אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הרשות שדוחה הכי הרבה בקשות לפי חוק חופש המידע: הכנ"ר בראשות דוד האן צילום: נמרוד גליקמן

הרשות שדוחה הכי הרבה בקשות לפי חוק חופש המידע: הכנ"ר בראשות דוד האן

מהדו"ח השנתי של היחידה הממשלתית לחופש מידע עולה כי יש גידול משמעותי במספר התלונות נגד משרדי הממשלה; הגוף שמוסר הכי הרבה מידע - הרשות לכבאות והצלה

12.06.2017, 11:37 | ענת רואה

הרשות הכי ידידותית לאזרחים המבקשים לקבל ממנה מידע היא הרשות לכבאות והצלה שמסרה מידע ב-99% מהמקרים. לעומתה, הרשות הכי פחות ידידותית שדוחה את מספר הבקשות הגבוה ביותר היא יחידת האפוטרופוס הכללי והכונס הרשמי שבמשרד המשפטים בראשות דוד האן, אשר דחתה בשנה החולפת 78% מהפניות אלה.

קראו עוד בכלכליסט

נתונים אלו עולים מתוך הדו"ח השנתי אודות יישום חוק חופש המידע לשנת 2016, כפי שהוגש הבוקר לממשלה ע"י שרת המשפטים אילת שקד.

לא כולם יודעים זאת,  אך אזרחים שמגישים בקשות לקבלת מידע לפי חוק חופש המידע ומסורבים או שאינם נענים כלל, יכולים להגיש תלונות ליחידה הממשלתית לחופש המידע. היחידה לא רק דנה בתלונות אלה פעמים רבות גורמת לכל שהרשות מוסרת לבסוף את המידע המבוקש.

הכנ"ר היוצא דוד האן. יחידת האפוטרופוס הכללי והכונס הרשמי שבמשרד המשפטים, אשר דחתה בשנה החולפת 78% מהבקשות, צילום: נמרוד גליקמן הכנ"ר היוצא דוד האן. יחידת האפוטרופוס הכללי והכונס הרשמי שבמשרד המשפטים, אשר דחתה בשנה החולפת 78% מהבקשות | צילום: נמרוד גליקמן הכנ"ר היוצא דוד האן. יחידת האפוטרופוס הכללי והכונס הרשמי שבמשרד המשפטים, אשר דחתה בשנה החולפת 78% מהבקשות, צילום: נמרוד גליקמן

מהדו"ח עולה כי בפועל לא מעט תלונות כאלה אכן מוגשות ובסה"כ מדובר ב-185 תלונות נגד משרדי ממשלה, עלייה של 42% לעומת שנת 2015. בכמעט רבע מהתלונות, 41 מקרים, נדרשה היחידה להוציא לרשויות הנחיה לתיקון ליקויים. כשליש מהנחיות אלו נמסרו למשרד להגנת הסביבה.

עוד עולה מהדו"ח כי הרשויות שבלטו לטובה במענה לבקשת הן כאמור הרשות לכבאות והצלה שמסרה מידע ב-99% מהמקרים, רשות המים והביוב שמסרו מידע ב-95% מהבקשות ורשות האוכלוסין וההגירה שמסרו מידע ב-92% מהבקשות.

כבאים בפעולה (ארכיון) כבאים בפעולה (ארכיון) כבאים בפעולה (ארכיון)

שלוש הרשויות שמסרו את כמות המידע הנמוכה ביותר במסגרת בקשות חופש מידע הן האפורטורופוס הכללי והכונס הרשמי (78% מהבקשות נדחות), המשרד להגנת הסביבה (12% מהבקשות נדחו ו-64% מהבקשות עדיין לא טופלו) ומשרד הביטחון (32% מהבקשות נדחו).

העילה המרכזית לפיה נדחות בקשות למידע היא "לא ניתן היה לאתר את המידע" – ב-22% מהמקרים זו התשובה לדחיית הבקשה. ב-9% מהמקרים נטען כי מסירת מידע כרוכה ב"הקצאת משאבים בלתי סבירה" ולכן נדחית הבקשה.

עוד עולה מהדו"ח, כי גם השנה הוגשה למשרד הבריאות כמות הבקשות הגדולה ביותר, המהווה כ-12% מכלל הבקשות שהוגשו לממשלה.

הדו"ח בודק גם את משך הזמן להיענות לבקשות ועולה ממנו כי 62% מכלל הבקשות נענו תוך 30 יום (המועד הראשוני למתן מענה לפי החוק), וב-5% מהמקרים, התשובות ניתנו בחריגה מסד הזמנים המקסימלי שקבע החוק (120 יום).

בשנת 2016 הוגשו 252 עתירות נגד דחיה של בקשות חופש מידע, עלייה של 58% משנת 2015. מתוכן, 46% הוגשו נגד הממשלה. ב-180 עתירות ניתנו פסקי דין והחלטות סופיות (עלייה של כ-40%). כמות העתירות שנדחו עלתה ב-14% ביחס לשנה הקודמת.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות