזה - הכעס שלו לא במקום"
"אני לא מכיר כעס בשום מקום ואף פעם לא יכול להיות כעס כאשר נותנים עזרה למשפחות עם ילדים צעירים. מי שכועס על זה שנותנים הטבות או הקלות לאנשים שכל כך הרבה שנים חיכו לזה, לדעתי הכעס שלו לא במקום", כך אמר היום (ד') שר האוצר משה כחלון בטקס להקמת מגדל תגליות הבריאות בבית החולים רמב"ם בחיפה. זאת בהמשך לטענות חברי הכנסת מהליכוד על כך שלא תיאם את הצגת התוכנית שלו להקלת יוקר המחיה ("נטו משפחה") עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, וכוללת סבסוד צהרונים, תוספת נקודות זיכוי במס להורים, הגדלת מענק העבודה (מס הכנסה שלילי) וביטול מכסים על בגדי תינוקות, הנעלה ומכשירים סלולריים. מנגד, שר הבריאות יעקב ליצמן שהיה בטקס תקף את התוכנית.
לדברי כחלון, "אני מתכוון כבר בשעות הקרובות לחתום על הפחתת המסים של בגדי התינוקות, הנעלה ומכשירים סלולריים. יתר התוכנית תעבור, הצהרונים יעברו, זה נושא מוסרי חברתי ערכי עבור מעמד הביניים, אין לי ספק שהתוכנית תעבור במלואה".
קראו עוד בכלכליסט
ליצמן תוקף
התוכנית שהציג אתמול כחלון זכתה ללא מעט ברכות, אך לצדם יש גם מי שמרגיש שנשכח. ליצמן יצא בביקורת חריפה כלפי השר כחלון כששניהם נכחו בטקס שהתקיים בבית החולים רמב"ם בחיפה. "תוכנית ההטבות שלך מסייעת לצעירים ולטלפונים, על חשבון המבוגרים והסיעודיים", אמר ליצמן למקבילו באוצר על רקע הקיפאון בקידום הרפורמה הממלכתית בסיעוד.
ליצמן לא עמד במילתו ובניגוד להבטחות שלשכתו פיזרה לפיהן פרטי הרפורמה בסיעוד יסוכמו עד ערב פסח, עדיין לא הושגו הבנות בין משרדי האוצר והבריאות והמהלך עדיין תקוע, כשהחג כבר מאחורינו. בשבועות האחרונים אמנם נערכו מספר ישיבות עבודה של הצוות הבין-משרדי שהוקם לטובת הנושא ובהן נידונו פרטי הרפורמה, אך כאמור – לא הושגו הסכמות. בסביבתו של ליצמן שוב מדברים כעת על משבר קואליציוני, בפעם המי יודע כמה, כשלא ברור מה משבר כזה יכלול והאם יש ממש באיומים הללו. בפעמים הקודמות האיומים של ליצמן לא הבשילו לפעולות בשטח, גם כשהכריז שלא יצביע עם הקואליציה. ימים ספורים לפני החג נועד שר הבריאות עם נתניהו ואמר לו שהוא נערך למשבר שכזה בשל גרירת הרגליים של כחלון בעניין. שר הבריאות הציע לממן את הרפורמה באמצעות העלאת מס הבריאות במסגרת דמי הביטוח הלאומי בכ-0.5%, אולם באוצר הביעו לכל אורך הדרך סירוב לכך. הדבר היחיד שסוכם בין המשרדים הוא הקמת הצוות הבין משרדי בראשות מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב והממונה על התקציבים באוצר אמיר לוי. אלא שהיעד של הצוות שהוכרז לפני מעל לחודש להגיש מתווה לרפורמה תוך 30 יום – או לכל היותר לפני החג, כאמור – לא הושג. לרפורמה בסיעוד הונחו קווי מתאר כלליים בלבד, אולם השאיפה היא ליצור כתובת אחידה למבקשי השירות הסיעודי במקום ריבוי הגופים המטפלים כיום באוכלוסייה זו. בין השאר המדינה מעוניינת ליצור תמריץ לרצף הטיפולי בקשיש הסיעודי על ידי הגופים המטפלים (בין אם יהיו הקופות או כל גוף אחר), וזאת בשונה מהיום כשלחברות הביטוח אין אינטרס להשקיע באוכלוסייה הסיעודית הנדרשת לאמצעים. כמו כן הרפורמה תשאף לספק כיסוי בהיקף ראוי ורב יותר לתקופה ארוכה, זאת כאשר היום חברות הביטוח מבטחות לפרקי זמן מוגבלים בלבד. גם המדינה תשאף במסגרת הרפורמה להגביר את יעילות מערך אספקת השירותים וכן את איכותם, תוך מתן עדיפות לשדרוג השירותים בקהילה. בחודש שעבר פורסם כי ישראל היא בין המדינות הבודדות ב־OECD שלא נותנת כל סיוע בקהילה לקשישים סיעודיים עם צרכים נמוכים, כך עולה מדו"ח של הארגון. כלומר, קשישים סיעודיים רבים שככל הנראה עדיין נדרשים לסיוע מצד המדינה, אך מצבם לא חמור דיו כדי להתאשפז – מתקשים לקבל כיסוי ונשענים על ביטוחים סיעודיים פרטיים, בהנחה שיש באפשרותם לשלם על כך. רק בארה"ב, קרואטיה וצ'כיה המצב דומה.עוד עולה מהדו"ח כי שיעור הקשישים הסיעודיים בישראל מעל גיל 65 הוא הגבוה ביותר בין מדינות ה־OECD עם מעל ל־20%. הממוצע בין מדינות ה־OECD הוא 14%.
חלק מהמהלכים עליהם הכריז אתמול כחלון, שהפתיעו את חברי הממשלה, מצריכים חקיקה, כמו למשל הגדלת מס ההכנסה השלילי או הגדלת נקודות הזיכוי והשוואתן בין גברים לנשים. את התקצוב לצהרונים יש לאשר בממשלה ואילו את הפחתת המכסים ומס הקניה יכול כחלון לאשר בעצמו, אם כי נהוג לעשות שימוע ציבורי בטרם מתקבלת ההחלטה הסופית.
18 תגובות לכתיבת תגובה